Volledige versie bekijken : Geen machtigingen in netwerklocaties



Koezonderhoorns
13 October 2006, 22:54
Ik wil mijn pc en mijn laptop met elkaar verbinden(allebei win xp home).
Ze zijn allebei draadloos verbonden met een router van
robotics. Het internet op beide pc's werk goed maar als
ik in netwerklocaties op zoeken naar computers in netwerkgroepen klik
krijg ik een melding dat ik geen machtigingen heb voor deze netwerkbron
Dit probleem heb ik op beide pc's.

Hoe komt dit? en hoe kan ik dit probleem oplossen?

Jelle
14 October 2006, 00:08
Probeer eens allereerst de Windows XP wizard om een netwerk te maken (je vindt die bij programma's -> bureau-accessoires -> communicatie) om het automatisch te doen. Deze stelt stap voor stap alles voor je in.

De handmatige methode:

Stel de pc's in op dezelfde werkgroep naam: rechtermuisklik op Deze Computer -> Eigenschappen -> Computernaam -> Wijzigen (anders kunnen ze elkaar niet vinden)
Dan stel je de mappen/partities in die je wilt delen. Standaard is de toegang tot je pc immers (gelukkig) geblokkeerd. Je moet die dus openzetten. Ga hiervoor naar Windows verkenner en rechtermuisklik op de mappen en/of partities die je wilt delen en kies voor Eigenschappen. Uiteraard ga je dan naar het tabblad Delen en klik je op de tekst dat je het beveiligingsrisico begrijpt en maak van de map/partitie een gedeelde netwerkmap.

Opgelet: zorg dat je draadloos netwerk beveiligd is, anders kunnen anderen die langsrijden met een laptop ook aan jouw bestanden!

Koezonderhoorns
14 October 2006, 00:27
Probeer eens allereerst de Windows XP wizard om een netwerk te maken (je vindt die bij programma's -> bureau-accessoires -> communicatie) om het automatisch te doen. Deze stelt stap voor stap alles voor je in.

De handmatige methode:
Stel de pc's in op dezelfde werkgroep naam: rechtermuisklik op Deze Computer -> Eigenschappen -> Computernaam -> Wijzigen (anders kunnen ze elkaar niet vinden)
Dan stel je de mappen/partities in die je wilt delen. Standaard is de toegang tot je pc immers (gelukkig) geblokkeerd. Je moet die dus openzetten. Ga hiervoor naar Windows verkenner en rechtermuisklik op de mappen en/of partities die je wilt delen en kies voor Eigenschappen. Uiteraard ga je dan naar het tabblad Delen en klik je op de tekst dat je het beveiligingsrisico begrijpt en maak van de map/partitie een gedeelde netwerkmap.Opgelet: zorg dat je draadloos netwerk beveiligd is, anders kunnen anderen die langsrijden met een laptop ook aan jouw bestanden!

ja dit heb ik reeds gedaan, en ik heb ook "een draadloos netwerk voor een huis..." geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met administrator te zijn, maar dit ben ik reeds
van beide pc's.

PeterN
14 October 2006, 01:21
Zoals jelle aangeeft:
- beide pc's in zelfde werkgroep zetten maar met verschillende computer naam.
- uw resources delen.
Let ook op dat je bij 'mijn netwerklocaties, eigenschappen, daar uw verbinding selecteren en weer eigenschappen klikken, in uw lijstje 'bestands- en printerdeling voor microsoftnetwerken' aangevinkt staat. Check uw firewall dat ook deze de verbinding toelaat, zowel de xp firewall die standaard aan staat als eventueel geinstalleerde soft firewalls.

Koezonderhoorns
14 October 2006, 15:02
Zoals jelle aangeeft:
- beide pc's in zelfde werkgroep zetten maar met verschillende computer naam.
- uw resources delen.
Let ook op dat je bij 'mijn netwerklocaties, eigenschappen, daar uw verbinding selecteren en weer eigenschappen klikken, in uw lijstje 'bestands- en printerdeling voor microsoftnetwerken' aangevinkt staat. Check uw firewall dat ook deze de verbinding toelaat, zowel de xp firewall die standaard aan staat als eventueel geinstalleerde soft firewalls.

Ik heb beide pc's een verschillende computernaam gegeven,en in
dezelfde werkgroep gezet. Ik heb ook bestanden gedeeld, en mijn
draadlozeverbinding gedeeld. Nu begrijp het helemaal niet wrm hij
nog steeds weergeeft dat het netwerk niet toegangkelijk is:wall:.

fryum
14 October 2006, 15:05
Bij mij lag het destijds aan een instelling in mijn firewall...
Hoe of wat juist, weet ik niet meer.

Luc@s
15 October 2006, 19:18
kunnen de beide pc's elkaar bereiken ?

probeer eerst of van pc#1 naar pc#2 kan pingen en visa versa.

wanneer dat niet lukt, moet je gaan kijken naar de firewall-settings van beide pc's ( start --> run --> typ "firewall.cpl" (zonder haakjes) en selecteer daar off ( uit voor nederlandstalige windows) doe dit op beide pc's en probeer dan opnieuw ....


groetjes
L.

forumnaar
15 October 2006, 21:23
Heb hetzelfde probleem gehad, heb zowat alles geprobeerd weken lang, alle forums afgegaan, maar zonder een werkend resultaat, heb dan beide PC's geformatteerd met succes want nu kunnen ze elkaar vinden in het netwerk. Al is dit wss wel de meest hectische oplossing.

Luc@s
15 October 2006, 22:57
er staat mij in een veer verleden ergens bekend dat er malware rondgaat die uw tcp/ip stack ( het packet dat netwoking ondersteund ) naar de verdoemenis helpt.. zal eens zien of ik die fix nog ergens heb ....

groeten
L.

Koezonderhoorns
15 October 2006, 23:00
kunnen de beide pc's elkaar bereiken ?

probeer eerst of van pc#1 naar pc#2 kan pingen en visa versa.

wanneer dat niet lukt, moet je gaan kijken naar de firewall-settings van beide pc's ( start --> run --> typ "firewall.cpl" (zonder haakjes) en selecteer daar off ( uit voor nederlandstalige windows) doe dit op beide pc's en probeer dan opnieuw ....


groetjes
L.

Ik heb het geprobeerd met firewall aan en uit en bij het pingen krijg ik bij allebei de melding :"time-out bij opdracht". Nu krijg ik de melding van dat ik geen machtigingen heb niet meer bij mijn desktop. Ik krijg gewoon de desktop te zien en de gedeelde bestanden.

Koezonderhoorns
15 October 2006, 23:01
Heb hetzelfde probleem gehad, heb zowat alles geprobeerd weken lang, alle forums afgegaan, maar zonder een werkend resultaat, heb dan beide PC's geformatteerd met succes want nu kunnen ze elkaar vinden in het netwerk. Al is dit wss wel de meest hectische oplossing.

Neen zover ga ik het niet laten komen:).

PeterN
16 October 2006, 00:08
Als je niet kan pingen naar elkaar is er iets mis. Dat zal je eerst moeten oplossen, en dan zullen de pc's elkaar wel zien.
Geef eens de ip adressen p waarop uw pc's staan en de subnetmask?
Kan je zien bij start/uitvoeren typ daar 'CMD' in en in het dosvenster dat dan verschijnt typ je ipconfig/all

Koezonderhoorns
16 October 2006, 12:36
er staat mij in een veer verleden ergens bekend dat er malware rondgaat die uw tcp/ip stack ( het packet dat netwoking ondersteund ) naar de verdoemenis helpt.. zal eens zien of ik die fix nog ergens heb ....

groeten
L.

ja bedankt,:bow:

Koezonderhoorns
16 October 2006, 12:46
Als je niet kan pingen naar elkaar is er iets mis. Dat zal je eerst moeten oplossen, en dan zullen de pc's elkaar wel zien.
Geef eens de ip adressen p waarop uw pc's staan en de subnetmask?
Kan je zien bij start/uitvoeren typ daar 'CMD' in en in het dosvenster dat dan verschijnt typ je ipconfig/all

router: 192.168.2.1
laptop: 192.168.2.2
desktop: 192.168.2.3
subnetmasker : 255.255.255.0

Ik hoop dat je hier nu iets wijzer mee bent.

PeterN
16 October 2006, 13:36
Deze staan allen juist. Met deze instellingen zou je van de desktop de laptop moeten kunnen pingen en omgekeerd. Ga op de desktop naar run/uitvoeren typ daar 'CMD' in en in het dosvenster dat opend typ je 'ping 192.168.2.2' in, dus het ip van de laptop.
Als je geen replies krijgt probeer dan eens te pingen naar de router 'ping 192.168.2.1
Als je nergens reply krijgt moet er toch ergens iets fout zijn met uw firewall mijn gedacht. XP firewall nakijken en ook eventueel software firewalls gelijk ZoneAlarm of anderen. Soms zitten die bij in uw anti virus software.

Koezonderhoorns
16 October 2006, 14:53
Deze staan allen juist. Met deze instellingen zou je van de desktop de laptop moeten kunnen pingen en omgekeerd. Ga op de desktop naar run/uitvoeren typ daar 'CMD' in en in het dosvenster dat opend typ je 'ping 192.168.2.2' in, dus het ip van de laptop.
Als je geen replies krijgt probeer dan eens te pingen naar de router 'ping 192.168.2.1
Als je nergens reply krijgt moet er toch ergens iets fout zijn met uw firewall mijn gedacht. XP firewall nakijken en ook eventueel software firewalls gelijk ZoneAlarm of anderen. Soms zitten die bij in uw anti virus software.

Nog steeds het zelfde probleem. Ik heb ook nog Norton antivirus op beide pc's staan ik heb ze allebei uitgeschakeld en nog steeds hetzelfde probleem.
Maar naar de router kan ik wel pingen.

PeterN
16 October 2006, 19:40
Norton antivirus doet er niks aan, enkel een firewall.
Als het niet de firewall is op de pc's ben ik even radeloos:damn:
Kijk voor alle zekerheid volgende nog na:
- Via ipcongig/all moet er dit staan, enkel uw ip kan wat anders zijn.
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.167
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
- Bij configuratie/windows firewall: ofwel uitgeschakeld ofwel bij tabblad 'uitzonderingen' een vinkje voor 'printer- en bestandsdeling'

EDIT:
Wat je eens kan proberen als het echt niet wil werken is bij je lanverbinding (configuratiescherm > Lanverbindingen) het volgend protocol toevoegen (op iedere computer): NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatibel transportprotocol

Luc@s
16 October 2006, 22:57
dus je kan de andere pc wel zien, maar niets lezen/openen ?

groeten
L.

PeterN
16 October 2006, 23:53
dus je kan de andere pc wel zien, maar niets lezen/openen ?

groeten
L.

Denk dat hij enkel zijn eigen pc ziet in de netwerk groep.
Volgende dingen blijken juist volgens hem:
- Zelfde netwerkgroep, verschillende computer naam.
- Bestand- en printerdeling aangevinkt bij netwerkeigenschappen (maakt niet uit want dan zou hij allesinds de andere pc moeten zien als de firewall het toelaat)
- Firewalls af
- Volgens post juiste ip's

Hij kan de router pingen maar niet de andere pc.

???

zomaar
17 October 2006, 07:43
Hopelijk ben hier wa mee.
Bij mapopties "eenvoudig delen van bestanden gebruiken" aanvinken
browser openen op desktop en typ "\\192.168.2.2"(zonder quotes)
s6

Luc@s
17 October 2006, 10:14
denk dat we eerst moeten fixeren op het feit dat hij van pc#1 niet naar pc#2 kan pingen, dit is op kabelage / wireless na, ongeveer de eerste vereiste...

je kan de router pingen vanop beide pc's : heb je een mogelijkheid om van de router naar de pc's te pingen ( kan je telnetten naar die router of zit er in de grafische interface een mogelijkheid ?)

of uw pc's blokkeren icmp, of uw router routeerd niet naar zijn 'interne hosts'

kijk eens na, of je de firewall op de juiste interface afzet ( de wireless en niet de fixed )

groeten
L.

Luc@s
17 October 2006, 10:16
Ik heb beide pc's een verschillende computernaam gegeven,en in
dezelfde werkgroep gezet. Ik heb ook bestanden gedeeld, en mijn
draadlozeverbinding gedeeld. Nu begrijp het helemaal niet wrm hij
nog steeds weergeeft dat het netwerk niet toegangkelijk is:wall:.


lees hier juist iets .... je mag je draadloze verbinding niet delen, dit word reeds gedaan op niveau van je router ....

Koezonderhoorns
17 October 2006, 16:41
Denk dat hij enkel zijn eigen pc ziet in de netwerk groep.
Volgende dingen blijken juist volgens hem:
- Zelfde netwerkgroep, verschillende computer naam.
- Bestand- en printerdeling aangevinkt bij netwerkeigenschappen (maakt niet uit want dan zou hij allesinds de andere pc moeten zien als de firewall het toelaat)
- Firewalls af
- Volgens post juiste ip's

Hij kan de router pingen maar niet de andere pc.

???
Inderdaad

Koezonderhoorns
17 October 2006, 16:50
denk dat we eerst moeten fixeren op het feit dat hij van pc#1 niet naar pc#2 kan pingen, dit is op kabelage / wireless na, ongeveer de eerste vereiste...

je kan de router pingen vanop beide pc's : heb je een mogelijkheid om van de router naar de pc's te pingen ( kan je telnetten naar die router of zit er in de grafische interface een mogelijkheid ?)

of uw pc's blokkeren icmp, of uw router routeerd niet naar zijn 'interne hosts'

kijk eens na, of je de firewall op de juiste interface afzet ( de wireless en niet de fixed )

groeten
L.
Hoe kun je nu van een router naar een pc pingen?
En hoe stel je je interface af in windows firewall??
sorry maar van netwerking weet ik niet zoveel af.

Koezonderhoorns
17 October 2006, 16:56
Norton antivirus doet er niks aan, enkel een firewall.
Als het niet de firewall is op de pc's ben ik even radeloos:damn:
Kijk voor alle zekerheid volgende nog na:
- Via ipcongig/all moet er dit staan, enkel uw ip kan wat anders zijn.
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.167
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
- Bij configuratie/windows firewall: ofwel uitgeschakeld ofwel bij tabblad 'uitzonderingen' een vinkje voor 'printer- en bestandsdeling'

EDIT:
Wat je eens kan proberen als het echt niet wil werken is bij je lanverbinding (configuratiescherm > Lanverbindingen) het volgend protocol toevoegen (op iedere computer): NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatibel transportprotocol
inderdaad enkel de ip is anders (192.168.2.3 op mij laptop).
Ik heb het protocol toegevoegd. en nu zie ik op mijn laptop hetzelfde als op mijn desktop.
In netwerklocaties en als ik dan klik op "zoeken naar computers in werkgroep". Zie ik mijn eigen laptop staan
en op mijn desktop mijn eigen desktop.

PeterN
17 October 2006, 20:10
Zolang het pingen niet van de ene pc naar de andere pc gaat, zal het niet opgelost raken. Dus dat is de beste test om te zien als je iets veranderd als het nu wel zou kunnen werken.
Zoals gezegd, ben een beetje einde raad:(
Heb je dit al bezien? http://www.ivanhoejupiler.be/showpost.php?p=256494&postcount=22

Koezonderhoorns
17 October 2006, 22:20
Zolang het pingen niet van de ene pc naar de andere pc gaat, zal het niet opgelost raken. Dus dat is de beste test om te zien als je iets veranderd als het nu wel zou kunnen werken.
Zoals gezegd, ben een beetje einde raad:(
Heb je dit al bezien? http://www.ivanhoejupiler.be/showpost.php?p=256494&postcount=22

Ja dat heb ik al gezien, dat heb ik al uitgezet. Ik heb ook nog proberen pingen
naar beide pc's maar krijg nog steeds een time-out bericht.

Luc@s
18 October 2006, 12:51
ja bedankt,:bow:


hier staat het uitgelegd...

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=299357

ik heb hiervoor wel een tooltje, maar dan moet ik een .exe kunnen uploaden naar het forum, weet niet of dit een plan is ... Peter ? (y) of (n)

groeten
L.

Jelle
18 October 2006, 13:12
ik heb hiervoor wel een tooltje, maar dan moet ik een .exe kunnen uploaden naar het forum, weet niet of dit een plan is ... Peter ? (y) of (n)
Dat kan (bijlagen), maar dan moet je het rarren of zippen ;)

PeterN
18 October 2006, 13:40
Zal iets moeten zijn dus altijd te proberen waard. Maar het kan ook gewoon als opdracht in dos commando venster worden ingegeven;)
Uploaden gaat als bijlage zoals Jelle aangeeft. Druk hiervoor op de 'uitgebreid bewerken' toets hieronder en dan zie je het onderaan staan ;)
EDIT: is het tweede kadertje 'bestanden toevoegen'

Luc@s
18 October 2006, 17:03
heb dit tooltje ooit eens gebruikt nadat een virus/spyware de tcp/ip stack naar de verdoemenis had geholpen ...

hoop dat het helpt

groeten
L.

Koezonderhoorns
18 October 2006, 23:21
heb dit tooltje ooit eens gebruikt nadat een virus/spyware de tcp/ip stack naar de verdoemenis had geholpen ...

hoop dat het helpt

groeten
L.

Jah bedankt als dit niet helpt ben ik echt ten einde raad.

Koezonderhoorns
18 October 2006, 23:32
heb dit tooltje ooit eens gebruikt nadat een virus/spyware de tcp/ip stack naar de verdoemenis had geholpen ...

hoop dat het helpt

groeten
L.

Moet dat op elke pc worden geinstalleerd?

Mimosa
20 October 2006, 17:47
Is de draadloze internetbverbinding beveiligd? En zo ja, moet die dan eventueel niet eens eventjes de beveiling worden opgeheven en dan dat ze mekaar kennen? Daarna de beveiliging van de draadloze verbinding weer maken?
Want we zitten met een ongeveer een gelijkaardig probleem bij vrienden.

Luc@s
20 October 2006, 19:41
Moet dat op elke pc worden geinstalleerd?

hangt er vanaf.. enkel dewelke waarmee je problemen hebt .. .

groeten
L.

Mimosa
31 October 2006, 13:22
Is de draadloze internetbverbinding beveiligd? En zo ja, moet die dan eventueel niet eens eventjes de beveiling worden opgeheven en dan dat ze mekaar kennen? Daarna de beveiliging van de draadloze verbinding weer maken?
Want we zitten met een ongeveer een gelijkaardig probleem bij vrienden.
Hier even antwoordje formuleren. Mijn vraag was dus overbodig.
De beveiliging van de draadloze router heeft niks te maken met intern netwerk en hoeft dus niet uitgeschakeld te worden.
Het feit dat we ze niet in netwerk kregen had te maken met een illegale xp op 1 pc. Maar dat is nu verholpen door een legale versie.
En alvorens in netwerk te plaatsen (wizard te volgen), heb ik de Norton firewall op beide uitgeschakeld. Dan de wizard gedaan en ze stonden in netwerk. Dan de firewall weer ingeschakeld en alles is ok!