Volledige versie bekijken : windows xp installeren



realrat
16 October 2006, 18:10
Ik heb een packard bell pc gekocht zo'n 2 jaar geleden, maar nu begint hij wat traag te lopen enzo dus ik dacht eraan om er windows xp profesional op te zetten, maar het dan zelf te installeren (nu zitter home op en geen installatiecd).
nu is mijn vraag, als ik een professional editie leen van iemand en die hierop installeer is dit dan legaal? (of als ik het download)
of zou het legaler zijn als ik gewoon een home editie leen, want nu staat er home op, wat toch betekent dat ik een licentie heb voor windows xp (home)
Indien dit legaal is zou ik ook graag weten hoe ik een gedownloade windows kan installeren (maw hoe ik het moet op cd zetten zodat het zich installeert na dat ik de schijf geformatteerd heb)

g_man
16 October 2006, 18:34
Een Windowslicentie is maar geldig voor 1 PC. Je zal moeten activeren en registreren en dat zal niet gaan daar de key al gebruikt werd door iemand anders. Dus neen dit is niet legaal.
Een ander probleem is het installeren van de drivers. deze zitten nu allemaal netjes opgeborgen op een verborgen deel van je HDD.
Best is dat je de master CD's gebruikt om je PC opnieuw te installeren. Dit zijn 3 stuks die je bij de aankoop zou moeten meegeleverd gekregen hebben.
Zoniet, even contact opnemenmet de helpdesk, dan worden deze je toegestuurd.
het herinstalleren met deze cd's is kinderspel op zich...alles gebeurd automatisch.

realrat
16 October 2006, 18:49
Ja ik weet het van de master cd's maar dat is net het probleem, ik heb mijn harde schijf gepartitioneerd en het D: station zou ik liefst willen houden, zodat ik geen backups enzo moet maken, daarom heb ik eens navraag gedaan bij mijn pc-man zal ik zeggen, en die zegt dat die master cd's geen rekening houden met partities ofzo dus ik heb schrik dat ik alles ga verliezen van station D:, maar als ik gewoon C: kan formatteren en dan windows xp erop zetten, de merken en types van de stations enzo opschrijf, neem ik aan dat ik de drivers op internet vind?
groeten bart

Kokki
16 October 2006, 21:37
Volgens mij kan je gewoon ergens een xp home cd lenen ( buren, vrienden of internet of wat dan ook) en je eigen key gebruiken. Tijdens de installatie vraagt xp waar ie mag installeren en of ie mag formatteren. Kies gewoon voor je C-schijf en NTFS-formatteren.
Zouden op die Mastercd's de drivers niet staan? En zou je na de installatie van XP niet gewoon kunnen installeren?
Moest dat niet gaan, dan kan je altijd met een programma zoals everest de juiste gegevens van je onderdelen achterhalen en dan kan je op zoek naar drivers.

compuchrisje
16 October 2006, 21:47
Met de master CD wordt inderdaad elke instelling overschreven, je kan partities maken tot in de eeuwigheid amen, maar met dié CD wordt het telkens ongedaan gemaakt.
Het beste is dat je een progje zoekt bv DriverMagician, die zet een backup van al je bestaande drivers apart, je kan het ook op een schijfje zetten.
Installeer nu met de verse Windows, mét de partities die je wenst, en gebruik nadien dat schijfje om je drivers bij te werken. Dat zou moéten lukken, is hier ook gelukt.

Milo
17 October 2006, 17:08
Wel Realrat .
om op je vragen te antwoorden :
1 ) Legaal is wat jij eigenlijk wil niet ........ zoals gman zegt : Een Windowslicentie is maar geldig voor 1 PC.
2) Voor de herinstallatie : wel als je besluit dit toch niet legaal te doen ( wat wij je afraden...) of je hebt een nieuwe versie gekocht en instaleert die ..... dan volg je de tutorial die hier op de site staat ( kmoet ze zoeken , ma denk Xp instaleren ofzo ...) Bon ... hierna ga je naar de site van packard bell ... naar het tabblad Support . Je geeft je modelnummer in of Typenr ( stond op de sticker op de doos of achteraan je pc op een sticker .....) dan ga je alle info verkrijgen + ook software updates en bios flaches .

Anders wil ik je wel een handje helpen .........

Suc7
Greetingz M

serna
19 October 2006, 23:09
Zou je niet beter een externe harddisk aanschaffen of lenen? Dan alles van je D schijf op externe driver en dan kan je gemakkelijk alles installeren.