Volledige versie bekijken : Kubuntu



2B's
16 October 2006, 21:41
Eerst heb ik geprobeerd met Ubuntu maar deze liep traag en absoluut tegen al mijn verwachtingen in. Nu heb ik ondertussen ook live cd's ontvangen per post en deze zijn al in versie 6.06 LTS.

Wat heb ik gedaan. Met partition manager heb ik alle partities van linus geformateerd zodat er van Ubuntu niks meer te vinden was. Als ik mijn PC terug opstarte dan vond hij, logischer wijze, mijn windows niet meer. Ik heb toen een volledig nieuwe installatie gedaan, dit maal dus Kubuntu.

Daar war men zegt dat linux véél sneller werkt dan Windows, moet ik dit tegenspreken. Alleen al bij het opstarten van Kubuntu heeft mijn pc dik 3 minuten nodig terwijl ik met windows in amper 1 minuut opgestart geraak. Het opstarten van mijn anti-virus neemt dan weer iets langer in beslag maar ik ben ondertussen al wel aan het werken.

Kan iemand mij verklaren hoe dit komt. Ik heb nog NIETS geïnstalleerd buiten de basis en ik heb er ook nog geen enkele wijziging in gedaan. Installatie is gedaan volgens het boekje en ik heb overschot van ruimte op mijn harde schijf.

Ik vond het al niet zo makkelijk omdat het een volledig andere manier van werken is maar dat traag opstarten irriteerd me enorm.

2B's:angry:

Snakey
16 October 2006, 22:04
Degene die zegt dat een linux-systeem out the box sneller opstart dan een windowssysteem is al een hele tijd niet meer op de hoogte van de ontwikkelingen in de linux-wereld.
Natuurlijk bestaan er verschillende lichtere distros die veel sneller opstarten dan windows, maar Ubuntu is daar zeker geen van.
De laatste tijd werden er enorme inspanningen geleverd om de toegankelijkheid van een linuxsysteem aanzienlijk te verbeteren, natuurlijk heeft al dat extra's die hierdoor mee opgestart moet worden weer extra resources nodig.
De opstartconfiguratie van een linux-disitributie is nog een redelijk oud systeem, maar daar zou normaal verandering in komen (een "ander" opstartsysteem) vanaf de volgende versies (ook in ubuntu), maar verwacht geen al te grote snelheidswinsten (in 1 minuut zou je normaal aan je inlogscherm moeten graken, dit is wat ik in de laatste beta van Edgy getimed heb).
Er bestaan wel op de howto-forums van ubuntu een paar handleidingen op op te starten via initNG, deze zal ervoor zorgen dat je systeem sneller boot. (in mijn geval leverde dit een snelheidswinst op van gemiddeld 40 seconden, maar dat zal niet bij iedereen zo'n geval zijn, zeker niet bij Edgy, aangezien dat zou betekenen dat het zou opstarten in 0 seconden)

2B's
16 October 2006, 22:29
Voor mij spreek je Chinees maar aangezien ik ook Chinees aan het leren ben, zal ik je wellicht binnenkort wel begrijpen. Ik ga alleszins enkele forums afgaan en proberen om mijn Kubuntu boot systeem toch wat te versnellen.

4ever
16 October 2006, 22:48
Al is een keer Mandriva 2007 geprobeerd, het is de nieuwe distro van Mandriva en
die draait stukken sneller dan Kubuntu.

Ik heb ook Kubuntu gehad en die was pokketraag, nu gebruik ik als hoofdsysteem
Mandriva 2007 en ik ben er zeer tevreden over en ik vind deze distro stukken beter dan Kubuntu.

Mandriva 2007 downloads (32-bit en 64-bit versie):

http://www.mandriva.com/en/download/free

AMD
17 October 2006, 12:26
Linux start inderdaad veel langzamer op dan een windows systeem maar... linux draait wel stabieler daardoor.
Linux laad heel veel bestanden bij de startup waardoor het langer duurt vooraleer je kan beginnen.
Windows werkt andersom, die laad enkel wat nodig is om op te starten, maar als je dan een keer op je bureaublad komt, moet die nog heel veel dingen laden waardoor het bv al langer duurt om op internet te gaan, het eerste programma openen duurt langer, ....etc.
Als je dat met elkaar vergelijkt, zal het niet veel schelen in tijd.

Linux is ook zo ingesteld dat het niet nodig is om de pc te rebooten of uit te schakelen maar gewoon laten draaien.
Dit is in tegenstelling met windows niet mogelijk of toch quasi onmogelijk.
Probeer je windows XP of 2000, ... maar eens een week te laten draaien non-stop, je zal noodgedwongen je windows bak moeten herstarten omdat die pokkelangzaam is geworden.

Groetjes AMD

2B's
17 October 2006, 20:20
Al is een keer Mandriva 2007 geprobeerd, het is de nieuwe distro van Mandriva en
die draait stukken sneller dan Kubuntu.

Is mandriva dan zoveel gebruiksvriendelijker? Ik meende dat ik er beter aan deed om de meer gebruikte versie van (k)Ubuntu te installeren. Is mandriva niet beperkt in software? Gaat het bij mandriva eenvoudiger om nieuwe programma's toe te voegen? Wat met flash - java en dergelijke meer? Ik heb zoveel vragen over linux en ben blijkbaar toch een dikke bleu. Mandriva is bljkbaar ook in een betalende versie te krijgen... ik hou van "gratis" zoals Linux hoort te zijn. Goed dus, ik ga mandriva installeren en hopen dat ik daarmee beter aan Linux kan wennen...

smurfslover
18 October 2006, 04:14
Mandriva is nogal commercieel geworden de laatste tijd. Ubuntu en afgeleiden zijn gratis en zullen steeds gratis zijn. Mandriva levert veel software mee bij het basispakket maar als je echt een distributie wil waar bijna alles al inzit wat je nodig hebt kan je beter suse of fedora nemen. Die zijn ook allebei heeel gebruiksvriendelijk.
Ubuntu komt op 1 cd maar als je na installatie zorgt voor een goede bonnenlijst voor software kan je ook alles installeren wat je maar nodig kunt hebben.

4ever
18 October 2006, 12:24
Is mandriva dan zoveel gebruiksvriendelijker? Ik meende dat ik er beter aan deed om de meer gebruikte versie van (k)Ubuntu te installeren. Is mandriva niet beperkt in software? Gaat het bij mandriva eenvoudiger om nieuwe programma's toe te voegen? Wat met flash - java en dergelijke meer? Ik heb zoveel vragen over linux en ben blijkbaar toch een dikke bleu. Mandriva is bljkbaar ook in een betalende versie te krijgen... ik hou van "gratis" zoals Linux hoort te zijn. Goed dus, ik ga mandriva installeren en hopen dat ik daarmee beter aan Linux kan wennen...

Mandriva is niet beperkt in software, het heeft de meeste software aan boord.
Het installeren van software in Mandriva gaat ofwel via de konsole met het commando "urpmi" (zonder ") of via mcc (Mandriva Control Center).

Neem voor je begint is eerst de Mandriva Startersgids door en dan kan je aan de slag: http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Startersgids
Hoe je Flash, java en dergelijke meer moet installen in Mandriva dat staat allemaal uitgelegd in de Startersgids.

Succes :good:

2B's
18 October 2006, 20:52
Als je alles hier leest dan is eigenlijk iedere Linux "gebruiksvriendelijk". Voor mij niet dus maar ik geef niet snel op. Ik deed destijds de linux test en men presenteerde me toen mandriva, ik installeerde deze niet omwille van het feit 'niet gratis'. Doe dit nu wel en hoop zo beter ingewerkt te geraken in de commando's enz waaruit ik nu moeilijk wegwijs raak. Ik wil linux voor meer gebruiken dan alleen virusvrij surfen. Hier mag een slotje op, bedankt aan iedereen.