Volledige versie bekijken : Wanneer komen ze?



Jelle
2 June 2005, 07:33
Weet er iemand of er al datums zijn vrijgegeven wanneer de BTX moederborden in de winkel gaan liggen (BTX geschikte cases en voedingen zijn er al blijkbaar)? En gaan dit dan ook de mobo's zijn die twee processors zullen kunnen gaan gebruiken? Of zijn dit andere, en zo ja, wanneer komen die er dan?

jigs
2 June 2005, 10:08
lees hier wat meer over
<a href=http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1763/> BTX </a>
beste wat ik kon vinden mischien is het wel waart om het intezenden als nieuws

Heezy
2 June 2005, 19:12
Wat bedoel je? Want 2 CPU's is niet hetzelfde als 1 dual core CPU hé.

Dual CPU's zijn voor server mobo's en bestaan al lang.
Dual core CPU's kunnen al gebruikt worden op huidige mobo's met socket 939 voor AMD, en socket 775 voor Intel.

Martijnc
2 June 2005, 19:14
op een btx mobo kan je 2 cpu's instaleren maar er maar 1 gebruiken via een scakelaar kan je wijzigen van cpu

Heezy
2 June 2005, 20:24
op een btx mobo kan je 2 cpu's instaleren maar er maar 1 gebruiken via een scakelaar kan je wijzigen van cpu

Daar heb ik nog nooit iets van gelezen. Heb je daar soms een link van?

De BTX standaard is bij mijn weten enkel een reorganisatie van de onderdelen op het mobo, om zo power consumptie en warmte te verlagen.

Martijnc
2 June 2005, 20:46
ik heb dat gelezen in pc magazine denk ik
zal eens kijken

Martijnc
2 June 2005, 20:52
ik heb me vergist denk ik
http://www.tweakzone.nl/nieuws/7039

Heezy
2 June 2005, 22:55
Dacht al wel dat het eerder om zoiets ging gaan, iedereen vergist zich eens hé ;).

Jelle
3 June 2005, 07:30
Het is omdat ik naar een nieuwe pc ben aan het kijken :bow:
En dat ik nu geen ATX model of iets anders koop, dat dan direct verouderd gaat zijn. Van de herorganisatie van elementen voor de warmte wist ik, maar voor de rest veranderd er dus niets van aansluiting van het mobo op de voeding of andere aansluitingen, ...?

Ik bedoelde twee aparte cpu's op één mobo (dual cpu). Voor servers is het er idd al lang, maar wanneer zouden ze eraan komen voor de gewone pc, want daar is momenteel veel sprake over?

trebel
3 June 2005, 10:43
te kostelijk in aankoop en geen snelheidwinst voor thuisgebruiker

Heezy
3 June 2005, 15:23
Het is omdat ik naar een nieuwe pc ben aan het kijken :bow:
En dat ik nu geen ATX model of iets anders koop, dat dan direct verouderd gaat zijn.

Het duurt nog wel even hoor vooraleer de BTX standaard er helemaal door is. Dus daarop wachten zou ik niet doen :).


Van de herorganisatie van elementen voor de warmte wist ik, maar voor de rest veranderd er dus niets van aansluiting van het mobo op de voeding of andere aansluitingen, ...?

Voor zover ik weet zullen Pentium mobo's de 24 pins connector hebben.


Ik bedoelde twee aparte cpu's op één mobo (dual cpu). Voor servers is het er idd al lang, maar wanneer zouden ze eraan komen voor de gewone pc, want daar is momenteel veel sprake over?

Voor de desktop komen geen dual cpu's, maar dual-core cpu's. En die zijn er al. Op socket 939 voor AMD of socket 775 voor Intel (maar zijn niet compatibel met huidige mobo's, AMD wel.
Zoals Trebel al aangeeft, software moet multithreaded zijn om snelheidswinsten te behalen. Er zijn al progs die zo gedeeltelijk werken, zoals bv. divx encoders, maar wat de meesten willen zijn games. En die zijn (bijna) niet multi-threaded. Het is wachten op de Unreal 3 engine, die gaat multi-threaded zijn (en tevens ondersteuning voor de PPU) :bow:.

Aan de andere kant, multitasking heeft enorme prestatiewinsten hiermee. Je kan dus makkelijk HL2 spelen en tegelijk een film encoden.

Jelle
3 June 2005, 17:15
Maar als je dus een ATX moederbord op socket 939 (AMD 64 bits :bow:), dan kan je er dus een dual-core cpu al opzetten.
Maar kan je deze al kopen? Want ik zie dat nergens staan in de online pc shops?

Heezy
3 June 2005, 17:49
Yep. Het enige dat mss nodig kan zijn is een BIOS flash.

Kijk even op pricewatch naar AMD 64 X2 ;)

AMD
4 June 2005, 01:02
Zorg maar dat uwe spaarrekening goe gevuld is dan, want zo ne X2 is ni goeiekoop. Voor die prijs kunt evengoed een super pcke kopen met 2GB geheugen en een 24" TFT scherm en alles erop en eraan. Dat vind ik dan toch zonde van het geld eigelijk, ma ja 't is uwe portemonnee (gelukkig :p)

AMD

Heezy
4 June 2005, 02:30
De goedkoopste AMD 64 X2 is 479€... Dus toen dat artikel was toch juist. Ik dacht dat de desktop dual cores van AMD later pas uitkwamen. Maar ze zijn er dus al :).

En ja, de Pentium D is pakken goedkoper, maar de AMD's vegen wel zwaar de vloer aan met de Pentium's.
Maar op de moment is het nog veel geld.

Jelle
4 June 2005, 13:59
Een "gewone" AMD 64 3500 Winchester lijkt me dan toch beter :D

Heezy
4 June 2005, 16:58
Als ge ni voor dual-cores gaat, neem dan ene met de nieuwe Venice core. Geen Winnies meer.

En als de prijs wat zakt, schaf ik mij toch nen dual-core aan zene.

Jelle
5 June 2005, 19:08
Is er een groot verschil qua prestaties tussen een 3500 en een 3800 (venice)?

Heezy
5 June 2005, 23:10
Best reviews opzoeken. Maar ik vind het het geld niet waard die extra prestatie.