Volledige versie bekijken : AMD of Intel



Yelleken
4 November 2006, 00:55
Vandaag hadden we een discutie van welke vn de 2 de betere is qua cpu's.
Omdat ik het zulk en leuke discutie vond (vooral de argumenten die soms gebruikt werden) zou ik die discutie hier ook eens willen houden.
Wat verkiezen jullie en vooral waarom en waarom niet :d

Frastman
4 November 2006, 08:43
Wel ik denk dat je als gamer beter voor een AMD processor kiest en intel gaat meer naar multimedia dus beter voor videobewerking en zo ja toch ...

W1nD0wS 3x P33
4 November 2006, 10:07
Waar je ook voor kiest; beide bedrijven vereisen hun eigen type moederbord. Je dient dus bij aanschaf van je PC reeds te kiezen welke processor je wil, aangezien de socket voor de processor van elk bedrijf anders is (vanwege patenten). Je kan dus nadien niet meer overschakelen op een concurrent, zonder het moederbord mee te vervangen, waarbij Windows gaat klagen en je dit opnieuw zal moeten installeren...

AMD of Intel... elk heeft zo zijn eigen schare aanhangers. AMD heeft de naam beter te zijn voor games; Intel beter voor (wiskundige) berekeningen. In hoeverre dit waar is voor de doorsnee-gebruiker... tja http://www.multidesk.be/images/smilies/smile.gif. Momenteel lijkt Intel een beetje de betere te zijn van AMD, met de nieuwe Coro Duo-lijn. Afwachten wat het antwoord van AMD gaat zijn. In elk geval: heel veel verschil is er niet. Vroeger was het zo dat AMD-processoren wel eens durfden te oververhitten, tegenwoordig is dat ook minder het geval. Baseer je oordeel in elk geval niet op die factor. Je kan best een PC samenstellen en kijken waar je het goedkoopste uitkomt (AMD-compatibel moederbord versus een Intel-compatibel exemplaar).
Waar je best ook mee rekening houdt is dat je een AM2 van AMD koopt. AMD heeft dus iets heel "leuk" gedaan en bij de release van AM2 alles van S939 en lager uit de winkel rekken gehaald. Pech voor mijn 939 mobo http://www.multidesk.be/images/smilies/cry2.gif.
AM2 kan eindelijk DDR2 geheugen aan zoals Intel (dat het al langer ondersteunt). Verder zou ik het aanraden van een AMD sempron niet aanraden. Dat zijn de budget cpu's van AMD en presteren vele slechter als de beter Athlon.
Nu zul je er nog niet veel van merken maar normaal gezien kan dit in de toekomst iets leuker worden: AMD heeft ATi overgenomen. Dit betekend dat zij druk bezig zijn om ATi GPU's (grafische kaart) beter te doen presteren met een AMD cpu. Momenteel heb je hier wel nog geen baat bij.

Nikolas
4 November 2006, 11:22
Op dit moment zou ik steevast voor een Intel Core 2 Duo gaan, omdat het gewoon de beste processoren van dit moment zijn, voor een aanvaardbare prijs.

De benchmarks geven mij gelijk :p

@Windows 3x P33: er zijn nog genoeg spullen voor Socket 939 te vinden hoor ;)

Clioke16V
4 November 2006, 11:43
Denk persoonlijk ook die core 2 duo's van Intel.

The_cobra666
4 November 2006, 12:06
Silte en lage warmte producte, goedkoper ==> X2 van amd.
Meer lawaai maar sneller, duurder ==> core duo 2 van intel.

Opzich zit er niet zoveel verschil tussen die 2. Het verschil dat in de benchmarks getoont wordt is iets dat je als windows gebruik nooit zal voelen.

Beide systemen zijn stabiel en zeker als je bij intel een intel moederbord neemt. Zowiezo vind ik dat het persoonlijke smaak is.

Clioke16V
4 November 2006, 12:08
Silte en lage warmte producte, goedkoper ==> X2 van amd.
Meer lawaai maar sneller, duurder ==> core duo 2 van intel.

Opzich zit er niet zoveel verschil tussen die 2. Het verschil dat in de benchmarks getoont wordt is iets dat je als windows gebruik nooit zal voelen.

Beide systemen zijn stabiel en zeker als je bij intel een intel moederbord neemt. Zowiezo vind ik dat het persoonlijke smaak is.

Ne procesoor maakt niks lawaai he, het zijn de koelers die voor het geluid zorgen, dus een goede koeler op uw CPU en die is ook stil.

The_cobra666
4 November 2006, 12:09
Ne procesoor maakt niks lawaai he, het zijn de koelers die voor het geluid zorgen, dus een goede koeler op uw CPU en die is ook stil.

Idd maar ik ga uit van boxed koelers en die amd's zijn zowiezo stiller. Ik gebruik geen andere koelers meer zou niet weten waarom. Die boxed's voldoen meer dan genoeg :) Bovendien zijn ze ook niet zo groot zoals die andere soms..

Clioke16V
4 November 2006, 12:13
Tja, das iedereen zijn keus he, sommige willen het oog ook wat geven. :D

edit : en de oren wat minder :lol:

PorkyFrost
4 November 2006, 14:20
Silte en lage warmte producte, goedkoper ==> X2 van amd.
Meer lawaai maar sneller, duurder ==> core duo 2 van intel.

Opzich zit er niet zoveel verschil tussen die 2. Het verschil dat in de benchmarks getoont wordt is iets dat je als windows gebruik nooit zal voelen.

Beide systemen zijn stabiel en zeker als je bij intel een intel moederbord neemt. Zowiezo vind ik dat het persoonlijke smaak is.
Mijn Core 2 Duo is anders wel lekker stil (zalman CPNS9500) en warm wordt ie evenmin (idle 29°c, stressed 35°c) maar zeker is, core 2 duo is de huidige beste op de markt :)

Clioke16V
4 November 2006, 17:24
Prachtige temps Porky, ik zit idle aan de 47 en stressed ( na wa games dus :D ) een 50-52. standaard koelerke en oude CPU :D

AMD athlon XP3000+ socket jawel A :D

eventure
4 November 2006, 17:59
Ik zou twee maanden terug steevast gezegd hebben AMD,
maar nu is het duidelijk dat Intel terug de beste is geworden.
Momenteel heeft AMD geen antwoord op de Core 2 Duo, die energiezuinig is, niet veel warmte maakt en vooral zeer goed is.

Eender wat je wil doen met je pc, wil je een high-end systeem ga dan voor de Core 2 Duo. Moet het niet echt een high-end zijn, of je wil niet zo veel geld uitgeven, ga dan voor AMD. Omdat ze geen antwoord hebben op de ( relatief goedkope) Core 2 Duo hebben ze hun prijzen drastisch verlaagd.

Mvg
Robbe

PorkyFrost
4 November 2006, 18:47
Zelfs de goedkoopste Core 2 duo is beter dan een goed aantal amd's ... :)

eventure
4 November 2006, 18:55
Dat klopt Porky, maar je kan ook veel goedkopere AMD's kopen die volstaan voor een zeer groot aantal gebruikers he.

mvg
Robbe

PorkyFrost
4 November 2006, 18:59
inderdaad, maar ik zou niet graag hebben dat m'n pc vaak hapert, minder kans op met een beter presterende hé :)

eventure
4 November 2006, 19:06
Mijn pc met amd athlon 3500+ hapert ook niet hoor :D
Maarja jij zal beter door de toekomst kunnen gaan me je pc :D

carl
4 November 2006, 21:05
Ik ga zeker voor intel, de core 2 duo reeks is steevast beter.
1) goedkoper
2) sneller

The_cobra666
4 November 2006, 22:37
Mijn Core 2 Duo is anders wel lekker stil (zalman CPNS9500) en warm wordt ie evenmin (idle 29°c, stressed 35°c) maar zeker is, core 2 duo is de huidige beste op de markt :)

Geen standaard koeler ;) ik heb het op de boxed's ;) 3/4 van de systemen heeft de boxed koeler ;) nuja zolang het maar draait ;)

teken
5 November 2006, 00:19
Amd is Beter op gelijk welk gebied dan ook.
hij is stukken goedkoper dan intel,

-het is inderdaad zo , intel is meer voor multimedia ect........
Ik had vroeger ne intel, en zoiets wil ik niet meer.

-op amd kan je echt alles installeren, tegen over intel die zo chrasen.
het is inderdaad dan ook zo kwa mobo zoals ik hier lees.

Maar ja zo kunnen we nog jaren discuseren, tis inderdaad zo elk zijn keuze
(amd dus :p)

Clioke16V
5 November 2006, 02:02
Amd is Beter op gelijk welk gebied dan ook.
hij is stukken goedkoper dan intel,

-het is inderdaad zo , intel is meer voor multimedia ect........
Ik had vroeger ne intel, en zoiets wil ik niet meer.

-op amd kan je echt alles installeren, tegen over intel die zo chrasen.
het is inderdaad dan ook zo kwa mobo zoals ik hier lees.

Maar ja zo kunnen we nog jaren discuseren, tis inderdaad zo elk zijn keuze
(amd dus :p)

Dude, ben je tijd afwezig geweest ofzo ? Iedereen zit hier te stoefen over dat Intels nu beter zijn > veel beter en jij komt af van dat AMD beter is.

Ikzelf heb nu ook AMD, geen klagen over, vroeger van m'n intel ook niet. Nu is intel terug het beste, dus mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Benchmarks zeggen alles van CPU, iedereen zegt dat Core 2 duo van intel beter is, awel ik geloof die.

eventure
5 November 2006, 11:49
Idd Clioke,
Ik was supergrote voorstander van AMD,
maar nu zijn ze gewoon slechter punt er is geen discussie mogelijk!
Intel heeft echt een grote voorsprong behaalt met zijn Core 2 Duo en AMD kan die evolutie nog niet maken.

Ook op mobiel vlak zit Intel voor, AMD heeft voorlopig ook geen volledig mobiel platform. Alleen een processor namelijk de Turion. Hoewel er berichten zijn dat AMD (met ATI) een mobiel platform aan het ontwikkelen is zoals de Centrino.

Met andere woorden:
Intel - AMD: 2 - 0

dannyma
5 November 2006, 12:36
de twee zijn aan elkaar gewaagd

eventure
5 November 2006, 12:44
Helemaal niet,
Amd is beter dan eender welke Intel ook vind ik BEHALVE beter dan de COre 2 duo, daar komen ze zelfs nog niet in de buurt. Voor alle andere Intels (buiten Centrino) heeft AMD een beter product...

mvg
Robbe

PorkyFrost
5 November 2006, 16:13
voor diegenen die nu pas uit hun konijnenpijpje kruipen :p : klik (http://www.hardware.info/nl-BE/articles/am5nZWppZA/Intel_Core_2_Duo__Core_2_Extreme_Test/)