Volledige versie bekijken : probleem nieuwe xp home installatie



Erwtje69
18 November 2006, 18:40
goedenavond,

ik krijg hier momenteel af te rekenen met een eigenaardig probleemje.
Mijn vorige harde schijf was gecrasht en heb mij een nieuwe maxtor van 250gb aangekocht en deze geinstaleerd .Tot hier geen problemen.
Maa nu komt het: ik wilde mijn xp -home via mijn originele cd rom van winows xp opnieuw installeren.
Ik weet dat ik de opstartvolgorde in het bios moet gaan aanpassen als ik wil dat de computer automatisch opstart vanaf de windows cd-rom, maar het dvd-romstation wordt dus in het bios niet getoond !!
Ik heb geen cd-rom station meer in mijn pc maar wel een dvd-rom en een dvd-schrijver,maar toch staat daar in het bios enkel: cd-rom en die kan ik enkel instellen op disabled of none.
MVG.Erwtje69

Kokki
18 November 2006, 18:48
Heb je even gecheckt of je bij het plaatsen van de hd toevallig niet de kabel van de dvdspeler hebt losgetrokken?

Erwtje69
18 November 2006, 18:57
Jawel hoor,dat doe ik trouwens altijd wanneer ik bvhardware toevoeg of wanneer ik binnenin de pc moet werken

grabber
19 November 2006, 02:49
Als je die cd in die dvd speler stopt start ie toch gewoon daarvan op tijdens het booten?

gabriel
19 November 2006, 12:33
hey
als ik het goed voor heb zal je een opstart diskette nodig hebben (win98 of ME ) uw MBR (masterboot record )kan de cd of dvd niet vinden en dan kan je met uw cd xp verder
MBR staat op het eerste opstart gedeelte van uw HD ....vandaar .....

eventure
19 November 2006, 12:40
Volgens mij klopt het niet wat je zegt Gabriel... Het is een nieuwe HD, en het probleem zit in de bios, niet in de hd.

Erwtje doe je HD eens los en kijk dan of de DVD wel gevonden wordt. Of versteek de DVD eens. ZIjn maar ideetjes maar computers doen soms raar en hebben soms een eigen leven...

mvg
Robbe

Erwtje69
19 November 2006, 21:52
Sorry jongens ,was er effkes vantussen maar ben nu terug en heb al jullie tips reeds uitgeprobeerd,maar helaas zonder resultaat.
Dvd -rom en dvd-rw komen maar niet te voorschijn in het bios.
De nieuwe harde schijf hangt aan één kabel als master,de dvd's beide op één en dezelfde kabel dvd-rom als master ,dvd-rw als slave.
Omwisselen van deze beide dvd's helpt ook al niet.
Ik heb gelukkig de cd-rom -speler die er standaard instak nog liggen en zal deze er terug aan hangen totdat windows weer geinstaleerd is en hem daarna eens opnieuw verwijderen.
Dit is wel een zeer raar geval als je het mij vraagt,want ik heb windows xp home indertijd(toen er reeds een dvd-rom instak ),zonder problemen geinstaleerd en nu ,na het crashen van mijn harde schijf zijn deze niet meer te vinden in het bios.
Dus ook niet na het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de nieuwe harde schijf.

mvg.Erwtje 69

rembrandt
19 November 2006, 22:30
Probeer dit eens,
In apparaatbeheer bij ide controllers verwijder je de dvd-rom en een dvd-schrijver , start
windows terug op en normaal zal hij dan de dvd-rom en een dvd-schrijver,herkennen

Erwtje69
20 November 2006, 19:07
Hallo,Rembrant,

ik heb uw raad even opgevolgd maar bij de ide controllers is dus niks te zien van een dvd-rom of rw station .
Ook in het bios is dus niks te merken van enige verbetering.
Ik heb gisterenavond dan maar mijn oude cd-rw station geinstaleerd en na enekel ingrepen in het bios werd deze tenslotte herkend .
Ik moet er wel bijzeggen dat ik hem aan dezelfde kabel heb gehangen van de harde schijf en ingesteld als slave.
Ik kon dus Windows xp -home uiteindelijk terug installeren.
Nadat windows xp opieuw geinstaleerd was heb ik de cd-rw er terug uitgehaald en nogmaals eens de dvd-rom en dvd-rw aangesloten op de secundaire aansluiting ,helaas ze worden nog steeds niet herkend,zelfs een nieuwe ide-kabel bracht geen uitkomst.
In het bios staat dus nog steeds cd-rom in de keuze lijst ,maar geen enkel spoor van een dvd -rom of rw??
Heb al vanalles geprobeerd ,zelfs de instelling Auto (in het bios brengt geen oplossing),ik krijg dan wel geen foutmeldingen meer bij het opstarten ,zoals bv.secudairy drive fails en windows werkt perfect,maar het dvd probleem blijft dus bestaan.
In apparaat beheer staat geen enkele foutmelding wat de primaire en secundaire controllers betreft en toch krijg ik dit probleem niet opgelost.
Ik ga nu eens één van de dvd apparaten aan dezelfde kabel hangen van de harde schijf en eens kijken of ik deze daar dan aan de praat krijg.
Als deze daar dan wel werkt dan denk ik sterk dat er iets mis is met de secundaire aansluiting op het moederbord,rarara??
(Mijn moederbord is een ASUS P4S8X-X)
mvg,Erwtje69

rembrandt
20 November 2006, 19:38
Nog een optie die wil helpen bij problemen met en dvd-stations, is een aanpassing in het Windows Register. Maak, voordat je aan de slag gaat in het register, er een back-up van, want een misstap kan je besturingssysteem danig ontregelen. Een back-up maak je door een registerbestand te exporteren.

Je start de registereditor door via Start naar Uitvoeren te gaan, vervolgens 'regedit' te typen en op OK te drukken. Ga naar 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contr ol\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}' en selecteer 'm. In het rechter venster verwijder je de waarden Upperfilters en de Lowerfilters. Sluit de registereditor en herstart je computer.

Erwtje69
20 November 2006, 21:48
Hm,Rembrandt,

ik denk dat deze opdracht het probleem niet zal oplossen,hoor.
Ook al omdat nog VOOR Windows eingelijk geinstalleerd was het probleem zich al voordeed.
Ik kon immers Windows niet installeren ,omdat geen enkel van de twee dvd's gededecteerd werd,weet je nog??
Ik heb toen mij oude cd-rom aan dezelfde ide kabel gehangen als waaraan mijn nieuwe hd aan hangt en toen werd hij wel gededecteerd.
Trouwens, ik heb ondertussen mijn dvd-schrijver ook even aan dezelfde ide kabel gehangen als deze waarop mijn HD aan hangt en hijj werd onmiddelijk gevonden!
Ik ga er dus slillaan meer en meer vanuit dat er iets grondig mis is met de secondaire aansluiting op het moederbord,maar hoe kom je dat in hemelsnaam exact te weten??

mvg .Erwtje69