Volledige versie bekijken : Herinstallatie xp



sissen
20 November 2006, 15:21
Wil eens hierbij weten als ik xp home (oem versie) herinstalleer, dit kan doen zonder achteraf als mijn software opnieuw te moeten installeren.

Ik heb nl 2 hdd van 80gb en een externe ook van 80gb. Foto's en documenten staan op mijn "d"-drive, dus om de ""-drive staat uiteraad xp en alle geinstalleerde software programma's.

Mijn vraag is eigenlijk, maak ik best een image, dan een format, en dan een herinstallatie. Ik heb wel het prog powerquest drive image.

Of maak ik een kopie van mijn "c"-drive en kan ik die dan terugzetten na een format.

Wilde dit graag eens weten alvorens te beginnen.

sissen

cruwero
20 November 2006, 15:25
Het beste is natuurlijk xp te slipstreamen met sp2,installeren alle drivers installeren een beetje tweaken en daarna gelijk een image maken:
Henk

compuchrisje
20 November 2006, 19:13
Het maken van een image, format, herinstallatie is een foute redenering. Als je een image hebt gemaakt en je wil die terugzetten, begint de uitvoering van dit terugzetten al met een format van je C. Dus als je daarna terug gaat installeren, doe je dàt weer teniet en moet je ofwel terug die image ofwel al je andere programma's er terug op zetten.
Zorg ervoor dat je hele schijf opgeruimd is, nodeloze programma's gedeïnstalleerd, restjes opruimen met crapcleaner, tijdelijke bestanden wissen, offline pagina's (dus via C - eigenschappen - schijfopruiming). Verwijder alles wat je zeker niet meer nodig hebt, doe nog maar eens een registeropruiming en indien nodig een defragmentatie. Maak dàn die image op de externe aan, met de onderdelen die je zeker wilt houden en zet dié dan terug.