Volledige versie bekijken : Brokkelen in acces.



Jule
27 November 2006, 23:41
In de bijlage zit een rar-bestandje van een database. Ik heb alle postcodes en gemeenten gedownload vanop de site van de post. Nu zou ik graag hebben als er iemand in de T_Klanten een postcode invult (in kolom postcode), hij dan enkel kan kiezen uit de gemeenten met deze specifieke postcode.(in de kolom gemeenten) Of kan dit enkel in een formulier? Ook dat is goed, maar laat me weten hoe. Ik heb reeds geprobeerd met group by in een querry te gebruiken, maar het lijkt me langs geen kanten te lukken. Alvast bedankt voor het advies.:bow: :bow:

Yelleken
28 November 2006, 10:05
Hier moet je inderdaad een querry uitvoeren.
Je gaat wel voor elke postcode een aparte querry moeten maken als je snapt wat ik bedoel.

Dus dat je een querry maakt die ervoor zorgt dat je de postcodes van 1000 hebt een querry van 1001 een querry van 1002,....

Ik ga vanavond als ik thuis ben eens opzoeken of het ook nog anders kan

Jule
28 November 2006, 14:34
Daarvoor moet er een formulier aangemaakt worden. Helaas krijg ik dan een foutmelding in mijn formulier. Ik ga bovenstaande bijlage vervangen door ééntje met een slecht formulier. Thanks!!

Yelleken
28 November 2006, 21:35
Zoals wij het geleerd hebben is het niet met dit in het criteriaveld: [Forms]![F_Klanten]![Postcode]

hoe ik het bedoel en geleerd heb(maar dat is misschien niet zoals jij wil) is die lijn veranderen naar een postcode uit de lijst
dan sla je dat op en maak je hetzelfde aan met een nieuwe postcode.

zo hebben wij geleerd om zulke dingen te doen.
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je er toch mee geholpen bent

Jule
28 November 2006, 23:10
Ik ben niet van plan om een hoeveelheid qeurry's aan te maken volgens dat er postcodes zijn. Dat moet automatisch kunnen gebeuren. Trouwens, die selectie querry op basis van een formulierveld werkt perfect. Er schort enkel nog het één en ander aan de uitvoering. Wat op zich logisch is met mijn huidige manier van werken. Daarvoor heb ik dus een oplossing nodig.

Yelleken
28 November 2006, 23:22
ik ga je bestandje eens ontleden en eens kijken waar het schort
als k de oplossing heb laat ik het je weten ;)

Yelleken
1 December 2006, 21:26
ik heb het bekeken, en nogmaals bekeken, en nogmaals tot vervelens toe (en dat duurt lang hoor) en ik vindt het eigelijk ook niet direct waar het zit.

Jule
1 December 2006, 21:41
Als ik nu een querry maak van ieder postcode zoals je voorgesteld hebt, hoe zou ik het dan moeten doen? :damn: Je kan onmogelijk weten welke postcode wordt ingetikt, dus van welke querry moet worden gebruik gemaakt. :wtf: Tenzij je per postcode een voorwaardelijke macro aanmaakt en deze voorwaardelijke macro's onderbrengt in een samenvoeg macro? :shocked: Er moet toch een simpelere methode bestaan. Dit is gewoon dagen werk. Bedankt voor de gedane moeite!!! Ik weet dit zeer zeker te appreciëren!:bow: :bow: :bow:

Yelleken
1 December 2006, 22:14
geen probleem, ik blijf aan je zaak werken om (hopelijk) tot een goeie oplossing te komen

Jule
8 January 2007, 22:50
Moet niet meer aan gewerkt worden. Ik heb de oplossing gevonden. Mag slotje op! Dank!!

compuchrisje
9 January 2007, 00:12
Mogen we die dan ook weten Juül?

Jule
10 January 2007, 23:13
Mogen we die dan ook weten Juül?
Ook al begrijp ik zelf niet wat ik uitgemeten heb? :D :D :D Het werkt, zie bijlage. Hoe? Ik snap de toegepaste logica zelf maar half, laat staan dat ik het ga uitleggen.:p :p Maar, een poging. Een selectiequerry aangemaakt op basis van een formulierveld (postcode). Dan via het menu van acces in de tabel kolom gemeenten (gewone tabelweergave, geen ontwerpweergave) via Invoegen en opzoekkolom eigenlijk een nieuwe kolom gemeente aangemaakt. Je zoekt natuurlijk op basis van de aangemaakte selectiequery. De oude kolom gemeenten verwijdert. Het formulier aangepast met de nieuwe kolom gemeente. Een macro toegevoegd die de database vernieuwd bij het verlaten van het formulierveld postcode. Bij het selecteren van het formulierveld gemeente, komt opnieuw een macro in werking die de selectiequery opent, opslaat en sluit. En vervolgens kan je de gemeente uitkiezen ... :good: Mocht u het beter kunnen uitleggen zodoende dat ik het ook beter begrijp, u hoeft het voor mij niet te laten ...:p :p :p Mare, als amateur zijnde, heb ik toch iets gedaan dat zelfs een schoolgaande Yelleken niet vond ....:p :p :p

compuchrisje
11 January 2007, 00:21
Afschuwelijk vreselijk bedankt Juül, maar van access ken ik geen jota. Vond het wel voor de wél-kennenden mss interessant. Kan je uitleg perfect volgen (hm).

Jule
11 January 2007, 10:53
Damned!! Ik dacht nog: 'Eindelijk een vrouw die mij tenminste dan toch een klein beetje begrijpt ...' Ik zal maar blijven dromen zeker? :D :D :D

Yelleken
11 January 2007, 11:59
Mare, als amateur zijnde, heb ik toch iets gedaan dat zelfs een schoolgaande Yelleken niet vond ....:p :p :p

vreed e :p

In alle geval is het blijkbaar wel een goed werkende oplossing.
Wat macro's betreft daar ken ik ook niets van (zal k eens op mezelf moeten leren denk k) maar ik ben blij dat je het hebt gevonden ;)

compuchrisje
11 January 2007, 13:08
Ik zal maar blijven dromen zeker? :D :D :D
Dromen zijn bedrog, maar als jij wakker wordt, ben ik er ook nog, hihi. Ik begrijp héél veel Juül, alleen snap ik nie alles. Access heb ik nooit onder handen gehad, omdat ik het nergens in het dagelijks leven kon gebruiken, en dan verliest een mens veel.
Maar 'k ben blij, dat sommigen me dàn uit de nood helpen, thx.

Jule
11 January 2007, 22:36
Wat macro's betreft daar ken ik ook niets van
Macro's in acces zijn vrij gemakkelijk aan te maken. In tegenstelling tot excel gebeurt dit niet in VBA maar met macro's onder objecten. Met een beetje zoekwerk, vindt je veel terug. Dus, met een beetje zelf zoeken (zoals ik), geraak je d'r wel. :good: