Volledige versie bekijken : xp op externe hd



fiel
29 November 2006, 11:12
goeiemorgen
ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om winxp pro op een externe hd-schijf te installeren en na in de bios de opstartroutine aangepast te hebben de pc te laten opstarten met de nieuwe xp(op externe hd).
mvg
fiel

Jelle
29 November 2006, 16:15
Booten vanaf USB is mogelijk als je een modern moederbord hebt die die functie ondersteunt. Het moet dus m.a.w. in je BIOS staan bij de opstartvolgorde, als het er niet bijstaat kan het dus niet. Heel misschien voegt een BIOS update die functie toe, maar die kans is bijna nihil.

Yelleken
29 November 2006, 22:17
vermits je pc een pentium 3 is denk ik al niet dat het een heel nieuw systeem is.
en zoals Jelle aanhaalt is het booten vanaf usb enkel weggelegd voor nieuwere moederborden.
Een bios update gaat het denk ik ook zeker niet doen, je moederbord is waarschijnlijk gewoon te oud hiervoor (tenzij je een pentium 3 hebt draaien op een nieuw moederbord maar dat zal wel niet)
ik vrees dus dat het voor jouw niet gaat lukken

rembrandt
30 November 2006, 01:42
In theorie is het mogelijk Windows XP te starten vanaf een externe harde schijf.

Als de BIOS het opstarten vanaf een USB-schijf ondersteunt, kunt u simpelweg uw installatie-cd van Windows gebruiken om het besturingssysteem op deze schijf te installeren.

Een andere optie is om met een toepassing als Acronis TrueImage of Norton Ghost een kopie van uw harde schijf te maken. In het BIOS geeft u vervolgens aan dat de USB-schijf actief moet zijn en geeft u hem een hogere opstartprioriteit dan de vaste harde schijf. Op deze manier start de pc altijd op van de externe schijf, mits deze is aangesloten.

Tot zover de theorie. In de praktijk zitten er nogal wat haken en ogen aan het opstarten vanaf een externe harde schijf. Om te beginnen is het BIOS van de meeste computers die ouder zijn dan twee jaar hier niet geschikt voor en moet u een BIOS-update uitvoeren. Daarnaast is Windows XP niet voorbereid op het starten vanaf externe apparaten.

Tot slot kan de Windows-activering roet in het eten gooien. Als u uw Windows-schijf namelijk voor reddingsoperaties op andere computers wilt gebruiken, dient u het OS iedere keer opnieuw te activeren.