Volledige versie bekijken : Wat betekent de Max. bussnelheid



Yelleken
2 December 2006, 19:24
Een famillielid heeft dit moederbord besteld: GIGABYTE GA-965P-DS4 - Socket LGA775 voor Intel - Chipset Intel P965 Express - ATX
wat betekent het als bij een moederbord Max. bussnelheid 1066MHz staat?
Ik weet wat 1066MHz is maar de bussnelheid ken ik niets van.
moet hermee rekening gehouden worden bij aankop van de processor of niet?
is dit moederbord een beetje goed eigelijk? want ik denk dat hij beter had kunnen bestellen want hardware is niet echt mijn dada als je begrijpt wat k bedoel. Ik ken er wel wat van maar nog niet alles

g_man
2 December 2006, 19:55
De FSB (Front Side Bus) is de snelheid waarmee de processor communiceert met het moederbord. Deze snelheid wordt aangegeven in Megahertz: één miljoen kloktikken per seconde. Bij een FSB van 1066MHz is de snelheid tussen de CPU en de geheugencontroller dus 1066 miljoen kloktikken per seconde.
Wat jij eigenlijk refereert als max busspeed is eigenlijk de HTT bus: de CPU is voorzien van een geïntegreerde geheugencontroller, waardoor de vroegere FSB theoretisch niet meer bestaat. De feitelijke FSB is vervangen door een HTT (Hypertransport) bus, waarmee de CPU dus met de andere apparaten (PCI bus, AGP bus, etc) communiceert.
En ja dat is iets waar je mee rekening kan houden. HEt moederbord ondersteunt "Supports Intel® Core™2 Extreme Quad-Core / Core™2 Duo / Intel® Pentium® Extreme/ Intel® Pentium® D processor " en FSB 1066/800/533 MHz.
Dit is een ATI crossfire moederbord met de nieuwe ICH8 zuidbrug.

Jule
2 December 2006, 22:50
Als ik me niet vergis, heeft diene pc van den Aldi maar de helft bussnelheid. 500 en een beetje MHz. Kan je dan eigenlijk de volledige snelheid van de cpu benutten??

Martijnc
2 December 2006, 23:05
Ja, de CPU moet niet bij iedere instructie die hij moet uitvoeren gegevens uit het geheugen halen en kan dus meestal wel op volledige snelheid werken, ook caching helpt hierbij omdat er dan meerdere instructies worden opgehaald per tik en zo kan de CPU langer verder.

Heezy
7 December 2006, 03:14
Als ik me niet vergis, heeft diene pc van den Aldi maar de helft bussnelheid. 500 en een beetje MHz. Kan je dan eigenlijk de volledige snelheid van de cpu benutten??

Waar jij op doelt is wsl de snelheid van het geheugen, namelijk 533MHz (wat verkeerd is, kijk verder). De FSB van Intel loopt 'zogezegd' aan 1066MHz, maar zoals ik al eerder hier heb uitgelegd loopt de FSB eigenlijk aan 266MHz QDR, dus 4 bits per kloktik. Fabricanten maken daar graag 1066MHz van, maar dat is dus eigenlijk verkeerd. Het geheugen is nog altijd DDR(2), wat 2 bits per kloktik betekent.

Dus:

FSB: 266MHz QDR --> '1066MHz'
Geheugen: 266MHz DDR --> '533MHz'

FSB en geheugen lopen mooi synchroon, wat heel belangrijk is. Pas vanaf 800MHz geheugen haal je profijt uit asynchrone snelheden.
Niets aan de hand dus, die ALDI Pc is goed ;).

g_man
7 December 2006, 18:00
Wat jij eigenlijk refereert als max busspeed is eigenlijk de HTT bus: de CPU is voorzien van een geïntegreerde geheugencontroller, waardoor de vroegere FSB theoretisch niet meer bestaat. De feitelijke FSB is vervangen door een HTT (Hypertransport) bus, waarmee de CPU dus met de andere apparaten (PCI bus, AGP bus, etc) communiceert.
Ik moet mijn eigen hier even corrigeren...:wall: ...De 1066MHz bus van Intel gaat nog steeds over de FSB. De HTT bus is iets wat enkel AMD heeft.:shy: