Volledige versie bekijken : Geen harde schijf, ook niet in Bios



durumke
4 December 2006, 00:35
Ik heb een extra harde schijf van 80 gb in mijne pc gestoken. Windows xp pro herkent ze niet, ook in mijn bios kan hij die niet vinden. Die schijven zijn aangesloten met zo een hele dunne kabel, jullie kennen dat wel he. Is gezet op slave, maar niets helpt. Hoe kan ik dit oplossen? Kan het zijn dat die kabel stuk is. Ik denk het niet omdat mijn c schijf wel wordt herkent want anders zat ik nu niet op het net he.
Help.

Peter.B
4 December 2006, 06:51
heb je soms niet vergeten de voeding aan te sluiten?rood,geel en zwart fischke.

Euroke0
4 December 2006, 14:07
Naar ik hoor heb je ofwel een sata harde schijf gekocht (die heeft geen voeding nodig dus 1 kabel) ofwel heb je een ide harde schijf, waarvan je alleen de kabel voor de voeding hebt ingestoken. Als je nog een harde schijf zou zitten hebben, kan je dan eens uitpluizen welke kabels er daar opzitten? Ofwel is dat een heel dunne(alleen een heel kleine dunne) ofwel zijn dat er twee (een rood, zwart en gele) en een dikke grijze. K vermoed dat je de laatste hebt aangezien je die harde schijf op slave gezet hebt. Ik denk dat je een kabel te weinig aangesloten hebt dan...

durumke
4 December 2006, 14:46
De kabels waar mijn harde schijven mee zijn aangesloten zijn de deze (zie foto).
Ik heb dus gewoon die 2de harde schijf erbij gestoken, aangesloten op die ide kabel en de voedingskabel natuurlijk ook en geen harde schijf te vinden.
Het heeft wel gewerkt een paar weken geleden maar toen is mijn 2de harde schijf doorgebrand. Vraag niet hoe dat komt want ik weet het niet. Het zijn alle twee harde schijven van maxtor. De een 40(master) en de 2de 80gb. Ik heb gisteren die van 80 eens alleen aangeslote en dan herkent hij ze wel. Ik snap er niks van, want als ik ze alle twe aalskuit, herkent hij alleen de eerste, waar mijn windows dus opstaat.

durumke
4 December 2006, 14:47
Rats vergeten he.

compuchrisje
4 December 2006, 16:57
Vreemd, Maxtor 40 Gb... ik heb net hetzelfde meegemaakt met dit formaat van Maxtor als master. Toen had ik een complete systeemcrash en werd mijn PC RIP verklaard. Koppig als ik ben en zuinig op wat ik heb, heb ik de situatie omgedraaid en is Maxtor gedegradeerd tot slave, met Seagate als master (6 Gb). Soms draait die tweede schijf, soms niet, maar dat is geen ramp nu. Het rare is dat ze wél draait als ze gewoon los hangt te bengelen in de case, als ze wordt vastgeschroefd gaat ze in staking.

g_man
4 December 2006, 17:49
Denk dat hier een klein misverstand bestaat...zowel een UDMA als een S-ATA harde schijf heeft voeding nodig.

Dit zijn de kabels voor de UDMA en de connector op het moederbord:
http://users.telenet.be/g_man/Minatica/UDMA_connectot_moederbord.jpg
http://users.telenet.be/g_man/Minatica/parallel_ata_hd_aansluitingen.jpg

Deze zijn voor de S-ATA :

http://users.telenet.be/g_man/Minatica/s_ata_Hdd_aansluitingen.jpg
http://users.telenet.be/g_man/Minatica/s_ata_connectot_moederbord.jpg

durumke
4 December 2006, 18:08
g-man, zoals die kabels voor udma, die blauwe gaat in mijn moederbord, de andere voor de stroom uiteraard. ik ben zojuist een nieuwe kabel gaan halen. Het blauwe gedeelte in mijn moederbord zoals het moet, de eerstvolgende in mijn master harde schijf, de laatste in min harde schijf die slave moet zijn. Alles gedaan, pc opgezet, wil niet opstarten. 2de harde schijf losgekoppeld, pc start zonder probs. Aa de kabels ligt het dus niet want als ik die schijven apart aansluit werken ze wel????????

woepi
4 December 2006, 18:12
Vraagje, staat uw harde schijf waar C (windows) opstaat op Master with slave ?

durumke
4 December 2006, 18:21
woepi, heb jou net een prive mailtje gestuurd.

Peter.B
4 December 2006, 18:51
mijn twee HD's heb 'k zo aangesloten;op mijn eerste IDE kabel,van moederbord naar HD met windows op,naar cd brander.
op mijn tweede IDE kabel,moederbord naar HD,naar dvdbrander.

g_man
4 December 2006, 19:41
g-man, zoals die kabels voor udma, die blauwe gaat in mijn moederbord, de andere voor de stroom uiteraard. ik ben zojuist een nieuwe kabel gaan halen. Het blauwe gedeelte in mijn moederbord zoals het moet, de eerstvolgende in mijn master harde schijf, de laatste in min harde schijf die slave moet zijn. Alles gedaan, pc opgezet, wil niet opstarten. 2de harde schijf losgekoppeld, pc start zonder probs. Aa de kabels ligt het dus niet want als ik die schijven apart aansluit werken ze wel????????

De blauwe connector in het moederbord...de grijze op de slave, de zwarte op de master. Zo moeten natuurlijk ook de jumpers op de respectievelijk aangesloten schijven staan.

durumke
5 December 2006, 03:40
Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken om te reageren op mijn vraag. Het is, na 2 dagen, lang zoeken en veel uitleg, me dan toch eindelijk gelukt om het in orde te krijgen. Dank zij Woepi die zo vriendelijk is geweest om mij effe te contacteren. En het was zo simpel; Gewoon de connecties van die ide kabel omwisselen en klaar was kees. Ik denk wel dat het aan die andere kabel heeft gelegen hoor, die zal wel kapot zijn. Maar nog eens, vriendelijk dank aan iedereen en zeker voor Woepie.

woepi
5 December 2006, 12:08
Graag gedaan, ;)