Volledige versie bekijken : datums in excel



desje
7 December 2006, 23:20
wanneer ik de datum in een kolom typ vb:16-12-2006 dan blijf 2006 staan met vier cijfers zelfs als ik de datumnotatie gebruik met 2 cijfers en als ik 09-12-2006 typ dan veranderd dat in 12-09-2006,hoe komt dit ,ik heb al alles gezocht en nog niets gevonden dit is de eerste maal dat ik dit voorheb
graag een beetje hulp

compuchrisje
8 December 2006, 00:33
Best is dat je dat via Celeigenschappen aanduidt, als het maar om enkele cellen gaat toch. Op de tab Getal zoek je Datum en kies je rechts de manier waarop het moet weergegeven worden.

siegy
8 December 2006, 01:12
Hoi Desje,

Heb ook even geken bij Excel ;:evil:
Typ gewoon je( vraag voor help) rechtboven in de standaardbalk in de browser bij EXCEL juist onder het rood kruisje !!
en dan krijg je dit als antwoord !


Datumnotatie instellen met de Gregoriaanse en Hijri-kalenders
Ga op een van de volgende manieren te werk:

Maak een aangepaste getalnotatie.
Klik in het menu Opmaak op Celeigenschappen en klik op het tabblad Getal.
Selecteer Aangepast in de lijst met categorieën.
Selecteer de getalnotatiecode die u als uitgangspunt voor de datumnotatie wilt gebruiken.
Voer in het vak Type een van de volgende handelingen uit:
Als u datums wilt weergeven met de Gregoriaanse (Gregoriaanse kalender: de kalender die algemeen wordt gebruikt in westerse landen. De kalender werd in 1582 geïntroduceerd als revisie op de Juliaanse kalender.) kalender, ongeacht de waarden die u voor Opties voor landinstellingen of Landinstellingen hebt ingesteld in het Configuratiescherm van Microsoft Windows, typt u de waarde B1 vóór de datumnotatiecode (bijvoorbeeld B1dd/mm/jj).
Als het bewerken van Arabische tekst is ingeschakeld en u datums wilt weergeven met de Hijri (Hijri-kalender: de maankalender die in islamitische gebieden wordt gebruikt.)-kalender, ongeacht de waarden die u voor Opties voor landinstellingen of Landinstellingen hebt ingesteld, typt u B2 vóór de datumnotatiecode (bijvoorbeeld B2dd/mm/jj).

veel suc 6 siegy

Jule
8 December 2006, 01:29
Wat Chrisje en Siegy vertellen is juist. :good: Als je de gewenste datumnotatie niet vindt onder celeigenschappen datums, kan je nog altijd een invoermasker typen in aangepast. (y) Maar mocht het zo zijn dat je in een celwaarde instelt als getal en je typt 1000 en er komt te staan 1,000 ipv 1.000 dan moet je excel afsluiten. :shy: Je opent configuratiescherm en kiest daar landinstellingen. Kies daar België ipv Groot-Brittannië. :p Met al de goede raad van mijn voorgangers zou je er toch nu moeten komen. Succes!!

desje
8 December 2006, 18:28
Het lukt in geen geval,wat het eerste antwoord betreft ik heb dit al duizendmaal gebruikt maar dit is nu de eerste keer dat dit me overkomt
de datum springt van 09-12-2006 naar 12-09-06 en als ik 16-12-2006 intyp blijft dit zo staan terwijl het vroeger versprong naar 16-12-06
Ik versta er helemaal niets van,ik heb al duizenden bladzijden gemaakt in excel en dit is me nog nooit overkomen!!!!!!!!!!!!!!!!

desje
8 December 2006, 18:38
Ik denk dat dit nu gelukt is met de landinstellingen en daarna de datumnotatie te veranderen
Hoe het komt dat dit veranderd is versta ik niet want ik kom daar nooit aan!!!!!!!!!!!!!!
alvast bedankt voor de reactie en de hulp
tot ziens