Volledige versie bekijken : probleem installatie windows



Madatack
17 December 2006, 17:22
ik heb mijn laptop geformateerd en nu wil ik windows er weer opzetten maar tijdens de installatie krijg ik een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL foutmelding ...
kan iemand me helpen??..:cry:

timberke
17 December 2006, 18:51
Onderwerp: Help mijn PC loopt steeds vast. "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Auteur: Hakan Gostek
Woonplaats: Paal
Bericht: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
IRQ wil zeggen: Interupt Request. Dit is een melding naar de processor waarin een randapparatuur om aandacht vraagt, bv. na het typen op een toetsenbord vraagt deze de aandacht van de cpu. Het IRQ van elke randapparatuur heeft zijn eigen nummer, kan doch nog gedeeld zijn met andere randapparaturen. bv. De IRQ van de toetsenbord kan nummer 1 zijn. Dit is dan een unieke nummer waaruit de cpu begrijpt dat het om een aanvraag van het toetsenbord gaat. Hier zul de cpu dan ook weinig problemen mee hebben. Anders als de IRQ nummer gedeeld wordt door bv, toetsenbord en USB-Hub. Nu moet de cpu en de software nagaan welke van de twee een aanvraag heeft ingediend bij de cpu. Als je deze melding krijgt gaat er iets mis met deze vraag naar aandacht. In de meeste gevallen is er een hardwarematige fout... Dit kun je enkel en alleen, met te beginnen uitpluggen van alle apparaten en enkel met het hoogstnodige te starten, nagaan zoals door zoveel anderen geantwoord. Pas als je zeker bent dat alles met de originele drivers wel goed werkt moet je een per een nieuwere drivers installeren en weer nagaan. Start er niks op in de meest simpele configuratie is er hoogstwaarschijnlijk, iets mis met de cpu of het RAM geheugen. Veel succes.

Yelleken
18 December 2006, 01:12
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan liggen aan het overclocken van je processor maar dit is vrij onwaarschijnlijk.
Kijk eens of al je kardware kaarten (geluidskaart, videokaart,...) nog goed steken, haal ze er desnoods even volledig uit en steek ze opnieuw in.
Kijk ook zeker je gehegen eens na want het kan ook zijn dat je geheugen nar de eeuwige jachtvelden vertrokken is.