Volledige versie bekijken : Vertrouwen in verkoopspersoon



Mattehh
19 December 2006, 21:48
Hi all,

Ik heb een voorstelletje wat betreft de koopjeshoek...
Persoonlijk vind ik het iet of wat gevaarlijk om mensen die minder dan x posts hebben op het forum meteen dingen te laten verkopen, omdat je dan niet goed weet met wie je te maken hebt.
Persoonlijk denk ik dat als iemand bv. 30 posts heeft, je meer vertrouwen kan hebben in die persoon, en zodat er zo geen miskopen of wat eender kunnen onstaan...


Dit is wel slechts mijn discrete mening, maar had hier toch graag enkele reacties op gehad ;)

Mat :good:

Jelle
19 December 2006, 21:58
Enerzijds heb je gelijk, anderzijds moet je het zelf wat inschatten. Je kan even goed met die persoon afspreken om bij hem thuis het te komen afhalen als je in de buurt woont. Bij een gloednieuw lid op voorhand gaan betalen en daarna laten leveren via de post lijkt me gewoon dom :p

We hebben in de beheerderssectie wel al eens gediscussieerd errond om eventueel witte/zwarte lijsten te maken. Iemand die dus al eens "proper" heeft verkocht of gekocht komt op de witte lijst zodat je dat kan nagaan als je bij iemand iets wilt kopen ofzo. Gaat een verkoop de mist in door een bepaalde persoon kan hij dan de zwarte lijst op als waarschuwing voor anderen.

Er is voor vBulletin ook de iTrader mod, te vergelijken met de zwarte/witte lijsten, maar dan zoals eBay: met reacties van tevreden en ontevreden kopers of omgekeerd van een verkoper bij een koper bij een geslaagde of minder geslaagde verkoop. Maar ik denk dat dat wat overbodig is momenteel doordat er niet gigantisch veel verkopen zijn.

AMD
19 December 2006, 22:09
Ik wil hier toch effe verder op ingaan.

1. Wanneer we spreken over transacties, is het de koper die zelf instaat en verantwoordelijk is over zijn doen en laten.
Wij kunnen onmogelijk borg staan voor verkopen en kopen via deze website.

2. Minatica is geen online trade website. Voor zulke dingen raden we liever aan om eBay te gebruiken of Kapaza en consoorten.

3. We zullen zelf zoveel mogelijk doen om oplichters etc van deze site weg te houden maar de eindbeslissing ligt nog altijd zelf bij de koper zelf.
Als je het louche vind, dan koop je gewoon weg niet.


Grtjs AMD

Mattehh
19 December 2006, 22:20
Yep, geef ik jullie allemaal gelijk in.. maar toch...Misschien dat het zo voor sommigen toch een reden is om hier iets te verkopen?
Maar goed, zoals amd zegt is het hier geen transactie site...
Maar ik ben tevreden met de reacties

Groeten > mag slotje op ;)

2B's
19 December 2006, 22:20
Kopen over internet is volgens mij altijd gevaarlijk. Ik vind het inderdaad raadzamer om te zorgen dat je koopt van iemand die al enige tijd lid is van het forum. Er moet evenwel de gelegenheid gegeven worden aan de koper om de eerlijkheid van de verkoper weer te geven. Anderzijds zijn er regels op verkopen, die zijn volgens mij op iedereen van toepassing, en dat is het recht om binnen de acht dagen nà de verkoop de verkoper aangetekend te laten weten dat het gekochte goed niet voldoet zijn verwachtingen. Kortom, verkoper en koper moeten hun adressen uitwisselen en best de verkoop op papier zetten zodat alle mogelijke problemen kunnen vermeden worden. Eigenlijk is het niet de bedoeling van het forum om dingen te gaan verkopen. Het wordt enkel aan de leden als mogelijkheid aangeboden om intern een overeenkomst te sluiten. Minatica moet hier echter uitermate goed oppassen dat de wetgeving inzake bemiddeling in verkoop niet overtreden wordt. Hoewel minatica hiervoor geen commissieloon ontvangt. Persoonlijk zou ik deze rubriek schrappen.

AMD
19 December 2006, 22:36
Kopen over internet is volgens mij altijd gevaarlijk. Ik vind het inderdaad raadzamer om te zorgen dat je koopt van iemand die al enige tijd lid is van het forum. Er moet evenwel de gelegenheid gegeven worden aan de koper om de eerlijkheid van de verkoper weer te geven. Anderzijds zijn er regels op verkopen, die zijn volgens mij op iedereen van toepassing, en dat is het recht om binnen de acht dagen nà de verkoop de verkoper aangetekend te laten weten dat het gekochte goed niet voldoet zijn verwachtingen. Kortom, verkoper en koper moeten hun adressen uitwisselen en best de verkoop op papier zetten zodat alle mogelijke problemen kunnen vermeden worden. Eigenlijk is het niet de bedoeling van het forum om dingen te gaan verkopen. Het wordt enkel aan de leden als mogelijkheid aangeboden om intern een overeenkomst te sluiten. Minatica moet hier echter uitermate goed oppassen dat de wetgeving inzake bemiddeling in verkoop niet overtreden wordt. Hoewel minatica hiervoor geen commissieloon ontvangt. Persoonlijk zou ik deze rubriek schrappen.

De enige reden waarom we deze rubriek aanbieden is om gewoon een beetje een prikbord te zijn zoals een lokaal krantje.

Iemand kan iets te koop aanbieden of gewoon naar iets zoeken.
Koper en verkoper kunnen dan elkaar "vinden" en communiceren en zelf maar uitmaken hoe ze het kopen/verkopen.

Verder heeft Minatica geen belangen inzake de verkoop op zich.

Grtjs AMD

2B's
20 December 2006, 19:25
De enige reden waarom we deze rubriek aanbieden is om gewoon een beetje een prikbord te zijn zoals een lokaal krantje.

Iemand kan iets te koop aanbieden of gewoon naar iets zoeken.
Koper en verkoper kunnen dan elkaar "vinden" en communiceren en zelf maar uitmaken hoe ze het kopen/verkopen.

Verder heeft Minatica geen belangen inzake de verkoop op zich.

Grtjs AMD

Je hebt gelijk AMD, ik informeerde ook maar.;)

Spoorzoeker
20 December 2006, 22:36
Sites zat waar je dingen kunt kopen of verkopen.

Hoe het gaat: IEDEREEN zegt: nee natuurlijk stellen we het forum niet aansprakelijk.
Maar dan gaat er een grote aankoop mis. Moet je eens kijken wat het forum dan voor rottigheid over zich heenkrijgt.

Ik heb dit al eens meegemaakt op een ander forum. Dat webadres is op aanvraag te verkrijgen maar alleen door de admins!. :D
Maar da's logisch toch ?. :lol: