Volledige versie bekijken : Ram optimalseren



mschell@7
23 December 2006, 12:56
Hoi beste mensen

Hoe kan ik mijn ram geheugen optimaliseren, ondanks ik 1gb ram geheugen toegevoegd heb en nu 1GB 512mb op mijn notebook heb ik maar 348mb in reserve.
ik heb het gevoel dat mijn notebook vlugger draaide als er 2x 512mb instak?.

Kan ik ergens een instelling doen of zo ?.(Windows of dos, bios)

Alvast bedankt en prettige feestdagen.

mschell@7

Pjj
23 December 2006, 18:45
Waarschijnlijk was het met 2*512mb in Dualchannel, waardoor er dus snelheidswinst was. Wat je nu kan doen is het oude latje terug steken zodat je opnieuw 2 * 512mb hebt, ofwel hetzelfde latje 1gb kopen, zodat je 2 * 1gb hebt.

Yelleken
23 December 2006, 18:56
Als ik me niet vergis heeft ram geheugen oof een soort frequentie in Mhz, als je verschillende Mhz's door elkaar gebruikt stemt de computer zich af op het latje dat het minste Mhz bevat om zo alles te kunnen gebruiken, misschien dat het daaraan ligt dat het bijgestoken latje lager is

Pjj
23 December 2006, 19:00
Idd, vandaar mijn redenering van dual channel..

mschell@7
24 December 2006, 13:13
De Mhz van beide latjes is gelijk 333MHz.

Yelleken
26 December 2006, 21:10
probeer anders eens dit (http://www.brothersoft.com/Utilities_Miscellaneous_RAM_Defrag_17272.html) programatje (is niet zeker dat het je probleem oplost maar het kan geen kwaad ;) )

mschell@7
27 December 2006, 14:24
Toch wel het door het programmaatje heb ik nu 627mb reserve. bedankt.

Beste wensen voor het nieuwe jaar.

Yelleken
27 December 2006, 15:13
voor u ook zoveel, ben blij dat het geholpen heeft

alBildjiekiyya
2 January 2007, 06:01
Gegroet,

Wat is het nut van RAM? En hoe heb je die programmaatje gedownload: download 1 of download 2?


Het beste,

I.

g_man
2 January 2007, 12:01
Gegroet,

Wat is het nut van RAM? En hoe heb je die programmaatje gedownload: download 1 of download 2?


Het beste,

I.

Ram (Random Access Memory) is het geheugen van je PC. Daarin wordt informatie opgeslagen tss de processor en de harde schijf. Het is een tijdelijk geheugen, wanneer de PC wordt uitgezet verlies je alle info die er in bewaard werd.
Die download 1 of 2 blijft hetzelfde welke je kiest...zijn gewoon 2 verschillende plaatsen waar je kan downloaden.

alBildjiekiyya
4 January 2007, 08:56
Als ik het goed versta heeft de topic-opener die programma(atje) dus geinstalleerd en zijn RAM is nu hoger? :damn:

Weet je misschien hoe het in werk gaat en wat de nadelen zijn? Raad je mij aan om het programma(atje) te installeren? :p


Het beste,

I.

mschell@7
4 January 2007, 16:24
Mijn ram is inderdaad verhoogt !, maar de daarom gaat de computer niet vlugger draaien.
Wie ben ik om je dit programmatje aan te raden ! het is wel het proberen waard en ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Ik laat het programma in silent( keuze uit 3) draaien, maar laat het niet mee opstarten, dan duurd het opstarten van de computer wel langer.
groeten mschell@7

g_man
4 January 2007, 17:10
Mijn ram is inderdaad verhoogt !,

Dus dat programma maakt nieuwe RAM-latjes...:D ...een gat in de markt.:p
Je bedoelt dat het aantal Mb RAM dat vrij is (beschikbaar) verhoogt is.
Welk nut hebben die vrije Mb's geheugen?? Geen, enkel dat wanneer je RAM moet aangesproken worden het er direct is, en er niet gebruik moet gemaakt worden van je swapfile, dat uiteraard een pak minder snel is dan je RAM. Maar sneller worden doet je PC er niet door. ;)

pitbull.spikey
13 January 2007, 19:11
Hebben jullie een verklaring waarom ik bij 2x256mb maar 426mb heb ??

wolfskin
13 January 2007, 20:49
Hebben jullie een verklaring waarom ik bij 2x256mb maar 426mb heb ??

dat komt mss omdat je video on board hebt, zodat je moederbord een gedeelte van je geheugenmodules gebruikt voor het videogeheugen

pitbull.spikey
13 January 2007, 21:43
Nee nee ik heb altijd 512mb gehad maar nu de laatste tijd heb ik herstart problemen enz en nu zie ik plots dat er maar 426mb staat

g_man
13 January 2007, 21:44
gooi memtest er eens op...denk dat je latje aan 't begeven is.