Volledige versie bekijken : Cursor-/ penbewegingen animeren in ppt en weergeven in ppt frame in MS Producer



Eisenga
28 December 2006, 12:15
Is het mogelijk om in PPT 2003 cursorbewegingen (of nog mooier penbewegingen van een Wacom tekentablet) vast te leggen en terug te spelen ?

Vergelijkbaar met animaties (Teksten of andere elementen die in beeld verschijnenen bij een muisklik).

Ik wil PPT presentaties opnemen inclusief aantekeningen die ik tijdens een presentatie maak op de ppt dia's en deze vervolgens invoeren als zgn screencast in MS Producer.

Dat opnemen van penbewegingen is mij tot nu toe alleen gelukt door er een filmpje van te maken met een screencapture programma (Camtasia of een andere recorder). Het probleem is dan echter dat dat filmpje in MS Producer terecht komt in het frame voor video en niet in het frame voor de dia. En dat zou ik nu juist graag willen. Ik moet er dus geen filmpje van maken maar op de een of andere manier binnen powerpoint een animatie zodat het in het dia frame in MS producer wordt afgespeeld.

Vraag is dus hoe dat te doen.

Een andere oplossing zou zijn een MS Producer te maken met twee videoframes ipv een videoframe en een dia frame. Vraag is dan: Kan dat ? Krijg je dan ook twee videosporen in de timeline en is zoiets zelf te maken (voor een leek) of is zo'n sjabloon ergens te downloaden ?

Of misschien is er nog een veel betere oplossing die ik over het hoofd zie ? Bijv. een speciaal frame/ sjabloon in MS Producer waarin zowel ppt dia's als ook videofilmpjes kunnen worden afgedraaid ?
Of twee frames, een diaframe en een videoframe, op dezelfde plek, maar die automatisch afwisselend geopend/ geminimaliseerd worden afhankelijk van het soort informatie (dia of film) die aan dat frame aangeboden wordt ??

(Ik zeg maar wat er in het hoofd van een leek opkomt, heb geen idee of zoiets uberhaupt bestaat of dat dat misschien onmogelijk of onzinnig is).

Ik realiseer mij dat dit een nogal uitgebreide vraag is. Des te dankbaarder ben ik met iedere tip of suggestie !!

Bas E.

eventure
28 December 2006, 13:39
Je kan met programma's zoals Snagit de activiteit op je scherm opnemen, ik denk dat het dat is wat je wilt? Zoals de flashhandleidingen hier op de site ?

mvg
RObbe

Eisenga
28 December 2006, 19:35
Aanvulling op mijn eerdere vraag over hoe pen-/ cursorbewegingen weer te geven in MS Producer (zie begin van deze tread).

Ik kreeg in een andere engelstalige newsgroep een reactie die wellicht het antwoord is op mijn vraag. Alleen heb ik zelf nog te weinig zicht op deze materie om de waarde van dat antwoord in te kunnen schatten. Daarom wil ik het hier even voorleggen met de vraag of jullie denken dat dit hout snijdt:

Men zegt:
1. Penbewegingen worden in ppt gecaptured als "Ink", echter kennelijk niet geexporteerd naar HTML en daarom niet beschikbaar in MS Producer. Klopt dat ?

2. De optie van twee videoframes komt niet in aanmerking omdat het niet mogelijk zou zijn om binnen MS Producer twee mediaplayers te draaien. Klopt dat ?

3. De suggestie wordt gedaan om een van beide filmpjes te converteren naar het zgn Flash formaat (of direct een flashfilmpje te maken van een powerpointpresentatie met pen-/ cursorbewegingen), en dat vervolgens mbv een Flash player in een html-frame kan worden weergegeven.

4. Ik zou daar een bestaande sjabloon voor kunnen gebruiken met een zichtbaar html-frame.

5. Probleem dat dan nog overblijft is hoe beide videoframes (Mediaplayer en Flashplayer) tegelijkertijd te laten draaien vanuit de tijdlijn binnen MS Producer. Als de spreker bijv. in de mediaplayer te zien is en op hetzelfde moment de diapresentatie met penbewegingen als Flashfilmpje in de flashplayer, dan komen ze dus beiden het videospoor van de tijdlijn te staan en dus na elkaar ipv tegelijkertijd.

Ik heb hier min of meer letterlijk het antwoord op die engelse newsgroep geciteerd, maar dat wil niet zeggen dat ik precies begrijp wat er gezegd wordt en wat ik nu moet doen.

Is er iemand die mij in eenvoudige bewoordingen kan uitleggen:

1. of bovenstaande klopt,
2. wat bijv. een zichtbaar HTML-frame is
3. welke sjabloon ik daarvoor het beste kan gebruiken,
4. hoe ik een Flash filmpje van een powerpointpresentatie maak
5. en hoe ik beide filmpjes (Mediaplayer en Flashplayer tegelijkertijd kan laten draaien in MS Producer ?

Of wordt dit allemaal te moeilijk voor een beginner en moet ik het beter uit besteden ?

Wederom alvast hartelijk dank voor iedere reactie !!

Bas E.

compuchrisje
28 December 2006, 19:57
Voor zover ik al ingeburgerd ben in ppt2003, kan daar zowat alles geïmporteerd worden én ook per dia afgespeeld, mits de goeie tijdsinstellingen. Van MS Producer heb ik spijtig genoeg alleen nog maar een andere vraag van een lid én de download/installatie. Met nog méér vragen dan jij. Vermits je hier weer moet compileren, ben je mss beter af zonder powerpoint en voeg je je avi-tjes, flash en andere dingen gewoon in op de tijdlijn.
MSProducer staat even op de wachtlijst van "uit te testen"; dus als jij iets eerder zou vinden dan iemand anders, graag even wat uitleg hier.

Eisenga
28 December 2006, 23:33
Weer een suggestie vanuit een andere engelstalige newsgroep die ik maar half begrijp. Iemand schrijft:

"Try changing your template from a video with slides to a 640x 480 video
only. There is a slight lag when the template changes but it works great".

Bedoelen ze nu dat ik iets in de CSS programmeercode moet gaan veranderen ? Ik weet niet of ik dat kan ? Kan iemand mij vertellen what ik dan zou moeten doen en of dit uberhaupt een goed idee is ?

Bas E