Volledige versie bekijken : heo bijwerken



Timon22
9 January 2007, 12:06
ej, ik wil mijn videokaart die deze zomer erin gestoken is met iets dat ik gevonden heb op de site van mijn videokaart, dat gereleased is 15 november.

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeon-prer300-xp.html

is dat goed als ik dat doet of is er daar gevaar bij??
en kan iemand mij helpen hoe ik dat moet installeren

mvg timon

g_man
9 January 2007, 12:32
Ik snap niet wat je wilt zeggen, je bent 't een en 't ander vergeten te typen denk ik, ...maar hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=37274) kan je zien hoe je drivers moet wijzigen.

Timon22
9 January 2007, 12:52
wel mijn videokaart radeon 9250 werd deze zomer in min pc gestopt. maar nu wil ik een spel spelen maar heb problemen er komt altijd op intialization failed. dan keek ik op de site van microsoft en zag daar methodes om het op te lossen en 1 van die methodes is het bijwerken van mijn videokaart.
dit wil ik nu doen met deze link

http://ati.amd.com/support/drivers/x...rer300-xp.html (http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeon-prer300-xp.html)

is dit moeilijk en kan dit gevaar geven mss om je videokaart kapot te maken?

Timon22
9 January 2007, 12:56
voor mijn radeon moet ik chipset driver of video drivers kiezen? en moet ik dan ATI nemen?

g_man
9 January 2007, 13:33
Video drivers...chipsetdrivers zijn voor je moederbord chipset, maar die haal je best via de fabrikant van je moederbord, dan ben je zeker dat je de juiste hebt...laatste drivers zijn meestal wel beter, elke nieuwe driver heeft verbeteringen, aanpassingen, debugging,...etc...
En nee, met nieuwe drivers kan je je graka niet stuk maken.

Timon22
9 January 2007, 13:59
dus op die link da jij gaf moet ik kijken bij video driver en dan bij ATI?? want mijn videokaart is ATI Radeon 9250 256Mb DDR

Timon22
9 January 2007, 14:13
moet ik min oude stuurprogramma ook al verwijderen voor dat ik mijn nieuwe installeer? als ik gwn weer 1 van ATI erop zet, en mijn oude ook ATI is?

Timon22
9 January 2007, 16:21
het installeren van die driver is toch moeilijker dan ik dacht. het ging totaal niet, ik zat vast in veilige modus en die uitleg gevolgt, maar niets klopte zoals het bij mij stond, ik had heel andere dingen:s

GuntherS
9 January 2007, 16:29
Heb je de install gedaan van Catalyst Software Suite die op die site stond?
Volgens mij is dat toch gewoon downloaden en installeren...
Hoe kom jij in veilige modus terecht?

Timon22
9 January 2007, 17:17
via die link dat g-man mij had meegedeeld.
hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=37274)

daar stond dat je eerst je oude moest verwijderen en dan je nieuwe installeren. of heb ik het mis?

GuntherS
9 January 2007, 17:32
Ahja, nu zie ik het ook. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan bij een videokaart om eerlijk te zijn...:shy:

Maar ik heb een Nvidia-kaart ipv ATI, weet niet of dat hetzelfde systeem qua installeren is. Ik downloadde altijd gewoon de laatste versie en die installeerde ik gewoon zonder de laatste versie te verwijderen. Bij mij was het altijd gewoon een setup die ik moest doorlopen en die ging mijn drivers dan gewoon voorzien van de laatste versie. Even herstarten na het installeren en het werkte.

Timon22
9 January 2007, 17:33
zou dat ook werken met ati?

GuntherS
9 January 2007, 17:42
Ik heb geen idee maar ergens denk ik van wel omdat het een setup is van drivers. Als je handmatig je stuurprogramma wil bijwerken dan moet je ofwel een CD hebben met drivers, ofwel een map hebben waar de drivers in staan.

Ik zou het dus zo installeren in dit geval. Maak anders eerst een herstelpunt aan als je niet zeker bent, zodat je achteraf nog ongedaan kan maken ;)

Timon22
9 January 2007, 17:44
ok, ik heb een herstelpunt gemaakt, moet ik nu die .exe laten lopen? en hoe zal ik weten of het gelukt is of wanneer er conflicten zijn?

bekijk deze link eens en kijk of ik mss iets daar uit kan halen:

http://www.minatica.be/showthread.php?t=19713

moet ik mss die catalyst uninstaller eerst doen?

GuntherS
9 January 2007, 17:45
Gewoon installeren zou het echt wel moeten doen hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er conflicten ontstaan door nieuwe drivers te installeren die van de fabrikant zelf komen.

GuntherS
9 January 2007, 17:46
Maar wacht eens: Op de site van ATI staan toch installation instructions?
EDIT: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=20870

Timon22
9 January 2007, 18:01
ik zou toch liever een uitleg krijgen, zodanig dat ik zeker niets mis doe:s, want ik ben daar egt geen ervaring in, in zo dingen installeren:s

GuntherS
9 January 2007, 18:23
Ok, we zullen het nog eens proberen op de juiste manier.
Download de install van die drivers maar nog niet installeren!

Ga naar Configuratiescherm en neem Software. Verwijder daar alle ATI programma's die je vindt.
Ga dan naar Configuratiescherm en neem Systeem. Klik op het tabblad hardware en neem Apparaatbeheer. Klik dan op Beeldschermadapters en selecteer dan je videokaart. Klik daar met de rechtermuisknop op en kies voor Installatie ongedaan maken.
Herstart je computer en nu zal alles wel wat groter zijn omdat je resolutie nu waarschijnlijk veel lager geworden is.
Installeer nu de drivers die je hebt gedownload en dan zou alles moeten werken.

Timon22
9 January 2007, 18:27
maar zal min pc dan niet opnieuw opstarten achter dat ik die ATI programmas heb verwijderd:s

Timon22
9 January 2007, 18:32
wat moet ik verwijderen:

http://img247.imageshack.us/img247/5007/naamloosnr6.jpg

coopman
9 January 2007, 18:42
die ati dingen he je pc zal wel nog opstarten hoor omdat xp ook wel je grafische kaart ondersteund alleen voor games werkt dit niet

GuntherS
9 January 2007, 18:42
Eerst ATI Software Utility. Dan zal hij ook al opnieuw gaan opstarten.
Na het herstarten verwijder je de andere ATI Control Panel.

Timon22
9 January 2007, 18:43
ja, maar als ik eerst ati software utility dan gaat hij opstarten en gaat dan alles al groter zijn :s deze namidag was dat toch zo

GuntherS
9 January 2007, 18:43
Ja, dat is heel normaal :) Dat is niet erg.

Timon22
9 January 2007, 18:45
ja maar als ie dan opgestart is krijg ik heel tijd dingen dat hij iets gevonden heeft en die wilt dat dan installeren:s of moet ik dat gwn negeren dan en die control panel deinstalleren dan

Timon22
9 January 2007, 18:47
en moet ik dan da systeem doen en tr opnieuw opstarten en dan die driver installeren?

GuntherS
9 January 2007, 18:54
Als alle software verwijderd is via het configuratiescherm en via systeem - apparaatbeheer zoals ik eerder al aangaf, dan moet je eerst nog enkele registeraanpassingen doen vooraleer je de nieuwe software gaat installeren. Ik heb dit gevonden in de gebruiksaanwijzing van de ATI site.

Dit doe je als volgt:
Klik op start en neem Uitvoeren. Typ regedit en druk enter.
Nu gaan we eerst een backup maken van het register door te klikken op bestand en dan exporteren naar te nemen. Geef dat bijvoorbeeld de naam atibackup.
Klik op de + naast HKEY_LOCAL_MACHINE en vervolgens op de + naast Software. Nu ga je nog een aantal mappen vinden die beginnen met ATI. Deze moet je dan aanklikken en dan op Delete drukken op je toetsenbord. Dan klik je terug op de - naast HKEY_LOCAL_MACHINE en dan klik je op de + van HKEY_CURRENT_USER en weer op de + naast Software. Ook hier weer alle mappen verwijderen die beginnen met ATI.

Dan ga je naar Deze computer en dan neem je C: en open je de map Program Files en daar verwijder je ook alle mappen die beginnen met ATI.
Dan terug naar C: en nog even naar de map Windows en open de Temp map. Klik op bewerken en kies alles selecteren en druk op de delete toets.

Nu ben je klaar om de install die je hebt gedownload te installeren.
Het is een heel werkje maar als het op de site van ATI staat, zal het wel zo zijn ;)

GuntherS
9 January 2007, 18:56
Ohja, en dat hij zal vragen om nieuwe drivers te installeren na de eerste reboot, dat is normaal. Dit moet je dan inderdaad even negeren.

Timon22
9 January 2007, 19:02
kzal dit dan allemaal op een pagina zetten en afdrukken en morgen ochtend proberen, wanneer ben ej morgen weer op minatica?

Timon22
9 January 2007, 19:06
hopelijk kan ik niets verkeerd doen:s anders pff

coopman
9 January 2007, 19:09
ge kunt niets verkeerd doen he je zal wel nog beeld hebben he
je hebt toch ook beeld bij de boot zonder xp en zonder drivers dus ge zult altijd beeld blijven hebben he

kan wel zijn dat het dan in andere resolutie staat maar das maar efkes he