Volledige versie bekijken : scarlet



minoe
17 January 2007, 10:30
Iemand ervaring met deze (http://www.scarlet.be/residential/nl/products/internet_telephony/ScarletOne/index.jsp) .

Jelle
17 January 2007, 11:02
Ik heb deze verplaatst naar het internetproviders forum, bij software internet hoort hij niet echt thuis ;)

minoe
17 January 2007, 11:06
Ik heb deze verplaatst naar het internetproviders forum, bij software internet hoort hij niet echt thuis ;)
Inderdaad.Foutje van mij.:good:

PeterN
17 January 2007, 14:44
Zelf heb ik wenig ervaring, maar mss kan je hier wat meer terug vinden. Het is een forum dat over die dingen enkel handeld : http://www.userbase.be/forum/viewforum.php?f=48

Jule
17 January 2007, 22:49
Scarlet was de eerste met VOIP in België. Het was een succes. In die mate dat ze heel 2005 achterliepen omdat ze het werk niet aankonden. Nu is dat beter. Dan is mijn volgende vraag : bellen jullie veel? Want alle gesprekken die jullie voeren via VOIP gaan af van de bandbreedte (50 Gb). Ook kunnen jullie deze telefoon niet gebruiken bij een elektriciteitspanne. Je kan dan nog bellen via de discovery line van Belgacom (als er nog een telefoontoestel op aangesloten is) maar dit kost meer. Maar zelf heb ik geen ervaring met Scarlet. Daarvoor is er de link van PeterN.

minoe
17 January 2007, 23:29
Scarlet was de eerste met VOIP in België. Het was een succes. In die mate dat ze heel 2005 achterliepen omdat ze het werk niet aankonden. Nu is dat beter. Dan is mijn volgende vraag : bellen jullie veel? Want alle gesprekken die jullie voeren via VOIP gaan af van de bandbreedte (50 Gb). Ook kunnen jullie deze telefoon niet gebruiken bij een elektriciteitspanne. Je kan dan nog bellen via de discovery line van Belgacom (als er nog een telefoontoestel op aangesloten is) maar dit kost meer. Maar zelf heb ik geen ervaring met Scarlet. Daarvoor is er de link van PeterN.
Redelijk veel ja.Dacht dat telefonie via de gewone weg ging.Als het met Voip is zal ik er nog eens over nadenken om over te stappen.Men moet dan nog waarschijnlijk zo'n VOIP telefoon aanschaffen voor het gemak.:damn:

compuchrisje
17 January 2007, 23:43
Even bedenking bij plaatsen hier. Scarlet is inderdaad een voorlopertje in Belgie, altijd al geweest. Maar origineel heette het Planetinternet...
En dààr zijn minder positieve geruchten van gehoord, trouwens zélf ook niet zo'n frisse zaken mee meegemaakt. Dus niet te gauw naar iemands pijpen dansen omdat ze lekker ruiken, dat is enkel maar in 't begin. Grondig informeren dus eerst!

Luc@s
28 January 2007, 22:31
Redelijk veel ja.Dacht dat telefonie via de gewone weg ging.Als het met Voip is zal ik er nog eens over nadenken om over te stappen.Men moet dan nog waarschijnlijk zo'n VOIP telefoon aanschaffen voor het gemak.:damn:

denk het niet hoor, denk dat hier zo'n router met analoge poort wordt meegeleverd.

VOIP mag je niet verwarren met "over het internet bellen" he, voip (afhankelijk van de gebruikte codec, de claas/quality of service en het al dan niet overboeken van capaciteit) werkt behoorlijk hoor, je voice wordt er normaal afgesplitst op niveua van je isp, dus voordat de packetten de internet-backbone van je isp op gaan.

groeten
L.

zariash
28 January 2007, 22:39
vorig jaar scarlet hier buitengegooid totaal niet tevreden
schuiven altijd de schuld op belgacom en omgekeerd.
grtjs

minoe
29 January 2007, 13:19
vorig jaar scarlet hier buitengegooid totaal niet tevreden
schuiven altijd de schuld op belgacom en omgekeerd.
grtjs
Wat waren de grootste problemen ?

zariash
29 January 2007, 14:32
gewoon niet kunnen inbellen geen verbinding na 20 keer soms wel ,
het lag niet aan de pc want ik had met mijn vader gewisseld van pc en modem en op zijn lijn werkte alles wel en met de pc en de modem van mijn vader zelfde probleem dan helpdesk bellen 45 min eer je binnen geraakt dan krijg je iemand aan de lijn die zegt dat je het best je pc formateerd.had ik al 2 keer gedaan ,
toen het verhaaltje wij huren de lijn van belgacom en wij kunnen daar niks aan doen .
grtjs

parasiet
29 January 2007, 16:21
brrrr bij mijn ma zit draadloos internet in combinatie met scarlet ook telefoneren doet ze er mee maar heb eens een beetje op het internet geweest brrrrrrrrrr traag traag dat het ging om zot te worden.....nog thans
is het een redelijke pc amd 3000+ 512mb 2ghz denk ik
of wel is er een instelling die niet goed is of wel is scarlet zo traaaaaaaaaaaaag draadloos systeem kost 250euro wist ze te vertellen
maar ja ze vragen liever raad aan een vreemde .......familie he....
groetjes
parasiet

minoe
29 January 2007, 17:39
Is toch niet meer ahankelijk van belgacom nu.Ze gebruiken toch de scarlet box nu toch denk ik.In plaats van zo'n bakje van belgacom plaatsen ze er nu toch één van scarlet.
Naar het schijnt moet je wel dicht genoeg bij de centrale zitten anders raad men het je af.

zariash
29 January 2007, 18:34
maar ze huren nog altijd de lijn van belgacom
en de centrale staat hier om de hoek op 200m

grtjs

compuchrisje
29 January 2007, 19:14
Bij mijn weten heeft Scarlet (Planetinternet voor de oldies) nog geen enkele telefoonlijn gelegd, niet op de openbare weg en niet binnenshuis bij hun klanten. Ik kan zelfs zover gaan met te zeggen dat Scarlet nog NOOIT bij één van zijn klanten binnenshuis is geweest. Dus wat het idee: hun eigen bakjes geeft, dat zijn gewoon aftappunten waarmee ze dus een stuk van die lijn huren. Belgacom maakt daaruit zelfs zijn grootste winsten.
Omdat die aftapfaciliteiten voor klanten goedkoper zijn moeten ze ook maar leren leven met de ongemakken ervan, want de Belgacom lijnen krijgen voorrang.

minoe
29 January 2007, 19:15
maar ze huren nog altijd de lijn van belgacom
en de centrale staat hier om de hoek op 200m

grtjs
Da is natuurlijk al wat minder.Toch maar wat anders proberen denk ik.

Luc@s
29 January 2007, 21:47
vorig jaar scarlet hier buitengegooid totaal niet tevreden
schuiven altijd de schuld op belgacom en omgekeerd.
grtjs

typisch voorval, maar niet altijd onwaar.

Gezien de 'koperdraad tot in de huiskamer' enkel maar kan aangewend worden via Belgacom, heb je inderdaad veel kans dat -ingeval van probleme- Belgacom hier voor iets tussen zit. Wanneer je als alternative provider wilt nagaan of er een probleem op de lijn is, moet je -afhankelijk van het soort lijn- (Bruo of Broba) een meting doen vanop het interconnectie punt met Belgacom, tot bij de klant thuis (dit is namelijk het stuk dat de alternative provider huurt) Toegang tot zo'n lokaal, moet in 70-80% gebeuren onder begleiding van Securis, een bewakingsfirma die de toegangscontroles voor Belgacom doet. Telkens er zo'n toegang wordt aangevraagd, wordt er een minimum van 3uur aangerekend, wat aanzienlijk oploopt (Belgacom = écht niet dom)

Belgacom zijn standaard test op een BRUO-lijn, bestaat uit toevoegen van een analoog of isdn-signaal op de lijn en deze uit te meten op dit niveau. Als je geluk hebt wordt er gemeten met een adsl-signaal.

Het verschil hierin zit in de snelheid. Voor een analoge lijn (56Kb/s) heb je minder kwaliteit nodig dan voor ISDN (2x64Kb/s =128Kb/s) het wil niet zeggen dat wanneer deze testen sucessvol zijn, de draad (inclusief patching) voldoende kwalitatief is om er een adsl of sdsl signaal over te transporteren. Het probleem is dat je in zo'n geval een TDR-meting moet doen, met zo'n meting kan je dan tot op de meter kijken waar het kwaliteitsverlies zich bevindt. (hierover gaat dan ook tijd & onderbrekingen) Wanneer je deze 'negative' resultaten dan terug communiceerd naar Belgacom, is de kans groter dat Belgacom het van de eerste maal oplost. (waarom dan niet altijd ? -- TDR-testers zijn niet goedkoop & vergen wel wat technische know-how)

voor BROBA lijnen gaat het nog verder, deze lijnen zijn ingedeeld in allemaal verschillende profilen, afhankelijk van de bestelde atm-capaciteit. Diegene die een beetje ervaring hebben met atm weten dat je hier dan ook nog verschillende smaken bij hebt (CBR, UBR, VBR) afhankelijk van het gevraagde profiel, heb je een verschillende PVC ( standaard adsl is dat die 8,35) -waarde die ingesteld moet worden. De andere kant (provider-kant) van deze verbinding heeft een andere waarde, vanwege de interne Belgacom-routering. Soms, eerder geregeld, gebeurd het, dat Belgacom de configuratie veranderd of aanpast, zonder het te communiceren naar de alternative provider met een outage van de verbinding tot gevolg.

Voeg bij deze wetenschap de interne fouten/voorvallen dan de desbetreffende provider nog eens bij, en het is niet verwonderlijk dat wanneer er iets mis gaat, het lang kan duren en je eerst langs verschillende kanten word afgescheept...

ps: kan er ook niet aan doen, dat de uitleg zo lang is, maar het zit nu eenmaal complex in elkaar.


groeten
L.

compuchrisje
29 January 2007, 22:14
Prima uitleg Lucas, ongeveer 't zelfde als wat ik wou bedoelen, maar niet uitgelegd kreeg haha.

zariash
29 January 2007, 22:42
typisch voorval, maar niet altijd onwaar.

Gezien de 'koperdraad tot in de huiskamer' enkel maar kan aangewend worden via Belgacom, heb je inderdaad veel kans dat -ingeval van probleme- Belgacom hier voor iets tussen zit. Wanneer je als alternative provider wilt nagaan of er een probleem op de lijn is, moet je -afhankelijk van het soort lijn- (Bruo of Broba) een meting doen vanop het interconnectie punt met Belgacom, tot bij de klant thuis (dit is namelijk het stuk dat de alternative provider huurt) Toegang tot zo'n lokaal, moet in 70-80% gebeuren onder begleiding van Securis, een bewakingsfirma die de toegangscontroles voor Belgacom doet. Telkens er zo'n toegang wordt aangevraagd, wordt er een minimum van 3uur aangerekend, wat aanzienlijk oploopt (Belgacom = écht niet dom)

Belgacom zijn standaard test op een BRUO-lijn, bestaat uit toevoegen van een analoog of isdn-signaal op de lijn en deze uit te meten op dit niveau. Als je geluk hebt wordt er gemeten met een adsl-signaal.

Het verschil hierin zit in de snelheid. Voor een analoge lijn (56Kb/s) heb je minder kwaliteit nodig dan voor ISDN (2x64Kb/s =128Kb/s) het wil niet zeggen dat wanneer deze testen sucessvol zijn, de draad (inclusief patching) voldoende kwalitatief is om er een adsl of sdsl signaal over te transporteren. Het probleem is dat je in zo'n geval een TDR-meting moet doen, met zo'n meting kan je dan tot op de meter kijken waar het kwaliteitsverlies zich bevindt. (hierover gaat dan ook tijd & onderbrekingen) Wanneer je deze 'negative' resultaten dan terug communiceerd naar Belgacom, is de kans groter dat Belgacom het van de eerste maal oplost. (waarom dan niet altijd ? -- TDR-testers zijn niet goedkoop & vergen wel wat technische know-how)

voor BROBA lijnen gaat het nog verder, deze lijnen zijn ingedeeld in allemaal verschillende profilen, afhankelijk van de bestelde atm-capaciteit. Diegene die een beetje ervaring hebben met atm weten dat je hier dan ook nog verschillende smaken bij hebt (CBR, UBR, VBR) afhankelijk van het gevraagde profiel, heb je een verschillende PVC ( standaard adsl is dat die 8,35) -waarde die ingesteld moet worden. De andere kant (provider-kant) van deze verbinding heeft een andere waarde, vanwege de interne Belgacom-routering. Soms, eerder geregeld, gebeurd het, dat Belgacom de configuratie veranderd of aanpast, zonder het te communiceren naar de alternative provider met een outage van de verbinding tot gevolg.

Voeg bij deze wetenschap de interne fouten/voorvallen dan de desbetreffende provider nog eens bij, en het is niet verwonderlijk dat wanneer er iets mis gaat, het lang kan duren en je eerst langs verschillende kanten word afgescheept...

ps: kan er ook niet aan doen, dat de uitleg zo lang is, maar het zit nu eenmaal complex in elkaar.


groeten
L.
mijn gedacht (y)(y) en ervaring

PeterN
30 January 2007, 01:17
Ik denk dat dit een typisch probleem is en de reden is waarom telenet en belgacom nog steeds de twee grootste zijn. Ik wacht nog steeds op echte concurrentie die onafhankelijk is van deze twee...
Mss sateliet ooit, maar tot nu toe gebruiken die voor de verzending ook nog steeds de traditionele lijn, enkel ontvangen is dan via sateliet.

minoe
30 January 2007, 13:01
Bedankt ieder voor de mooie uitleg.Weet genoeg.Mag slotje op:good: