Volledige versie bekijken : Draadloos netwerk met Belgacom-Phillips Router



Pieter_S
5 February 2007, 11:42
Ik ben onlangs overgeschakeld op draadloos internet via een router van Phillips (SNA 6600). Deze is afkomstig van Belgacom (ben zelf ADSL-GO-abonnee).
De installatie van de modem/router was geen probleem (met meegeleverde Belgacom-cd) en ook het draadloos internet werkt perfect.
Maar ik zou graag mijn netwerk zo instellen dat ik met de ene computer de bestanden van de andere kan raadplegen. Ik heb de FAQ van PeterN reeds doorlopen en ook de wizard Netwerk Instellen van windows op beide computers doorgenomen. Toch zien geen van beide computers de gedeelde bestanden van de andere. Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Nog enkele gegevens:
Het gaat over een netwerk van 2 computers: 1 gewone pc (via LAN-kabel met router verbonden, Windows XP Pro EN) en 1 laptop (draadloos, Windows XP Home NL).

Dank bij voorbaat

Kokki
5 February 2007, 17:26
Firewalls uitgezet? Ook die van XP?
Kan je de pc's pingen?

AMD
5 February 2007, 18:08
Ik ben onlangs overgeschakeld op draadloos internet via een router van Phillips (SNA 6600). Deze is afkomstig van Belgacom (ben zelf ADSL-GO-abonnee).
De installatie van de modem/router was geen probleem (met meegeleverde Belgacom-cd) en ook het draadloos internet werkt perfect.
Maar ik zou graag mijn netwerk zo instellen dat ik met de ene computer de bestanden van de andere kan raadplegen. Ik heb de FAQ van PeterN reeds doorlopen en ook de wizard Netwerk Instellen van windows op beide computers doorgenomen. Toch zien geen van beide computers de gedeelde bestanden van de andere. Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Nog enkele gegevens:
Het gaat over een netwerk van 2 computers: 1 gewone pc (via LAN-kabel met router verbonden, Windows XP Pro EN) en 1 laptop (draadloos, Windows XP Home NL).

Dank bij voorbaat

Zitten beide pc's in dezelfde werkgroep? Anders is het normaal dat ze elkaar niet "vinden".

Ga naar start, klik rechts op deze computer en kies eigenschappen.
Ga naar tabblad computernaam en de rest wordt je vanzelf duidelijk.
Geef ze alletwee identiek dezelfde werkgroep en dan moet werken.

Mvg AMD

Pieter_S
5 February 2007, 19:40
Het uitschakelen van de firewalls op beide computers heeft het 'm gedaan. Bedankt Kokki en AMD voor jullie hulp. Maar is het mogelijk om bestanden met elkaar te delen zonder de firewalls uit te moeten schakelen? Beide computers gebruiken ZoneAlarm Free. Alvast bedankt.

Kokki
6 February 2007, 18:32
Zonealarm ken ik zelf niet, maar bij andere (vb. sygate) kan je advanced rules instellen. Je kan dan zeggen dat al het intern verkeer (192.168.x.x) moet doorgelaten worden.
Ik heb toch iets gevonden. Lees hier even het stukje over security
http://www.gigaport.nl/netwerk/access/firewalls/zonealarm.html

Of hier bij de categorie firewall: http://ludit.kuleuven.be/software/beveiliging/zonealarm-config.html