Volledige versie bekijken : powerpoint bestand verkleinen



Kila
12 February 2007, 07:42
Bestaat er geen programma'ke om bestanden te verkleinen zodat ik ze makkelijk kan doormailen?

Liefst geen site zoals yousendit e.d.

thnx

berger
12 February 2007, 10:04
Je kunt uw presenatie inpakken met bvb winzip, maar verwacht geen mirakelen.
Staan er grote afbeeldingen in? Ze wat kleiner maken helpt al.
Muziek neemt veel ruimte.

Jule
18 February 2007, 22:03
Muziek neemt veel ruimte.
Daarmee ga ik niet akkoord. Ik heb bij de lessen powerpoint van CompuChrisje een powerpointje gedropt van 1,2 Mb waarin 13 minuten muziek zat. Het wav-bestandje was nog geen 0,9 Mb groot. Natuurlijk is het zo dat deze 13 minuten in één bestand zaten. In meerdere bestanden zou het powerpointje wel groter uitgevallen zijn. Dus zie eens bij de lessen van CompuChrisje, er staan prachtige dingen in.

berger
18 February 2007, 22:48
Ik ga daarover geen polymieken voeren, maar volgens uw cijfers neemt de muziek toch 75% in van het totale volume aan data. Zonder die muziek is die powerpoint prsentatie maar 0.3 MBytes groot. Maar ik begrijp wel dat sommigen er muziek bij wensen.

siegy
19 February 2007, 01:18
Bestaat er geen programma'ke om bestanden te verkleinen zodat ik ze makkelijk kan doormailen?

Liefst geen site zoals yousendit e.d.

thnx
zoek bvb. ook eens bij "Nero StartSmart" (http://www.nero.com/nero6/eng/Nero_6_Reloaded_Update.php);

muziek in MP3 en vele andere bestanden verkleinen;

Jule
19 February 2007, 09:45
Ik ga daarover geen polymieken voeren, maar volgens uw cijfers neemt de muziek toch 75% in van het totale volume aan data. Zonder die muziek is die powerpoint prsentatie maar 0.3 MBytes groot. Maar ik begrijp wel dat sommigen er muziek bij wensen.
Dank u wel voor uw mening. Maar ik had slechts 5 dia's gebruikt waarvan 1 volledig uit tekst bestond. Bereken eens hoe groot een presentatie is die gedurende 30 minuten goed onderhoudend is, zonder muziek. 30 minuten muziek is kleiner dan 2,5 Mb met deze manier van werken. Plaatst u aub deze berekening hier, want het interesseert me enorm! Thanks! :good:

berger
19 February 2007, 15:47
Als we er van uitgaan dat je gelijkaardige dia's gebruikt dan die 5 en als je voor 30 minuten ongeveer 180 dia's nodig hebt dan zal uw presentatie dus zonder muziek ongeveer 10.8 Mbytes groot zijn. Dan neemt de muziek nog slechts ongeveer 25% in, dat is dan in verhouding veel minder natuurlijk.

De oorspronkelijke vraag was wel hoe een power point prsentatie kleiner maken. Mogen we dan stellen dat de hoeveelheid data in een ppt afhankelijk zal zijn van :
- het aantal dia's
- of je foto's gebruikt of niet, of alleen tekst
- welke is de grootte van die foto's (een foto halveren maakt hem vier keer kleiner)
- wil men een achtergrond
- grootte van de muziek.

compuchrisje
19 February 2007, 23:26
Mijn ervaringen (of beter pogingen) met Nero zijn niet zo best, de muziek werd gewoon vermoord. Waar ik iets betere ervaringen mee heb, is Audacity, een gratis conversieprog, waar je ook ongewenste stukjes mee kan weghalen én meteen converteren. Maar toch blijft WAV een groter formaat dan mp3.
Ook binnen de afbeeldingen kan je idd wat doen. Maak een aparte map aan waar je een geresizede versie van je foto's opslaat (behoud de originele!) die je dan in je powerpoint kan gebruiken. Gebruik je dan ook de optie comprimeren van alle afbeeldingen, dan ga je dààr ook weer kwaliteitsverlies in hebben. Dus beetje rekening houden met wàt moet primeren, kwaliteit of kwantiteit.

Jule
19 February 2007, 23:38
Bedankt Berger voor uw berekening. Maar ook de de hoeveelheid gebruikte animaties spelen een rol. En qua afbeeldingen halveren: een beetje opletten voor kwaliteitsverlies. (zie hierboven) Een afbeelding die er vrij perfect uitziet op een oud 15' scherm, kan nogal tegenvallen op een nieuw 19' tft-scherm met hoge resolutie ... Trouwens muziek kan je ook loopen in powerpoint, terug minder data ... Het gebruik van bewegende afbeeldingen (gif's) neemt ook vrij veel ruimte in. Alles opsommen lijkt mij nogal uitgebreid ... Maar er wordt gevraagd naar een programma die de presentatie verkleind. Blijkbaar is zoiets buiten winzip en winrar niet echt voor handen. Is het dus de auteur die moet zorgen dat zijn presentatie binnen de perken blijft ...