Volledige versie bekijken : opstarten windows schijfcontrole



gideon
19 February 2007, 10:56
Als ik mijn computer opstart dan start automatisch bij het opstaren van windows de schijfcontrole uit. Normaal gebeurd dit als je windows abrupt afsluit, maar dat doe ik helemaal niet.
Hoe kan ik nu dit probleem verhelpen of zit er ergens een fout in mijn computer.

Bedank alvast

g_man
19 February 2007, 11:40
Als je die fout niet meer wilt krijgen, kan je dit doen door een registersleutel aan te passen:

Start > uitvoeren > regedit....

Onder de key HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager staat een waarde 'BootExecute' waarbij standaard 'autocheck autochk *' aan werd toegekend. Als je wilt dat het volume "U": niet wordt meegenomen in de check, dan moet je die waarde aanpassen naar: 'autocheck autochk /k:u *'.

Nu wordt de automatische chkdsk niet meer uitgevoerd...je kan hem natuurlijk nog steeds handmatig uitvoeren...
Ook zou ik de status van je harde schijf eens controleren...configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > Opslag > schijfbeheer...Controleer de status, deze moet 'in orde' zijn.
Tevens kan je op de website van de fabrikant van de HDD een tool downloaden om je HDD volledig te controleren...doe dit ook om zeker te zijn dat er niets aan de hand is.

gideon
19 February 2007, 12:08
Voordat ik iets ga doen. Ik kreeg net deze melding binnen op in windows zelf. Er verscheen een ballonetje rechtonderin met deze tekst: "Het bestand of de map c:\$MFT is beschadigd en onleesbaar voer het hulpprogramma CHKDSK uit".
Wat is dit en wat moet ik hiermee doen?

Fck_
19 February 2007, 18:37
Doe eens wat ze zeggen he. :) CHKDSK uitvoeren. :)

Start >> Uitvoeren >> CMD >> CHKDSK

g_man
19 February 2007, 19:26
MFT = Master File Table...oftewel waar geschreven staat wat waar staat op je schijf...dus géén goede zaak...proberen om te formatteren...als je nog opgestart raakt, kan je ook met 'PRO'-defragmentatiesoftware proberen deze te herstellen...maar is sowieso geen goed nieuws.

gideon
20 February 2007, 09:10
Das mooi klote dan!!! Chksdsk heb ik al geprobeerd, dus dat had geen zin gehad. Maar G_man. De schijf formatteren is dus de beste optie?! Is dan zeker het probleem verholpen? Of wilt dit zeggen dat de harde-schijf kapot gaat?

gideon
20 February 2007, 19:21
Na goed ik kon niet wachten op een vervolg reactie, dus ik heb de schijf maar geformateerd en ik ben nu bezig met windows opnieuw te installeren. Is er ergens een programma die ik kan gebruiken om te kijken of de fout er nog steeds in zit? Of is het na het formateren het probleem verholpen?

g_man
20 February 2007, 19:29
time will tell...test je HDD op fouten, dan weet je al iets meer...

gideon
20 February 2007, 22:29
testen op fouten doe je toch met chkdsk?

Beus
20 February 2007, 22:50
testen op fouten doe je toch met chkdsk?

Jazeker

g_man
21 February 2007, 00:36
testen op fouten doe je toch met chkdsk?

Ja en nee


Jazeker

Chkdsk is maar een oppervlakkige manier om je HDD te testen, als je echt wil testen gebruik je een diagnostic tool van de fabrikant...die je op de respectievelijke website kan downloaden. :) ;)

gideon
21 February 2007, 13:21
zijn er nog meerdere programma die beter zijn?

g_man
21 February 2007, 20:55
zijn er nog meerdere programma die beter zijn?

Als je je HDD écht grondig wil testen moet je de software van de website van de fabrikant halen...

gideon
22 February 2007, 22:27
Mokay ik heb de zooi geformateerd en ik krijg niet meer die foutmelding. G-man bedankt hiervoor.

Toch nog een vraag, wat kan nu eigenlijk de oorzaak hiervan geweest zijn. Is het misschien door het installeren van een programma? Ik had namelijk magic music maker en pinaclle studio 10 geinstalleerd. Zou het daaraan liggen?

g_man
23 February 2007, 01:19
Veel installeren en verwijderen...je swapfile die gedefragmenteerd geraakt...je MFT die gedefragmenteerd raakt.... etc...