Volledige versie bekijken : Groot probleem -> dringend



davyrox
15 March 2007, 23:08
Hey,

Betreft:

amd x2 3800, msi k8n diamond, ....

Wie mijn vorige topic gelezen heeft weet dat mijn pc stuk was, nu dat de voeding stuk was dat was duidelijk. Dit door een stroomstoot denk ik omdat die middag de electriciteit uitgevallen was. Dus vandaag kwam mijn voeding eindelijk binnen en heb die dan direct geplaatst. Ventilators draaien, maar de pc doet verder helemaal niks.

Ik krijg geen bios geluidjes, maar wel brand het blauw lichtje op mijn moederbord, enkele mensen hadden mij het worse case senario uitgelegd... en denk dak prijs heb. Dus mobo of cpu en graka stuk, hoe weet ik welk onderdeel er juist stuk is?

Het is dringend want nu net op dit slechte moment heb ik die pc terug dagelijks nodig voor mijn werk. Hier laten maken in spanje doe ik bewust niet, omdat ik dan geconfronteerd word met het antwoord mañana en dit gedurende enkele weken.

grtzzz

Beus
15 March 2007, 23:22
Om te controleren of er ook andere onderdelen stuk zijn.. kan je het beste iemand anders "uitnodigen" met zijn PC met zelfde type onderdelen zodat je kan "wisselen" daarmee kan je zo testen wat stuk is.

Als je niet zo iemand weet/hebt. Zit er niks anders op om het toch te laten controleren bij een PC zaak denk ik.

PeterN
15 March 2007, 23:36
Is idd moeilijk. Test met het minimum, dus voeding, mobo en cpu. Voor de rest niks aansluiten , geen ram plaatsen. Verbind enkel het speakertje. Het mobo zou moeten reklameren met biep toontjes dat hij geen geheugen vindt.
Doet hij dat niet wordt het moeilijk, de voeding is na te meten, maar heb je reeds vervangen. Dan blijft enkel het mobo of processor over... of beide.

Ik heb hier een paar weken geleden zelfde aan de hand gehad en verkeerd gegokt. Met een nieuwe mobo werkte het ook niet dus was het de processor.
Het nieuwe mobo heb ik dan maar weer terug verkocht. Nu moet ik enkel nog een processor vinden ;)

davyrox
16 March 2007, 00:00
Heb hier al is rondgehoord voor iemand met een socket 939 processor maar ken hier niemand die dat heeft.

Gokken kan duur worden.... hem binnendoen in de winkel kan mij ook veel bloed, zweet en tranen kosten :wall:

Straks probeer ik in ieder geval wat julle me gezegd hebben, alvast bedankt daarvoor.

davyrox
16 March 2007, 14:35
Update:

Heb dus gedaan wat jullie me voorgesteld hebben. Heb de grafische kaart en geheugen er uit genomen en opgestart. Het mobo piepte, maar als ik alles terug stak dan piepte hij nog als ik opstarte. Ik vind dat hier enorm raar, gisteren piepte hij dus niet, vandaag piept het altijd :wall: . Het rode ledje brand kort om dan terug uit te gaan. Achteraan brand het ledje van de bleutoot alsook die van de usb poorten.

Wat denken jullie, cpu stuk? .... had liever mobo kapot gehad, dan kon ik een beter kopen en ook een ander (sneller) geheugen :p zonder dat de wederhelft iets kon zeggen :evil: .

Het is natuurlijk nog niet zeker denk ik dat het de cpu is... dus ik wacht nog af wat jullie me hier nog gaan vertellen.


grtzzz
davy

Pilote
16 March 2007, 14:48
Wat denken jullie, cpu stuk?

Ik denk dat jou cpu stuk zal zijn .

Rini
16 March 2007, 14:55
Heb je wel de 2 "stroomaanvoerkabels" dus de ene kleine met 4 pinnen en de grote brede stekker aangesloten?

davyrox
16 March 2007, 15:12
Heb je wel de 2 "stroomaanvoerkabels" dus de ene kleine met 4 pinnen en de grote brede stekker aangesloten?

Ja, ik heb die 4 pin (jpwr2) en die 24 pin (jpwr1). Op die hiper voeding wijst het zijn eigen eigenlijk uit. Die 4pin kan je maar in 1 (p4) uitgang plaatsen.

Wat ik ook wel gezien heb op mijn usb bracket, daar zijn 4 lampjes op die als je de pc opstart 16 verschillende dingen testen. Hier kan je die led definitions bekijken: http://support.msi-computer.nl/trouble/index.html#1_4

Bij mij blijft hij hier hangen (stap 3 van de test) memory detection test, testing onboard memory size. The d-led will hang if the memory module is damaged or not installed.

Zou dit mogelijk zijn bij een stroomstoot?

grtzz

compuchrisje
16 March 2007, 18:08
Ik weet niet juist hoe het met de spaanse stroomleveranciers staat, maar vermits het hoogseizoen nog niet is, zou daar nie bepaald enig probleem mee mogen zijn. Trouwens dan zou het meer een tekort aan spanning betekenen. Ik ben géén hardware-kenner, maar heb wel al wat meegemaakt met mijn eigen machientjes, waar ik ook es graag aan wilde prutsen.
Stof bv als eerste kan mankementen veroorzaken, bij het openmaken van je case krijg je een opwarreling ervan en samen met de statische electriciteit hecht het zich dan op de meest onwaarschijnlijke plaatsen van je computer. Daarvoor bestaat natuurlijk perslucht.
Daarnaast; je begint dan natuurlijk met je handjes te werken, die niet echt vetarm zijn, want wie gaat nu zijn handen wassen voordat ie gaat werken.
Maar daardoor kunnen contactoppervlakken bevuild zijn en fout of helemaal géén contact meer maken.
Wat bij jou al is gebeurd, lijkt op mijn ervaringen met mijn vorige computer, het éne na het andere onderdeel begon toen ook te bloopen, tot de schijf plots niet meer ontdekt werd en niks meer werkte: exitus.
Door het veelvuldig herplaatsen van alles en nog wat was het moederbord in zijn geheel naar de vaantjes, dus ik vrees dat je met grote kosten zit en je best in de auto stapt. Je hoeft niet eens naar België te rijden, Duitsland is ook al goed en zelfs nog redelijker in prijzen ook (vraag maar aan onze chef hier, PeterN). Denk er ook aan dat een nieuw moederbord ook een nieuwe case kan betekenen, of je zou net hetzelfde model moeten zien te vinden.

PeterN
17 March 2007, 00:31
Ik zou niet te snel van stapel lopen :p
Pas als je echt weet wat er loos is, of niet verder meer komt kan je actie nemen.
Het is goed dat je nu piep toontjes krijgt. Wat deze piep toontjes betekenen kan je hier vinden: http://www.minatica.be/showthread.php?t=21388
Ik durf me nog niet uitspreken over de fout, maar mss is het geheugen gewoon de boosdoener??? Dat je nu fouten ivm met memory krijgt is normaal hé, er steekt geen memory in ;)
Nu dat de pc piepjes geeft, steek je enkel uw graficsche kaart bij (dus geen geheugen of andere dingen, enkel mobo, graka, cpu voeding) en sluit er een monitor op aan. Wat zie je? Is er beeld of geen beeld? Krijg je andere piepjes?

davyrox
17 March 2007, 01:37
ok, volgende update :D .

Opgestart zonder hard disk, diskette station, geheugen, bleutoot, enkel met de grafische kaart en cpu. Nu heb ik geen bios biep meer en de ledjes achteraan branden nog steeds hetzelfde. Ook op het scherm komt helemaal niks op.

PeterN
17 March 2007, 14:02
Haal de grafische kaart er terug uit en start terug op als bevestiging van uw vorige test. De pc moet terug de piep toontjes geven en dezelfde foutmelding.
Steek daarna uw geheugen terug, en start weer op. De pc zou nu andere piep toontjes moeten geven en een andere foutmelding.
Voor de betekening van de piep toontjes kijk hier eens (http://www.minatica.be/showthread.php?t=21388) en probeer in de lijst de fout te localiseren met en zonder geheugen.

Het feit dat het mobo nog pieptoontjes geeft zal dit nog waarschijnlijk io zijn. De processor/geheugen is nog een '?' ;)

davyrox
17 March 2007, 16:54
Nu vandaag ist weer anders, nu doet hij bij elke andere configuratie niets meer. Heb stap voor stap herhaald wat je mij gezegd had.

En heb nog een probleem bij :wall: :wall: :wall: .

Ik sluit diskette station terug aan, TIK TIK ..... en dan rook + verbrande lucht. Ik verstaan dus echt niet hoe dit kunnen gebeuren is.

Enige oplossing is volgens mij nog.... volledige nieuwe hardware configuratie!

Dus processor, mobo, geheugen, graka, ... kostelijk affaire.

PeterN
17 March 2007, 17:42
Ik sluit diskette station terug aan, TIK TIK ..... en dan rook + verbrande lucht. Ik verstaan dus echt niet hoe dit kunnen gebeuren is.

En je had de bandkabel niet omgekeerd aangesloten op het station?
In iedergeval zal die dus wel om weg te gooien zijn.

Nu vandaag ist weer anders, nu doet hij bij elke andere configuratie niets meer. Heb stap voor stap herhaald wat je mij gezegd had
Mss zoals reeds aangehaald dat door de stroomuitval meerdere dingen geraakt zijn, en dan zal het moeilijk zijn om er nog aan uit te kunnen.
Zolang de hardware niet concequent dezelfde fout uitgeeft kan je geen diagnose stellen en is het mss beter om toch eens alles binnen te brengen. In de winkel kunnen ze de onderdelen apart testen door te vervangen in een andere pc. Maar het ziet er niet goed uit en ik zou de geldbeugel maar dicht bij de hand houden :damn:

davyrox
17 March 2007, 18:12
En je had de bandkabel niet omgekeerd aangesloten op het station?
In iedergeval zal die dus wel om weg te gooien zijn.


De bandkabel was juist aangesloten, had alles gemerkt voor ik de stekker uittrok.



Mss zoals reeds aangehaald dat door de stroomuitval meerdere dingen geraakt zijn, en dan zal het moeilijk zijn om er nog aan uit te kunnen.
Zolang de hardware niet concequent dezelfde fout uitgeeft kan je geen diagnose stellen en is het mss beter om toch eens alles binnen te brengen. In de winkel kunnen ze de onderdelen apart testen door te vervangen in een andere pc. Maar het ziet er niet goed uit en ik zou de geldbeugel maar dicht bij de hand houden :damn:

Maandag breng ik hem binnen, heb me al voorbereid op het kostprijsje en op de lange wachtperiode...

Pc winkels zoals in BE zijn hier zo niet, ze verkopen allemaal kant en klare systemen. Als ik iets wil dan moet ik het altijd online bestellen in een winkel 650km verder.

Ik verwacht dat alles stuk is, maar hoop van niet. Misschien word het dit dan wel.

- g.e.i.l 1gb dimm ddr2-800
- asus m2n plus sli vista
- amd athlon 64 x2 3800+ winsor
- grafische kaart weet ik nog niet....

Alle info is welkom voor mijn eventuele nieuwe hardware. Je mag ook zelf een lijst maken die rond de 5 a 600€ ligt.

God
18 March 2007, 09:47
is wel weinig voor een nieuw systeem
maar zet volgende keer safety tussen je stekker en het contakt, dat kan je al deze miserie besparen. Wel regelmatig controleren dat hij er nog niet door is gegaan, die dingen zijn meestal voor eenmalig gebruik.

Pilote
18 March 2007, 11:02
Mss zoals reeds aangehaald dat door de stroomuitval meerdere dingen geraakt zijn, en dan zal het moeilijk zijn om er nog aan uit te kunnen.
Zolang de hardware niet concequent dezelfde fout uitgeeft kan je geen diagnose stellen en is het mss beter om toch eens alles binnen te brengen. In de winkel kunnen ze de onderdelen apart testen door te vervangen in een andere pc. Maar het ziet er niet goed uit en ik zou de geldbeugel maar dicht bij de hand houden :damn:

Wanneer het idd is dat je pc stuk is door stroompanne of kortsluiting binnen doen in pc-winkel, wanneer zij ook zeggen dat het daardoor komt kan je eventueel proberen om dit in te brengen in je brandverzekering. Heb dit ook meegemaakt dat pc stuk was daardoor en werd volledig vergoed van de brandverzekering behalve de franchise. Dus zal het misschien nog allemaal meevallen.

Kokki
18 March 2007, 11:13
Ik verwacht dat alles stuk is, maar hoop van niet. Misschien word het dit dan wel.

- g.e.i.l 1gb dimm ddr2-800
- asus m2n plus sli vista
- amd athlon 64 x2 3800+ winsor
- grafische kaart weet ik nog niet....

Alle info is welkom voor mijn eventuele nieuwe hardware. Je mag ook zelf een lijst maken die rond de 5 a 600€ ligt.
Alles is afhankelijk van wat je ermee wil doen he. Games of niet.
Voor dat bedrag kan je een serieuze "office"-pc ineensteken.

davyrox
19 March 2007, 13:57
Hey,

Het lijkt misschien weinig, maar dit is enkel het bedrag voor die 4 componenten. De kast, voeding, dvdrw cdrw cobo werken nog.

Ik heb enkel mobo, cpu, geheugen en de grafishe kaart nodig.

geheugen kost 98€, mobo 115€, cpu is 109€, en de grafische kaart die ik in gedachte had was 144€= 472€... zoals je ziet is er nog wat ruimte.

De pc gebruik ik voor vanalles, spelletjes, office (voor de zaak), internet, .....