Volledige versie bekijken : externe HD start niet meer



shiwa
30 March 2007, 15:11
Hoi,

ik ben een week niet meer aan de pc geweest
en nu start ik mijn pc op
ik zet mijn externe HD aan en hij werkt niet
dus er gebreurt niets al ik op het aan knopje druk

de HD is van western digital

alfons
30 March 2007, 15:19
Is dat één met USB aansluiting,heb je die vooraf verwijderd of ....?

shiwa
30 March 2007, 15:36
ja met 1 usb aansluiting ik had gewoon de pc uitgezet en dan de externe schijf

firefreak
31 March 2007, 09:57
Dit is heel slecht voor een externe harde schijf je moet hem altijd correct verwijderen dat doe door rechts onder harware correct verwijderen. Als je dit niet doet kan het zijn dat je externe harde schijf daardoor crasht, en dit zal jij voorhebben.

shiwa
31 March 2007, 21:36
maar ik wilde hem toch niet verwijderen
geen kabel uitgetrokken of zo

Nostradamus
31 March 2007, 22:30
Als je de pc uitschakeld shiwa en je externe harde schijf staat nog ingeschakeld is deze laatste niet veilig 'uitgeschakeld'.
Je moet altijd eerst de hardware veilig verwijderen of veilig 'uitschakelen'.
Daarna mag je de pc uitschakelen.
Het zou kunnen dat je pas met een bewerking bent gestopt maar deze nog niet helemaal verwerkt is door je 'hardware apparaat'.
Zoals firefreak reeds schreef, rechtsonder dubbelklikken op het symbooltje hardware veilig verwijderen en dan krijg je dit >

http://img235.imageshack.us/img235/2729/hardwaredr8.jpg

daarna >

http://img105.imageshack.us/img105/407/hardwareatq5.jpg

en tenslotte >

http://img410.imageshack.us/img410/103/hardwarebkn5.jpg

Dan ben je maar eerst zeker dat er niets verkeerd kan gaan ;)

shiwa
31 March 2007, 22:52
ok zo

dankje voor je uitleg

kan ik nog iets doen om hem opnieuw te gebruiken

g_man
31 March 2007, 23:32
Ben toch niet zeker van die uitleg hoor... :eek:

Dat 'veilig verwijderen' is OK als je de hardware ook effectief verwijderd...toch niet als je het in de USB/firewire/... laat steken.
Zo heb ik mijn SATA ook in die lijst staan... ik zie die mij al elke dag in en uit pluggen...:wall:

compuchrisje
1 April 2007, 01:11
Dat is prima voor hardware die je maar even gebruikt (zoals usb stick op andere pc), maar voor hardware die regelmatig wordt ingeschakeld is dat écht niet nodig. USB heeft het grote voordeel dat je zonder meer kan in - en uitpluggen, daarvoor is het niet nodig om de hardware uit de configuratie te verwijderen. Ook als er een schakelaar is om uit/aan te zetten; zet eerst je usb-apparaat af, windows laat dan de gekende dingdong horen, dan kan je je pc gewoon verder gebruiken of afsluiten.

PeterN
1 April 2007, 01:47
USB is 'hot plugable' wat betekend dat je apparaten in en uit mag schakelen tijdens de werking van de pc.

Maar voor opslag apparaten moet je opletten.
Memorysticks, USB drives etc gebruiken een cache. Dit is een tussengeheugen waar de computer snel gegevens naar kan schrijven. Daarna zal hij 'op zijn gemak' deze cache daadwerkelijk naar uw opslagapparaat schrijven.

Het is enkel om die reden dat je de melding 'hardware veilig verwijderen' krijgt. Hier wordt gecontroleerd dat de cache geheel leeg is en naar het opslagmedia is getransfereerd. Zou je direct een memorystick uittrekken, zou het dus kunnen zijn dat de gegevens er nog niet opstaan... of half opstaan waardoor je fouten gaat krijgen.

Maar windows xp voorziet zelfs een mogelijkheid om bij opslagapparaten deze cache uit te schakelen zodat je zelfs deze melding 'hardware veilig verwijderen' niet meer krijgt. Nadeel is dat je de cache niet gebruikt en dus niet optimaal werkt kwa snelheid.

Hiervoor ga je naar verkenner en klikt rechts op eender welke drive en kies daar eigenschappen.
Kies hier tabblad 'hardware' en selecteer in het lijstje de specifieke drive (bv memorystick die aangesloten is) Druk onderaan op de eigenschappen knop
Je hebt nu het venster open van uw USB memorystick en klikt op tabblad 'Beleidsinstellingen'. Hier kan je nu de selectie maken om zonder cache en dus zonder deze melding te werken. Enkel het 'dingdong' signaal gelijk Compuchrisje beschrijft hoor je nog :)

shiwa
1 April 2007, 09:27
ok bedankt

kan ik nog iets doen om hem terug te laten werken

firefreak
1 April 2007, 12:08
Ik vrees als hij ze niet meer terug vindt als hardware. Dan kan het zijn dat je harde schijf het begeven heeft.

shiwa
1 April 2007, 13:07
dus terug naar de winkel ?

kurt002
18 April 2007, 00:16
Kan je deze niet eens in een PC aansluiten en kijken als je BIOS deze schijf herkent?

downloader91
29 May 2007, 20:46
ik heb een hd die gelijk aan/uitgaat als ik mijn pc aan/uit zet dat is ook wel handig dan hoef je dat geklooi met veilig verweideren niet te doen: behalve als je hem meeneent dan