Volledige versie bekijken : win xp prof wil niet herinstalleren



Bertrangstje
5 April 2007, 16:29
ik heb een laptop hp compaq nx 7300 met daarop win xp home op.
ik wil er echter win xp prof opplaatsen.
als ik de cd run terwijl home draait zegt ie me dat de cd een ouder besturingssyteem bevat en ik dat dus niet kan uitvoeren.
als ik opstart vanaop de cd, doorloopt ie heel de procedure tot het punt waar ie vraagt op te installeren of te repareren.
als ik dan op enter druk (installeren) zegt ie dat ie geen hd kan detecteren en je dus enkel opnieuw kan opstarten.
Volgend bericht wordt gegeven.

Setup kan geen vasteschijfstations in uw pc vidnen.
Zrog ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de pc zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door een frabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan.Druk op F3 om setup af te sluiten
kan iemand me helpen met dit probleem?
Alvast bedankt

Pilote
5 April 2007, 16:59
Kijk hier eens
http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=22

compuchrisje
5 April 2007, 17:40
Waarschijnlijk (meestal bij HP) zit je met een recoverypartitie of dito CD. HP geeft namelijk niet graag software in handen.
Voordat je zware acties onderneemt, maak alvast een backupmap op een extern medium (USB, CD, externe schijf). Hierin voeg je alles toe waar in die tutorial sprake van is, vooral de drivers van je bestaande hardware zijn van belang. Het progje Drivermax kan je hier alvast een flink eind mee helpen, zorg er wel voor dat alle hardware is aangesloten en actief is.
Ik zie ook dat je compaq in je systeem hebt, je laptop is dus wel degelijk nogal recent van na de fusie tussen HP en Compaq. Compaq levert een evenwaardig tooltje (Compaq Management Agent) om alle informatie van je systeem bijeen te sprokkelen, dat kan je helpen om eventueel de nodige drivers nog wat bij te werken voor de backup.
Kijk na of Service Pack 2 inbegrepen is in de installatie, anders haal je die nog even op bij Microsoft
Als je alles in orde hebt, herstart je de computer en druk je meteen op Tab en daarna op Delete om in je Bios te raken. Ga met de pijltjestoets naar Advanced BIOS Features en navigeer naar First Boot Device. Met + of - tik je tot je daar CDROM hebt staan, Second Boot Device moet dan op HDD-0 staan. Zorg ervoor dat de CD-Rom van XP in de lade zit.
Druk op F10 om te saven, tik nog op Y (yes) en enter om te bevestigen en het starten gaat verder. Nu bij de pinken wezen, want zodra de pc het genoeg vindt om de CD te bewonderen, start hij verder door op de harde schijf.
Je zal een paar seconden zien: Druk op een toets om verder op te starten vanaf de CD rom, timmer op éénder welke toets. Het voordeel van XP Pro bij de installatie is, dat je partities kan aanmaken. Dàt is dus méér dan wat je met Home had. Maak meteen de nodige partities, je laptop is recent genoeg om een flinke HD te hebben. Herstructureer de schijf zoals je ook in de tutorials kan lezen, naar eigen believen.
Nu zou je je installatie prima moeten kunnen verder zetten.

g_man
5 April 2007, 18:57
Als je alles in orde hebt, herstart je de computer en druk je meteen op Tab en daarna op Delete om in je Bios te raken. Ga met de pijltjestoets naar Advanced BIOS Features en navigeer naar First Boot Device. Met + of - tik je tot je daar CDROM hebt staan, Second Boot Device moet dan op HDD-0 staan.
Laat First boot gewoon op CDROM staan en de rest disabled...dat voorkomt dat je PC na je cd bewonderd te hebben van HDD kan booten...is maar een tip hé...zodat je je niet op je toesenbord moet liggen timmeren... :p

Nu bij de pinken wezen, want zodra de pc het genoeg vindt om de CD te bewonderen, start hij verder door op de harde schijf.
Je zal een paar seconden zien: Druk op een toets om verder op te starten vanaf de CD rom, timmer op éénder welke toets.

Andre Brugman
5 April 2007, 20:09
Heb hetzelfde gehad,is op een normale manier niet mogelijk.Maak je harde schijf schoon via de bios.Haal home edition er helemaal van af maar zorg eerst voor de 2 recovery dvd die je nodig hebt om XP pro te installeren. Je gaat weer in de bios en start op met dvd 1 hij begint dan een heleboel programmaas te installeren en op een gegeven moment vraagt hij om dvd 2 dan begint hij met de rest van de programmaas als die dan klaar zijn heb je XP pro.Hij geeft dan aan dat het een illegale versie is maar als je dan naar de updates gaat vraagt hij ook of je hem wil valideren doe dit dan.Hierna heb je een legale versie van XP pro met sp2 zo heb ik dit bij mijn laptop ook gedaan

Trouwens het duurt wel 1.5 tot 2 uur om deze 2 dvd te installeren

Bertrangstje
6 April 2007, 11:16
heb c-schijf geformateerd via bios maar als ik nu opstart en hem vanaf de cd-rom laat booten dan zegt hij dat er geen disk aanwezig is....
kversta er niet te veel meer van :wall:

Andre Brugman
6 April 2007, 19:57
Als je hem op gaat starten en je stopt er XP pro in om deze te installeren , installeerd hij een paar dingen en op een gegeven moment stopt hij er mee en zegd dat hij de harde schijf niet herkent en vraagt om de installatie diskette.Waarschijnlijk heb je geen diskettestation in je laptop dus heb je de 2 installatie DVD nodig wat ik in mijn vorige antwoord heb verteld.Voor zover ik weet is er geen andere mogelijkheid om te installeren !

Bertrangstje
10 April 2007, 11:41
naar de pc-winkel gebeld en ze hadden dit nog nooit tegengekomen....rara
ze zijn nu binnen en woensdga heb ik ze terug.
ik laat anders nog weten wat het precieze probleem was
dank toch voor de hulp

compuchrisje
10 April 2007, 19:49
Fijn zo Bertrangstje, zulke dingen zijn idd interessant voor eventuele volgende "accidentje". Topic blijft dus nog even open.

Bertrangstje
24 April 2007, 10:27
zoals belooft het antwoord op het probleem.
Nu pas reactie gekregen van die firma, verkopen gaat dus nog altijd heel wat vlotter dan dienst na verkoop.
Dit was hun uitleg:



Bij de installatie van nieuwere computers (zowel vaste PC's als laptops) wordt gebruik gemaakt van een andere soort aansluiting voor de harde schijven. Deze aansluitingen noemt men SATA ipv de vroegere IDE.
Vroeger met IDE werd deze automatisch herkend bij de installatie van Windows.
Nu met SATA moet daar aan het begin van de installatie een stuurprogramma van de makers van de kaart geïnstalleerd worden via een (in uw geval extern USB) diskettestation zodat deze kaart, en dus ook de harde schijf die aan deze kaart vasthangt, kan herkend worden bij de installatie.
Dit was het "probleem" waardoor de Windows XP niet kon geïnstalleerd worden.


Weten we dus nu ook weer en bijgevolg mag er een slotje op.