Volledige versie bekijken : Linux branden en gebruiken (niet permanent)



alBildjiekiyya
11 April 2007, 03:05
Hello,

Ik had laatst een topic gelezen op dit forum waar je een soort Linux op CD kan zetten en hem gewoon bij het opstarten in je PC moet zetten zodat je Linux kan 'uitproberen'. Als je het mij vraagt denk ik dat deze SLAX noemt (want ik had hem gedownload :rolleyes: ).

Nu vraag ik me af of er een manier is om deze Linux te branden, moet het op CD of mag het ook op DVD en is er een bepaalde brandwijze om hem juist te laten functioneren of gewoon als 'DATA'?

Heb je enig idee over welk topic ik het heb?


Groet,

I.

Peter.B
11 April 2007, 06:24
ben eens gaan kijken via google en ik denk dat je een iso bestand hebt gedownload.dit moet je dan branden met alcohol 120% of met nero als image.
maar je kan misschien beter eens kijken naar deze topic:
http://www.minatica.be/showthread.php?t=44395
het gaat over ubuntu,ook linux.met deze versie zijn er nogal wat leden die ervaring hebben.

nojs
11 April 2007, 13:36
ftp://ftp.easynet.be/ubuntu-iso/edgy...sktop-i386.iso

Dit moet je downloaden en op cd branden.
Dan in je CD-lade steken en opstarten ;)

alBildjiekiyya
11 April 2007, 17:31
Hmm, dus voor alle zekerheid, ik heb het niet over het installeren van Linux, gewoon het uitproberen. Ik heb momenteel geen programma om te branden op mijn PC, als ik een CD wil branden is dat gewoon slepen en start het branden (XP).

@nojs: Je linkt werkt niet, maar is dat die SLAX die ik had vermeld? En is dat gewoon branden als 'DATA'? Mag dit ook een DVD'tje zijn?

@Dipsy: Alcohol 120%? Is dat een programma ofzo? Dus op elke soort prog moet ik kiezen voor branden als 'Image'?


Groet,

I.

4ever
11 April 2007, 18:07
Hello,

Ik had laatst een topic gelezen op dit forum waar je een soort Linux op CD kan zetten en hem gewoon bij het opstarten in je PC moet zetten zodat je Linux kan 'uitproberen'. Als je het mij vraagt denk ik dat deze SLAX noemt (want ik had hem gedownload :rolleyes: ).

Nu vraag ik me af of er een manier is om deze Linux te branden, moet het op CD of mag het ook op DVD en is er een bepaalde brandwijze om hem juist te laten functioneren of gewoon als 'DATA'?

Heb je enig idee over welk topic ik het heb?


Groet,

I.

Slax kan je hier vinden: http://www.slax.org/?lang=nl
Het ISO bestand dat je download kan je branden als image met Nero of een ander brandprogramma.

alBildjiekiyya
12 April 2007, 02:04
Okey, ben nu al wat wijzer. Ik heb slax-5.1.8.1 gedownload en ik vroeg me af, moet ik deze unzippen in een aparte map en dan branden als 'image'?

Die programma, kan ik dat gebruiken op Windows en Macintosh of alleen als ik al een Linux (K/X)Ubuntu heb geïnstalleerd?


Groet,

I.

Snakey
14 April 2007, 11:07
Het is een iso-bestand, die kan je direct branden als een iso-image.

Shadowracer
14 April 2007, 17:45
Gewoon de iso met nero op cd branden.

alBildjiekiyya
14 April 2007, 18:59
Halo,

Ahzo, een gezipte bestand = ISO? Dat wist ik dus niet. En mag het ook op een DVD gebrand worden? Als dit mag, dan vraag ik me af of je er nog andere bestanden bij mag branden, want na het branden van een ISO-image kun je (volgens mij) nog steeds iets anders op branden op een latere tijdstip, zou deze DVD dan nog steeds werken om LINUX uit te proberen? Indien dit niet kan, zou je hetzelfde principe bij een CD kunnen toepassen?

Zal het trouwens lukken met het programma 'ImgBurn 2.2.0.0 (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=483)' of zou 'CloneCD (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=43)' beter gaan (allebei te vinden bij Download van Minatica.be)?


Groet,

I

Snakey
15 April 2007, 12:38
Gezipt bestand is niet een iso-bestand. iso kan je herkennen aan de extensie. Een iso bevat informatie over hoe een cd/dvd geschreven moet worden en heeft dus ook de bestanden voor de cd/dvd gearchiveerd. verschillende archiveringstools/comprimeringstools zoals onder andere winrar ondersteunen dit soort archief. Maar bij het uitpakken pak je alleen de bestanden uit, niet de extra cd-informatie (bv. om de pc op te starten via de cd).

Ik denk dat het kan werken op een dvd, bij nadien extra informatie opzetten, ben ik niet zeker, je kan misschien eens proberen om de dvd niet te sluiten/voltooien na het branden. ImgBurn kan ISO's branden op cd.

alBildjiekiyya
16 April 2007, 00:24
Ik ben vandaag een LIVE-CD gaan halen (Linux MENDRIVA) en bij het opstarten ging alles vlot tot ik aankwam bij 'local host' en 'password'. Wat moet ik hierin invullen? Ik heb een gebruikeraccount (zonder password) en een admin account. Allebei geprobeerd zonder suc6 en in deze warme periodes kan een persoon snel gefrustreerd geraken. Weet iemand hier raad mee?

PS: ik heb rekening gehouden met het QWERTY-toetsenbord bij het intijpen van de password.


Groet,

I.

4ever
16 April 2007, 02:24
Welke live cd van Mandriva heb je, Mandriva One of MCNLive ??
Probeer eens met de account "guest" (zonder ") en als paswoord neem je ook guest.

Wil je een goede live cd van Mandriva neem dan eens een kijkje op MCNLive (http://www.mcnlive.org/index.html)

alBildjiekiyya
16 April 2007, 14:01
Welke live cd van Mandriva heb je, Mandriva One of MCNLive ??
Probeer eens met de account "guest" (zonder ") en als paswoord neem je ook guest.

Wil je een goede live cd van Mandriva neem dan eens een kijkje op MCNLive (http://www.mcnlive.org/index.html)


Ik heb hem geleend van een vriend, het is een Mandriva ONE. Ik heb deze CD ook geprobeerd op een lap-top met enkel één account en hierop lukte het wel, alleen was het jammer dat ik meteen bij de 'Gast' werd gegooid en kreeg ik niet de kans om het wachtwoord in te tijpen waarop ik geen internetverbiding, geen bestanden, etc... had.

alBildjiekiyya
18 April 2007, 03:06
Overigens heb ik de 'guest' geprobeerd en ik kreeg het volgende zonder password in te tijpen:

[guest@localhost~]$

en als ik hier 'guest' weer intijp dan krijg ik

- bash: guest: command not found

de enige command die wel werkte (uit die ik heb uitgeprobeerd) was:

exit dan kreeg ik terug de localhost.


Grtz,

I.

Snakey
20 April 2007, 18:41
Kijk eens op de site waar je de livecd van hebt gedownload.