Volledige versie bekijken : Picture error op SD-geheugenkaart



Nickel
11 April 2007, 16:42
Hallo

Ik bezit een 1 GB SD geheugenkaart voor mijn fototoestel. Tijdens ons reisje vorige week stelde ik vast dat een aantal foto's een picture error gaven als je ze terug wilde bekijken. Thuis gekomen zijn er een 6tal foto's ook niet leesbaar met de pc. De rest heb ik met het nodige kopieer en plakwerk op de pc gekregen.
Is dit definitief een slechte kaart of is dit mogelijks op te lossen door de kaart te formateren? Indien dit laatste, op welke manier doe je dit zodat je kaart nog kan gelezen worden door je fototoestel want heb eens ergens gelezen dat je daar mee moet oppassen (of ging dit laatst over een usb-stick, hoewel is in essentie iets gelijkaaardigs dacht ik).
Het is de eerste keer dat ik deze kaart gebruik (gekocht via internet).
Heeft ervaring daaromtrent met geheugenkaarten?

Mvrgr
Nickel

dannyma
15 April 2007, 15:15
ik gebruik altijd scandisk kaartjes voor van alles en nog wat en nog nooit iets kwijt gespeeld maar zoals ze zeggen zeg nooit nooit;) .
wat ik wel altijd doe is de kaartjes eruit halen als toestel af sta en niet daarvoor ook idem voor pc .
mischien daardoor het kaartje beschadigd geraakt .
staat trouwens op de verpakking vermeld bij de meeste .

eventure
15 April 2007, 15:56
Kijk eens in je fototoestel of je van daaruit kan formatteren?
Normaal gezien kan het geen kwaad als je vanuit windows formatteert (bij mij toch niet)

Ik heb hetzelfde al voorgehad met twee verschillende kaartjes van Dane-Elec. EEntje in m'n gsm en eens in het fototoestel ook.

Nickel
16 April 2007, 12:47
wat ik wel altijd doe is de kaartjes eruit halen als toestel af sta en niet daarvoor ook idem voor pc .
mischien daardoor het kaartje beschadigd geraakt .
staat trouwens op de verpakking vermeld bij de meeste .

Kaartje begon fouten te geven in fototoestel zelf zonder dat het er uit gehaald was. Dus daar heeft het alvast niks mee te maken.
Mvrgr
Nickel

Nostradamus
16 April 2007, 13:50
Hallo

Ik bezit een 1 GB SD geheugenkaart voor mijn fototoestel. Tijdens ons reisje vorige week stelde ik vast dat een aantal foto's een picture error gaven als je ze terug wilde bekijken. Thuis gekomen zijn er een 6tal foto's ook niet leesbaar met de pc. De rest heb ik met het nodige kopieer en plakwerk op de pc gekregen.
Is dit definitief een slechte kaart of is dit mogelijks op te lossen door de kaart te formateren? Indien dit laatste, op welke manier doe je dit zodat je kaart nog kan gelezen worden door je fototoestel want heb eens ergens gelezen dat je daar mee moet oppassen (of ging dit laatst over een usb-stick, hoewel is in essentie iets gelijkaaardigs dacht ik).
Het is de eerste keer dat ik deze kaart gebruik (gekocht via internet).
Heeft ervaring daaromtrent met geheugenkaarten?

Mvrgr
Nickel

Nickel, een geheugenkaart is een heel gevoelig iets.
Een eerste raad zou ik je al willen geven met zo'n kaartje niet via internet te kopen. Deze zijn de laatste tijd hard gezakt in prijs en via de winkel heb je altijd meer mogelijkheden indien deze niet naar behoren zou werken om ze in te ruilen. Op de meeste memorycards heb je sowieso 3 jaar garantie.
Het gaat hier niet alleen om uw kaartje maar ook om de onvervangbare foto's die je kan 'kwijt geraken'.
Punten waar je op moet letten en die storend kunnen werken op je kaartje zijn:
- Houd het toestel uit de buurt van magnetische apparatuur (zoals magnetron, televisie, videospelletjes enz...
- De straling van electromagnetische golven kan een nadelige invloed hebben op het toestel en storingen van beelden en geluiden veroorzaken.
- Opgenomen gegevens kunnen beschadigd worden of beelden kunnen vervormd of niet meer leesbaar zijn als gevolg van sterke magnetische velden die gecreƫerd worden door luidsprekers of grote motoren.
- Leg je gsm ook nooit pal naast je camera.
- Verwijder nooit je memorycard terwijl je camera nog aan staat.
- Krijg je een 'picture error' of 'memorycard error', zet je camera af en verwijder je kaartje.
(het zou kunnen dat men de camera heeft laten vallen of ergens tegen gestoten heeft zodat het kaartje niet goed meer op zijn plaats zit)
Daarna plaats je het voorzichtig terug en probeer opnieuw.
- In uw geval kan je het kaartje best eens formatteren, liefst via de camera.
Hoe je dat kan doen staat wel in uw gebruiksaanwijzing van de camera ;)