Volledige versie bekijken : Dvd Rw



nightraver
11 April 2007, 16:53
Hoi, ik heb hier eens een vraagje over dvd's.
Ik heb totaal geen ervaring met dvd schijfjes vermits ik nog maar net in het bezit ben van een pc met dvd brander, deze brander is dual layer.
Nu heb ik hier eigenlijk twee vragen over:
1. Als ik dvd's ( met data ) dual layer ga branden, kan ik deze dan op een andere pc met een gewone dvd lezer/schrijver ook lezen, of moet die andere pc dan ook voorzien zijn van een dual layer brander?
2. Welk merk van dvd raden jullie aan om te kopen, mag op spindel zijn maar mag ook in doosjes zijn, de prijs op zich maakt mij niet zoveel uit, ik koop liever dvd's die iets duurder zijn maar wel een degelijke kwaliteit en betrouwbaarheid leveren voor mijn data omdat ik deze wil gebruiken voor backups op te zetten van mijn persoonlijke gegevens. Dus kwaliteit voor kwantiteit in dit geval.
Zo heb ik onlangs bv. gelezen dat wanneer je dual layer gaat branden je beter af bent met single sided dan met double sided alleen al voor het gebruiksgemak stond er bij, maar klopt dit of niet ik heb er echt geen idee van, en zoals ik al zei is kwaliteit belangrijker dan prijs en/of gebruiksgemak voor mij.
Als jullie eventueel links hebben naar site's met goede vergelijkingen op die zijn ook altijd welkom dan kan ik daar ook eens rondzien.

Grtz Nightraver.

nightraver
11 April 2007, 19:11
Niemand ?

nielsvandesype
12 April 2007, 16:30
1. Als ik dvd's ( met data ) dual layer ga branden, kan ik deze dan op een andere pc met een gewone dvd lezer/schrijver ook lezen, of moet die andere pc dan ook voorzien zijn van een dual layer brander?

Dat gaat geen enkel probleem volgen want de dvd's die je komt zijn bijna allemaal dual layers dvd's.

2. Welk merk van dvd raden jullie aan om te kopen, mag op spindel zijn maar mag ook in doosjes zijn, de prijs op zich maakt mij niet zoveel uit, ik koop liever dvd's die iets duurder zijn maar wel een degelijke kwaliteit en betrouwbaarheid leveren voor mijn data omdat ik deze wil gebruiken voor backups op te zetten van mijn persoonlijke gegevens. Dus kwaliteit voor kwantiteit in dit geval.

Mijn voorkeur gaat naar silvercircle,verbatim,philips,emtecHet beste is dat je gaat kijken op de website van je branderfabrikant daar staat meestal op met welke schijven het beste resultaat geven. Blijf vooral weg van de spotgoedkope schijven deze hebben een enorme kans op brandfouten.

nightraver
12 April 2007, 16:33
1. Als ik dvd's ( met data ) dual layer ga branden, kan ik deze dan op een andere pc met een gewone dvd lezer/schrijver ook lezen, of moet die andere pc dan ook voorzien zijn van een dual layer brander?

Dat gaat geen enkel probleem volgen want de dvd's die je komt zijn bijna allemaal dual layers dvd's.

2. Welk merk van dvd raden jullie aan om te kopen, mag op spindel zijn maar mag ook in doosjes zijn, de prijs op zich maakt mij niet zoveel uit, ik koop liever dvd's die iets duurder zijn maar wel een degelijke kwaliteit en betrouwbaarheid leveren voor mijn data omdat ik deze wil gebruiken voor backups op te zetten van mijn persoonlijke gegevens. Dus kwaliteit voor kwantiteit in dit geval.

Mijn voorkeur gaat naar silvercircle,verbatim,philips,emtecHet beste is dat je gaat kijken op de website van je branderfabrikant daar staat meestal op met welke schijven het beste resultaat geven. Blijf vooral weg van de spotgoedkope schijven deze hebben een enorme kans op brandfouten.


Vraag twee is duidelijk ja, maar vraag één snap ik je antwoord niet goed hoor, ik bedoel of ik met een dvd speler die geen dual layer is ook schijfjes kan lezen die dual layer gebrand zijn.
Bv mijn vader zijn pc zit een dvd lezer in ( niet brander) maar kan ik daar dan dual layer schijfjes lezen of niet?

firefreak
12 April 2007, 17:40
Normaal gezien kan dit geen probleem zijn.

g_man
12 April 2007, 19:32
Ik neem voor muziek (CD's) Verbatim, voor DVD +R gewoon spindels van Platinum...en nog nooit één slechte gehad of leesfouten of dergelijke...wel met de cd's van dit merk :) ;)

nightraver
12 April 2007, 20:58
Ik neem voor muziek (CD's) Verbatim, voor DVD +R gewoon spindels van Platinum...en nog nooit één slechte gehad of leesfouten of dergelijke...wel met de cd's van dit merk :) ;)


Ok bedankt,

En neem je voor de dvd's (als jij dual layer hebt) single sided of doubble sided?
Ik las ergens dat single sided beter is, vooral handiger om te branden, maar weet niet of het klopt?

grtz nightraver.

g_man
12 April 2007, 22:52
Ok bedankt,

En neem je voor de dvd's (als jij dual layer hebt) single sided of doubble sided?
Ik las ergens dat single sided beter is, vooral handiger om te branden, maar weet niet of het klopt?

grtz nightraver.

Ik heb nog nooit dual gebrand...altijd maar tot 4,7Gb...;) Ik heb ook geen dual layer DVD's in huis...

nightraver
12 April 2007, 23:46
Ah ok dan dan kan je het natuurlijk ook niet weten.
Toch bedankt voor vorige antwoord.

grtz nightraver.

nielsvandesype
13 April 2007, 10:55
Met mijn eerste antwoord bedoelde ik eigenlijk dat de meeste dvd's die je in de winkel koopt dual layer zijn. En dat deze zonder problemen afgespeeld kunnen worden op een dvd speler of in dvd rom speler. Daarmee bedoelde ik dat het geen probleem ging vormen om je gebrandde dual layer schijfjes aftespelen.

nightraver
13 April 2007, 13:40
Met mijn eerste antwoord bedoelde ik eigenlijk dat de meeste dvd's die je in de winkel koopt dual layer zijn. En dat deze zonder problemen afgespeeld kunnen worden op een dvd speler of in dvd rom speler. Daarmee bedoelde ik dat het geen probleem ging vormen om je gebrandde dual layer schijfjes aftespelen.

Euh als ik over het algemeen ergens in een winkel een dvd schijfje vastneem is het altijd 4.5GB dat wil dan toch zeggen single layer he?
De dual layer schijfjes van 8,5GB die heb ik heel toevallig gisteren voor de eerste keer gevonden in de winkel.

Grtz Nightraver.

nielsvandesype
13 April 2007, 13:51
Single layer schijfjes zijn idd 4,7 gb groot.

lie.inc
23 April 2007, 16:12
Zie hierboven dat Emtec DVD's aanbevolen worden, en die waren idd uitstekend, gebruik die al een paar jaar, maar nu de laatste die ik gekocht heb (gelukkig maar een 20-tal) daar heb ik er nu al 16 van gebrand die totaal niet spelen. Ik brand ofwel met DVD recorder Philips 5330H of via de PC met Pioneer DVR-106D - v. 1.07. Begrijp totaal niet wat er aan de hand is. Op de testbank van Nero 7 geeft hij zelfs aan dat het Verbatim schijven zijn.
Heeft iemand mss een idee ??