Volledige versie bekijken : nieuw mobo = herinstal windows??



atlantis
13 April 2007, 16:22
hoop dat dit nog niet aan bod is geweest....
als je een nieuw moederbord moet plaatsen, moet je dan ook alles opnieuw installeren: OS en programma's???
Mijn mobo doet erg vreemd: geeft piepgeluiden, start af en toe maar voor de helft op, geeft soms blue screen maar altijd met andere hardware foutcodes.
Maar bij het kijken naar hardwarebeheer heb ik geen fouten of vraagtekens. Voeding is ok, memtest liep 975% en gaf 0 errors, checkdisk en scandisk eveneens geen fouten.....bij het afsluiten van een externe harde schijf werkt soms gedurende een paar seconden mijn muis niet meer (ook in usb).....
Als ik de pc wil opstarten moet ik eerst het stopcontact verwijderen, een paar seconden wachten, inpluggen en opstarten. en moet ik soms een paar keer resetten voor de pc 100% correct opstart.
:wall:

PorkyFrost
13 April 2007, 16:29
dat is zéér normaal, tenzij je hélemaal 'tzelfde moederbord neemt heb je denk'k nog 'n kans dat 't lukt zonder herinstall

Kokki
13 April 2007, 18:22
ja, je moet opnieuw installeren omdat een ander moederbord betekent dat je andere drivers nodig hebt. De basic drivers worden geinstalleerd tijdens de windows installatie.

Wat voor piepgeluiden geeft ie? Kan je er een code in zien? Zoals iets als kort, lang, lang, of 2x lang, of....
Elke biosfabrikant heeft zo zijn codes om aan te geven wat er scheelt.
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

atlantis
13 April 2007, 18:36
de piepgeluiden zijn steeds dezelfde, en komen niet altijd voor: volgens de site van de biosfabrikant is het een fout in het geheugen: nieuwe latjes geven geen verandering, en zoals ik zei: een memtest geeft geen errors.

swake
14 April 2007, 05:04
Nogal merkwaardige antwoorden die ik hier te lezen krijg. Bij het plaatsen van een nieuw moederbord moet WINDOWS helemaal niet geherinstalleerd worden. Normaal is er bij een nieuw moederbord wel een CD-ROM bijgeleverd waarop de drivers van het moederbord staan. Vanop deze CD-ROM moet je dan de drivers installeren. Een nieuwe WINDOWS installatie en de programma's terug installeren, word verricht wanneer men een nieuwe HD plaatst.

atlantis
14 April 2007, 09:06
swake
als jij gelijk hebt....santé!!
zou echt een pak van mijn hart zijn, iedereen weet wel dat een herinstal een nachtmerrie is!!!! dagen werk aan!
ik kijk voorlopig nog even de kat uit de boom tot de pc niks meer doet. tot nu toe start hij op na een paar keer te resetten.

g_man
14 April 2007, 09:23
Nogal merkwaardige antwoorden die ik hier te lezen krijg. Bij het plaatsen van een nieuw moederbord moet WINDOWS helemaal niet geherinstalleerd worden. Normaal is er bij een nieuw moederbord wel een CD-ROM bijgeleverd waarop de drivers van het moederbord staan. Vanop deze CD-ROM moet je dan de drivers installeren. Een nieuwe WINDOWS installatie en de programma's terug installeren, word verricht wanneer men een nieuwe HD plaatst.

Spijtig genoeg lees ik maar 1 merkwaardig antwoord en dat is het jouwe :p
Bij een nieuw moederbord hoort een niuwe chipset (of het moederbord moet bijna krak hetzelfde zijn)...en daarbij nieuwe drivers/registerinschrijvingen/dll's... onvermijdelijk ga je problemen zoeken als je niets aan je windows wijzigt.
Wat je wél kan proberen is met je XP CD opstarten en een "herstel installatie" doen. Op die manier ben je niet alles kwijt... Of nu 'm nog werkt neem je een backup van alles wat je nog nodig hebt.
Best zou je even doorbijten en een clean installatie van windows doen, wil een stabiel systeem krijgen. ;)

eventure
14 April 2007, 10:06
Idd Swake je antwoord is volledig fout. Er zitten wel drivers bij maar je geraakt niet in xp omdat die niet over de juiste drivers beschikt en dus kan je die ook niet installeren!

dannyma
14 April 2007, 14:56
als wij beginnen te piepen en te kraken konden wij dan ook maar onze mobo vernieuwen .:lol:

atlantis
16 April 2007, 11:55
allez gasten, mercikes...dju toch he, alles opnieuw installeren.......niks aan te doen en even doorbijten zeker?

Pilote
16 April 2007, 20:12
allez gasten, mercikes...dju toch he, alles opnieuw installeren.......niks aan te doen en even doorbijten zeker?


Om nadien problemen te vermijden is het idd het beste om volledig opnieuw te beginnen.
Misschien nu wel wat werk.
Maar kan je in de toekomst misschien wel tijd uitsparen.