Volledige versie bekijken : Asus P5N32-E SLI



nightraver
13 April 2007, 17:52
Mijn vraag is het volgende, ik was daarstraks in mijn bios aan het kijken of ik kon overclocken, ik heb hier totaal geen verstand van want heb het nog nooit gedaan, maar ik heb wat in de bios settings aan het prutsen geweest (zonder achteraf iets op te slaan uiteraard) en bij overclocking zag ik de optie staan om tot bv 10%,20% en 30% te overclocken, op die manier zou alles automatisch overclockt worden.
Nu is de vraag kan ik hier iets verkeerd mee doen?
En gaat dit verschil voelbaar (merkbaar) zijn?
Echt zelf alle te overclocken onderdelen aan te passen manueel daar beging ik nog niet aan, daarvoor moet ik eerst nog veeeeel lezen, maar dit is mss toch al een ervaring rijker dan he.

Grtz Nightraver.

Clioke16V
13 April 2007, 22:44
eerlijk gezegd ?

Ik zou er nog niet mee beginnen, jou systeem is splinternieuw en vliegt wss nu al. Dus overklok heeft totaal "nog" geen nut ( buiten betere punten in benchmarks ) in mijn ogen. Net om die reden overklok ik mijn systeem nog niet.

en voor je overklokt zou ik veel lezen zodat je de dingen begrijpt enzo een betere kijk krijgt op uw eigen overklok.

nightraver
13 April 2007, 22:45
eerlijk gezegd ?

Ik zou er nog niet mee beginnen, jou systeem is splinternieuw en vliegt wss nu al. Dus overklok heeft totaal "nog" geen nut ( buiten betere punten in benchmarks ) in mijn ogen. Net om die reden overklok ik mijn systeem nog niet.

en voor je overklokt zou ik veel lezen zodat je de dingen begrijpt enzo een betere kijk krijgt op uw eigen overklok.

Ja daar zit zeker iets in ja.

Clioke16V
13 April 2007, 22:56
ik ben van mening, zolang je content ben over je systeem hoef je niet te overklokken. Ofwel doe je dit eens om te zien waar je geraakt ofzo.

Deze wordt ooit overklokt ( is al gebeurd, maar dan 40 Mhz. > was om bios ook te leren kennen ), maar dan moet ik eerst gek worden van de traagheid ( gaat nog ff duren denk :d

nightraver
13 April 2007, 22:58
Ja dat klopt, maar bij is het ook inderdaad maar de bedoeling om het eens gedaan te hebben en te zien hoe de pc reageert, daarom wilde ik ook met die 10, 20 of 30% werken.
En je zegt leren, maar ja waar leer je zoiets, op tweakers ja maar voor de rest ?

grtz

Clioke16V
13 April 2007, 23:15
ik heb de kneepjes vant vak geleerd van Heezy hier in den tijd.

Nu met nieuwe pc is alles weer zo anders ( andere bios etc.. merk.. ).

Als ik overklok is het Mhz. per Mhz.

ik denk ook dat ik zo vooraf geinstalleerde dingen kan kiezen, maar doe het nog liever zelf.

+ X-aantal Mhz. dat je verhoogd, moet je benchmarken doen ( uwe pc het zo zwaar maken dat die warm wordt en tot die raar begint te doen ) vanaf die raar doet moet je een beetje terug schroeven.

+ uw temperaturen heel goed in het oog houden etc...

van de eerste keer kan je uw systeem niet overklokken. en komt echt wel meer bijzien dan alleen de FSB omhoog te smijten.

g_man
14 April 2007, 09:55
OC is ook een 'hobby'...gewoon kijken hoe ver je je systeem kan kijgen..niet enkel prestatiegericht...dat komt er natuurlijk uiteindelijk ook bij... En 't is niet omdat je systeem nu high-end, dus snel is, dat het niet nog sneller kan... maar als je dat gaat voelen...als gewone user...nee ik denk het niet...enkel in de bench, maar dat is ook al niet meer voelen, maar zien. :) ;)

Clioke16V
14 April 2007, 10:44
idd, de term hobby was ik vergeten.

maar G-man, ik denk zoals je de E6600 cpu's kan overklokken dat je toch wel een verschil gaat voelen hoor.

maar hier ist nog niet nodig dus ...

nightraver
17 April 2007, 19:22
Ok ik begrijp dit wel, maar ik ben op dat gebied liever voorzichtig omdat ik nu een goed systeem heb en niet de centen heb om dat na een maand te vervangen dus zou ook niet willen dat wanneer ik werkelijk zou overclocken dat mijn systeem crasht, daarom wilde ik de vooraf ingestelde dingen testen omdat ik dacht van als het standaard de mogelijkheid al biedt dan zal daar ook weinig mee kunnen misgaan of vergis ik mij daar in?
Nu mijn vraag uit vorige post komt dan ook weer terug, hebben jullie eventueel links naar site's waar ik kan lezen over OC, misschien gebruik ik het nooit zelf, maar wil er gewoon meer over weten.

GRtz Nightraver.

Clioke16V
18 April 2007, 18:32
u hebt een pm'eke.

nightraver
18 April 2007, 22:16
u hebt een pm'eke.

Dank u wel.

grtz

Clioke16V
19 April 2007, 15:55
graag gedaan, maar die 2 tut's helpen je al wel het 1 en ander begrijpen van hoe het in1 zit.