Volledige versie bekijken : HD: slechte sectoren controleren?



kurt002
17 April 2007, 23:43
Heb zonet het topic gelezen ivm slechte sectoren.

Ik heb ook een Maxtor schijf (320 GB IDE 8 MB), extern gebruik.
Hoe kan ik deze controleren op slechte sectoren en hoe kan ik die slechte sectoren dan uitschakelen?

Alvast bedankt.

compuchrisje
18 April 2007, 00:54
Defecten op een schijf kan je altijd met schijfcontrole laten opsporen, maar denk er wel aan 320 gig gaat wel hééél lang duren. In dat proces kan je zelf beslissen of slechte sectoren automatisch tijdens de detectie moeten worden hersteld of niet. Eigenlijk worden ze niet hersteld, maar uitgesloten van alle volgende schrijf- en leesacties in de toekomst.
Het voorstel om een opslag te maken van de verloren sectoren is zowat nutteloos en moet niet meteen, omdat het toch om schijfinfo gaat die niet meer actief is.

kurt002
18 April 2007, 03:18
Als die schijfcontrole dan fouten heeft gevonden ofzo of van vroeger al eens, hoe kan ik zien welke sectoren er uitgeschakeld zijn dan?

Dus met de schijfcontrole (als ik zo die 2 vinkjes aanzet) worden die slechte sectoren uitgeschakeld?

Peter.B
18 April 2007, 06:29
ik heb de mijne(ook maxtor) laten controleren en herstellen met powermax.vindt je hier terug http://www.minatica.be/showthread.php?t=137
maar je zou eerst eens moeten kijken of ze nog in garantie is,ik had 3 jaar.

nightraver
18 April 2007, 09:13
Als het een maxtor schijf is kan je ook altijd op de site van maxtor zelf terecht en daar programa madboot afhalen, dat is ook een programma dat u harde schijf hersteld.
Ik heb het programma zelf op mijn oude pc al twee keer gebruikt voor mijn harde schijf van 200 en dat werkte perfect, wel mee oppassen want het bij verkeerd gebruik zou je wel eens problemen kunnen krijgen.

compuchrisje
18 April 2007, 17:41
Als die schijfcontrole dan fouten heeft gevonden ofzo of van vroeger al eens, hoe kan ik zien welke sectoren er uitgeschakeld zijn dan?


Je krijgt na de actie een logfile ervan, dat je evt kan opslaan, wààr de badsectors juist zitten mag joost weten, zeker op zo'n gigantje van een schijf. En wees gerust, die sectoren zullen niet meer gebruikt worden hoor, dus zou een probleem op dezelfde plaatsen in normale omstandigheden niet meer voorkomen.