Volledige versie bekijken : Opstartvolgorde veranderen van twee OSen



Krikkie
21 April 2007, 22:45
Ik heb (eindelijk) Linux (Ubuntu 7.04) geïnstalleerd.
Dit gebeurde op een pc waar XP reeds op geïnstaleerd stond.
Nu kan je bij het opstarten van je pc kiezen welk OS er opstart.
Het laatst geïnstalleerde OS start na een halve minuut automatisch op, dit is normaal, maar weet er iemand hoe je deze volgorde veranderd zodat XP terug automatisch opstart?
't Is omdat ik Linux nog moet leren kennen en de kinders hebben allemaal hun account onder XP en als ze de pc aanzetten springt gewoonlijk Ubuntu op.

Alvast bedankt vanwege Krikkie.

Snakey
22 April 2007, 13:25
Bewerk /boot/grub/menu.lst en verander default 0, de opties staan gerangschikt zoals je kan zien tijdens het starten, alleen moet je er rekening mee houden dat de nummering start vanaf 0.

Krikkie
22 April 2007, 16:16
Thx voor de reactie Snakey.
'k Heb dankzij jouw uitleg meer informatie gevonden op Google.
Ook heb ik de locatie van de menu.lst gevonden (was ook niet makkelijk en de zoekfuntie is blijkbaar ook niet zoals die van Microsoft).
De menu.lst heb ik opengedaan, dit gebeurt in een document met "read only" status.
Ik ben erin geslaagd de opstartvolgorde te wijzigen maar 'k moet dat nu opgeslagen krijgen, zodat de opstartvolgorde effectief veranderd.
Er kan alleen gekozen worden voor "save as", dan krijg ik de melding dat het document "read only" is, maar ik kan kiezen om het toch proberen op te slaan.
Maar dan krijg ik dit "You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.".
Enig idee van de werkwijze die ik moet toepassen?
Vergeet niet dit is mijn eerste keer op Linux en ben al serieus aan 't sukkelen...

Groetjes Krikkie

Booster
23 April 2007, 00:25
Je meld je aan als root (su of sudo) en je gaat dan naar /boot/grub/menu.lst en dan kan je het bewerken en opslaan ;-)

Krikkie
23 April 2007, 16:48
Je meld je aan als root (su of sudo) en je gaat dan naar /boot/grub/menu.lst en dan kan je het bewerken en opslaan ;-)

Bedankt 't is gelukt.
Volgens een collega op 't werk moest ik Alt+F2 doen en daar dan "sudo nautilus" ingeven, heb da gedaan en ja 't is gelukt.
'k Denk dat jouw uitleg op hetzelfde neerkomt (alleen ontbreekt de nautilus).
Vraagje; wat bedoel je feitelijk "met meld je aan als root"? Wil dit hetzelfde zeggen als dubbelklik op de map "root"?
En waarvoor staat het comando "su" of "sudo".

Groetjes Krikkie

slicky
23 April 2007, 18:53
wat bedoel je feitelijk "met meld je aan als root"? Wil dit hetzelfde zeggen als dubbelklik op de map "root"?
En waarvoor staat het comando "su" of "sudo".

denk dat dat wil zeggen als "aanmelden als administrator";)
ben ook nog nieuw hoor bij ubuntu,heb hem nu op een virtual machine staan.
denk wel van hem te installeren op de pc hier en dan ook mijn boot volgorde te veranderen:D

Booster
23 April 2007, 23:12
Ik wist niet dat je ubuntu gebruikte en maakte het algemeen :-)

Maar inderdaad sudo nautilus is de command om als root in je bestanden te gaan snuffelen. Iedere command die begint met sudo is een root command.

xtofke
24 April 2007, 09:08
su (substitute user) is een commando waarmee je van gebruiker kan wisselen (mits je het paswoord kent).
sudo (super user do) laat je toe om programma's uit te voeren als superuser (of root)

Een sterk punt van linux is dat het 'systeembeheer' gebeurd door de zogenaamde 'root' gebruiker. Met deze gebruiker wordt in principe nooit aangelogd, tenzij om iets aan het systeem te veranderen. Gewone gebruikers hebben niet de rechten om bv systeemfiles aan te passen.

Ubuntu is zo ingesteld dat de eerste gebruiker die aangemaakt werd (tijdens de installatie) rechten heeft om het sudo-commando te gebruiken.

Krikkie
24 April 2007, 16:52
Bedankt jongens, voor de uitleg.
We zijn weer een stapje verder.
Nu nog eens gaan zien wat er allemaal nog in Ubuntu inzit en proberen maar!
@ slicky (http://www.minatica.be/member.php?u=65) zeker eens proberen, een volledige installatie. 'k Heb er drie partitie's voor moeten aanmaken...
Oké jongens hier mag een slotje op en als er nog vragen zijn hoor je nog wel van me.
(Tips en tricks zijn altijd welkom, of een simpele beginners handleiding)

Groetjes Krikkie