Volledige versie bekijken : welke progjes voor linux ubuntu 7.04



minoe
7 May 2007, 14:48
Heb voor de eerste maal linux ubuntu 7.04 geinstalleerd.Op de eerste plaats wil ik mij natuurlijk beveiligen.Welke av werken samen met deze versie.Waarschijnlijk zit er standaard ook geen firewall ingebouwd of vergis ik mij.Heb ne keer avg free voor linux geprobeerd maar deze weigert hem te installeren.Zijn er andere av die werken onder deze versie en eventueel ook een firewall als deze er niet standaard inzit.Ook andere progjes zoals ccleaner en registry mechanic zou ik willen hebben die onder linux ubuntu werken.

xtofke
7 May 2007, 15:26
Als firewall kan je Firestarter installeren.
Een antivirus is strikt genomen (nog) niet nodzakelijk, tenzij je bv een drive deelt met een windows-PC of regelmatig bestanden uitwisselt met windows-gebruikers. Eventueel kan je ClamAV proberen.
Wat was juist het probleem bij de installatie van AVG?

Aangezien Linux geen 'registry' zoals windows gebruikt zal je geen 'registry mechanic' en dergelijke vinden.

minoe
7 May 2007, 15:36
Als firewall kan je Firestarter installeren.
Een antivirus is strikt genomen (nog) niet nodzakelijk, tenzij je bv een drive deelt met een windows-PC of regelmatig bestanden uitwisselt met windows-gebruikers. Eventueel kan je ClamAV proberen.
Wat was juist het probleem bij de installatie van AVG?

Aangezien Linux geen 'registry' zoals windows gebruikt zal je geen 'registry mechanic' en dergelijke vinden.
Ben niet zeker maar had iets met i386 te maken.Zal nog ne keer checken

minoe
7 May 2007, 18:42
Heb hier ergens op het forum gelezen dat er wel 20.000 progjes bestaan voor linux ubuntu.Is da niet wat veel ?Waar kan men terecht voor deze progjes ?

xtofke
7 May 2007, 20:51
Neem eens een kijkje op de nederlandse ubuntu-wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren

Booster
7 May 2007, 20:57
Dat van die 20 000 programma's klopt hoor. Je moet maar eens je synaptic manager openen en je zal daar al een hele boel programma's vinden.

smurfslover
9 May 2007, 12:56
Firewall: firestarter is aan te raden voor beginners daar deze grafisch kan ingesteld worden.
Antivirus: compleet overbodig, ook als je bestanden deelt met windows gebruikers zij moeten zelf hun systeem maar beveiligen, waarom zou jij je pc en ninternetverbinding vertragen om mensen met een kwetsbaar os te beschermen.
Programma's: met een uitgebreide bronnenlijst zijn er inderdaad veel programma's beschikbaar voor ubuntu maar er zitten jammer genoeg veel oudere paketten tussen die niet meer geotimaliseerd zijn voor de zwaar gewijzigde debian afgeleide die ubuntu eigenlijk is.

minoe
9 May 2007, 16:45
Firewall: firestarter is aan te raden voor beginners daar deze grafisch kan ingesteld worden.
Antivirus: compleet overbodig, ook als je bestanden deelt met windows gebruikers zij moeten zelf hun systeem maar beveiligen, waarom zou jij je pc en ninternetverbinding vertragen om mensen met een kwetsbaar os te beschermen.
Programma's: met een uitgebreide bronnenlijst zijn er inderdaad veel programma's beschikbaar voor ubuntu maar er zitten jammer genoeg veel oudere paketten tussen die niet meer geotimaliseerd zijn voor de zwaar gewijzigde debian afgeleide die ubuntu eigenlijk is.
Als je het internet op gaat is er toch altijd de kans dat je pc in meerdere of mindere mate besmet geraakt met virussen ,spyware en dergelijke.
Is toch altijd beter iets beschermd te zijn dan helemaal niets.

smurfslover
12 May 2007, 12:41
Als je het internet op gaat is er toch altijd de kans dat je pc in meerdere of mindere mate besmet geraakt met virussen ,spyware en dergelijke.
Is toch altijd beter iets beschermd te zijn dan helemaal niets.

Onzin: Linux is momenteel 100% spyware-, adware-, malware-, trojan- en virusvrij.
Zoniet: lever maar het bewijs.

minoe
12 May 2007, 13:52
Onzin: Linux is momenteel 100% spyware-, adware-, malware-, trojan- en virusvrij.
Zoniet: lever maar het bewijs.
Als er geen opstaat kan je maar moeilijk het bewijs leveren hé.Enfin.Zal da zeker uittesten.

smurfslover
12 May 2007, 15:29
Als er geen opstaat kan je maar moeilijk het bewijs leveren hé.Enfin.Zal da zeker uittesten.

Je kan altijd 't internet afspeuren naar meldingen van virussen e.d.
Maar je hoeft de moeite niet te doen want tot op heden zijn er enkel maar 'Proof of Concept' virussen geweest maar die zijn nooit in het wild verspreid.

Krikkie
12 May 2007, 16:21
Onzin: Linux is momenteel 100% spyware-, adware-, malware-, trojan- en virusvrij.
Zoniet: lever maar het bewijs.

Zie hier (http://www.f-secure.com/v-descs/bliss.shtml) dan even...
Ben juist ook begonnen met linux (Ubuntu), ik wil dan wel niet overdrijven (zie hier (http://www.claymania.com/unix-viruses-dutch.html)), maar is het niet beter te voorkomen dan te moeten genezen???
Met Wiondows moet je dat zeker niet te lang proberen (zonder virusscanner werken) of je kan gaan formateren.
Is het geen kwestie van tijd? Vroeg of laat gaat Linux ook voor de bijl, denk ik.

Groetjes Krikkie.

minoe
12 May 2007, 16:58
Heb ne keer clamav gedownload om toch iets beveiligd te zijn maar hoe installeer je die juist.Heb gewoon een map met een aantal bestanden (geen setup).

smurfslover
13 May 2007, 01:34
Bliss is algemeen gekend en intussen al 10 jaar geleden.


This virus spreads only under Linux operating system, infecting Elf-style executables. Found in the wild in February 1997, Bliss is the second known Linux virus (first being Staog).


2 virussen in meer als 10 jaar tijd. En tegen nieuwe virussen ben je sowieso pas gewapend nadat die ontdekt is.
Leg daar maar even een lijstje met windows virussen tegenover.


Trouwens: de manier waarop BLiss zich kon verspreiden is al lang niet meer mogelijk. In linux lossen ze zoiets niet op met virusscanners maar gaan ze het systeem zodanig aanpassen dat het niet meer mogelijk is.

/edit: Bliss kon ook enkel schade aanrichten als die van root (administrator in windowstaal) de nodige rechten kreeg en door root uitgevoerd werd.

Krikkie
13 May 2007, 15:55
Bliss is algemeen gekend en intussen al 10 jaar geleden.


This virus spreads only under Linux operating system, infecting Elf-style executables. Found in the wild in February 1997, Bliss is the second known Linux virus (first being Staog).
2 virussen in meer als 10 jaar tijd. En tegen nieuwe virussen ben je sowieso pas gewapend nadat die ontdekt is.
Leg daar maar even een lijstje met windows virussen tegenover.


Trouwens: de manier waarop BLiss zich kon verspreiden is al lang niet meer mogelijk. In linux lossen ze zoiets niet op met virusscanners maar gaan ze het systeem zodanig aanpassen dat het niet meer mogelijk is.

/edit: Bliss kon ook enkel schade aanrichten als die van root (administrator in windowstaal) de nodige rechten kreeg en door root uitgevoerd werd.


Inderdaad 't staat er allemaal bij.
Een virusscanner kan echter alleen een virus herkennen als hij al ontdekt is en je virusupdate's hebt gedaan na de ontdekking.
Ikzelf ben nog minder up to date wat virussen betreft, zeker als het over nieuwe virussen gaat, daarvoor heb ik in Windows mijn virusscanner.
Je hoort overal zeggen dat je onder Linux geen virusscanner nodig hebt, maar mijn vraag was echter is het niet beter voorkomen dan genezen en op veilig spelen of is Linux echt zo safe?

Groetjes Krikkie

P.s.: Er is trouwen onlangs nog een Linuxvirus ontdekt dat i-pots aantast, maar hij scheen niet goed te werken, men is er dus wel degelijk mee bezig.

Krikkie
13 May 2007, 16:13
Heb ne keer clamav gedownload om toch iets beveiligd te zijn maar hoe installeer je die juist.Heb gewoon een map met een aantal bestanden (geen setup).

Hoi Minoe,

'k Heb recentelijk ook Linux geïnstalleerd, maar 'k heb nog geen programma's erop gezet, wel wat aan 't rondneuzen geweest.
Ik denk dat je eens moet gaan kijken bij "toepassingen" (links bovenaan) en dan "installeren/verwijderen".
Dacht dat Linux niet met .exe werkte, maar sat je Linux zelf het programma moet laten installeren.
Veel succes!

Groetjes Krikkie

P.s.: Bedankt voor het bedanken ;)

smurfslover
13 May 2007, 16:52
Iedere distro heeft zo z'n eigen manier van installeren.
Sommige werken louter met broncodes (gentoo, sabayon), niet voor beginners.
Anderen werken met .rpm (redhat package management) of .deb (Debian) paketten maar een rpm voor fedora werkt daarom nog niet op Mandriva.
Omdat iedere distro zo z'n eigenheden heeft is 't overal anders dus zie ik ook weinig kans om een virus te creëren dat in een mum van tijd alle mogelijke distributies zou gaan aantasten.

Ook is het zo dat je bij linux niet zomaar op het internet paketten gaat zoeken maar deze via je pakket manager binnenhaalt. Deze paketten zijn dan speciaal voor je distributie gebouwd vanaf de broncode en op 1 server geplaatst.

Zolang je bij deze veilige bronnen voor software blijft is er weinig kans dat er ooit spyware en adware komt voor linux ook omdat een gewone user voldoende rechten heeft om alle programma's te draaien zodat het niet nodig is om je aan te melden met root-provileges om op je pc te werken zoals 99% van de windows gebruikers continu met de administrator account werkt (en JA dat is de schuld van Microsoft want de eerste gebruiker die je aanmaakt krijgt meteen rootrechten)

xtofke
14 May 2007, 09:15
Minoe,

je kan ClamAV installeren zoals uitgelegd op de link die ik je eerde al gaf.

Als beginner hou je best vast aan die manier van installeren. Deze geeft de minste kans op problemen.

minoe
14 May 2007, 16:00
Ok.Bedankt voor de info.Zal da zeker allemaal ne keer proberen.
Mag slotje op