Volledige versie bekijken : ubuntu loopt vast



nojs
7 May 2007, 17:19
Linux loopt op mijn laptop erg vaak vast. De laptop kan normaal niet te zwak zijn voor ubuntu want er stond xp op. Het is vooral als ik met openoffice.org werk.
Dus word maar op ubuntu ;)

suggesties ?

smurfslover
9 May 2007, 12:52
Openoffice draait gedeeltelijk op java en is sowieso nogal traag. Heb ook al ervaren dat java op ubuntu zeer traag is, op andere distro's loopt dit meestal veel beter.
Heb hier trouwens bijna nooit meegemaakt dat de linux kernel vastloopt door een programma.
Misschien kan je het vastlopende programma wel afsluiten met xkill of gewoon x herstarten met Ctrl + Alt + Backspace zodat je niet hoeft te rebooten.
Probeer anders ook even goffice uit ipv openoffice verbruikt minder resources.

Als je echt problemen blijft hebben kan je misschien ook opteren om eens een andere kernel (andere versie of zelfde met andere patchset) te installeren naast je huidige.
Dan kan je via de bootloader kiezen welke kernel je opstart.

Snap trouwens nog steeds niet wat iedereen in die ubuntu blijft zien, in vergelijking met pclinuxos of mandriva of suse vind ik ubuntu zeer traag, onstabiel, en veel minder gebruiksvriendelijk.

nojs
11 May 2007, 15:02
Dus als ik jou volg zou ik moeten overschakelen naar mandriva ?

slicky
11 May 2007, 15:39
Snap trouwens nog steeds niet wat iedereen in die ubuntu blijft zien, in vergelijking met pclinuxos of mandriva of suse vind ik ubuntu zeer traag, onstabiel, en veel minder gebruiksvriendelijk.

denk dat die het meest overeen komt met xp qua uitzicht en handeling:rolleyes:

smurfslover
11 May 2007, 15:45
Moeten is veel gezegd maar er is meer dan ubuntu hoor. De meeste distro's kan je trouwens als live cd uitproberen vooraleer je die installeert. Maar voor een beginneling vind ik ubuntu en derivaten niet zo optimaal daar je nogal vaak naar de commandline verwezen wordt om iets ingesteld te krijgen.
Mandriva en PCLinuxOS hebben een zeer uitgebreid grafsich instelcentrum (MAndriva Control Center en PCLinuxos Control Center, 2e is gebaseerd op de 1e).

Wat slicky post betreft is het wel zo dat kde als desktop veel vertrouwder overkomt voor een windows gebruiker dan gnome.

Het kan nooit geen kwaad om eens je blik te verruimen zeker in de GNU/Linux wereld met z'n veelheid aan keuze.

nojs
11 May 2007, 16:25
Welke raad jij aan?
Mandriva of die andere

smurfslover
12 May 2007, 12:39
PCLinuxOS is een aanrader omdat mp3 en java en flash en online videotoestanden meteen werkt. Ook met wireless kan hij goed overweg en veel webcams werken ook gewoon.

Qua installatie en gebruiksvriendelijkheid komen ze aardig in de buurt bij elkaar.

Als je echt een nederlandstalige desktop wilt dan is mandriva daar wel makkelijker in hoewel er in de toekomst ook een meertalige dvd op stapel staat bij pclinuxos (kan wel nog enkele maanden duren)

Als je genoeg download limiet hebt kan ik je aanraden om pclinuxos 2007 TR4 en Mandriva One beiden eerst eens als live-cd te testen om te zien welke het best'e werkt met je hardware en in welke vande twee je je het prettigst zou voelen.
Mandriva One bestaat trouwens ook in zowel een KDE als GNOME versie.

PS: veel distrohoppers (mensen die veel distro's korte tijd gebruiken) blijven uiteindelijk bij pclinuxos hangen.

PorkyFrost
12 May 2007, 18:29
PCLinuxOS was dacht 'k toch niet in't nederlands te verkrijgen?
EDIT: Ow sorry, je bovenstaand bericht niet helemaal gelezen :)

smurfslover
13 May 2007, 10:31
Voorlopig niet maar iemand van het nederlandstalig forum heeft de TR4 herwerkt in het nederlands. Als die terug is van z'n vakantie beginnen we met de verspreiding daarvan.
Aanvankelijk zullen we die moeten doorsturen via de post of met bittorrent omdat we van de host geen grote bestanden ter download mogen aanbieden. Ook zijn we nog in onderhandeling met nluug om dei op hun ftp server te hosten. Ik laat je wel nog iets weten als er meer nieuws is hier over. Ook komt er over enkele maanden een multilingual DVD, daar zijn alle plaatselijke communities nu hard aan aan 't werken om de locales te vertalen.
Anders dan bij ubuntu, mandriva en suse is pclinuxos geen bedrijf met veel geld maar ontwikkeld door vrijwilligers met steun van de community (zoals linux eigenlijk zou moeten zijn)

minoe
15 May 2007, 07:36
Welke mandriva neem je best.Spring KDE of GNOME ?

smurfslover
15 May 2007, 08:10
Voor iemand die windows gewoon is zal kde het gemakkelijkst zijn om aan te wennen.
Lijkt er wat op qua interface maar veel utgebreider qua mogelijkheden en instellingen.
Gnome is eenvoudiger maar het is soms lang zoeken als je bepaalde dingen naar eigen hand wil zetten.
Ik gebruik al jaren kde omdat ik mij echt niet goed voel in de GNOME-interface.In ieder geval kan je achteraf nog steeds GNOME of KDE erbij installeren en zelfs ook xfce, enlightment en diverse window managers zoals fluxbox, blackbox, windowmaker,...

minoe
15 May 2007, 10:19
Is het best de cd of dvd versie en wat is het verschil(ziehier (http://www.mandriva.com/nl/download) ).Je hebt dan ook nog de keuze tss de i586 en de x86.Welke neem je het best.

smurfslover
17 May 2007, 15:27
DVD versie bevat veel meer standaardsoftware, ook voor servers enzo. De gewone cd bevat genoeg software om te starten voor een desktop, de rest kan je achteraf steeds nog installeren. En ik denk dat je het best de x86 versie neemt voor een gewone pc.