Volledige versie bekijken : Probleem SATA-schijf



Baloeke
14 May 2007, 14:55
Aangezien mijn pcke wat aardig begon te doen de laatste tijd, virussen, problemen met opstarten, ... had ik gedacht om eens een formatje te doen en alles opnieuw te installeren. Had ook gedacht om vista in een dual boot te installeren om eens een beetje te leren. Maar nu komt het probleem.

Als ik de pc opstart en kijk in de bios zie ik in main als primary IDE master mijn dvd lezer staan, in primary IDE slave staat er NOT DETECTED (alhoewel deze op auto staat) ook in Secondary staat hetzelfde.
In de boot staat als eerste mijn disk station; als 2de mijn dvd lezer, en als derde mijn harde schijf (MAXTOR 6L160MO)
Deze harde schijf was onderverdeeld in 4 partitie van 40G
Tijdens het opstarten zie ik mijn harde schijf staan op channel 0 - Maxtor 6L160M0 - Sata1 - 163928MB
Als ik mijn cd van windows xp laad bij het opstarten begint deze normaal tot ik moet kiezen waar ik windows wil installeren. Ik zie daar niets staan kwa keuze.
Op de cd van mijn moederbord staat een directory cddos
in deze staat de functie fdisk.
Het volgende krijg ik daar te zien
C 1 - PRI DOS - 2047MB - FAT16 - 1%
2 - Ext DOS - 154272MB Ext. L - 98%
Het display van de logische driver is
D 2047 MB - Fat16 - 1%

Ik kan dus mijn harde schijf NIET formateren, en kan er ook niets op installeren

Wie kan mij de hierbij helpen

Kokki
14 May 2007, 15:21
Hij gaat je schijf niet detecteren bij de IDE's als het een Sata schijf is.
Heb je al geprobeerd om de sata-drivers te installeren tijdens de windows installatie? (F6)

Baloeke
14 May 2007, 15:38
Ik zal eens proberen of dit lukt. Je hoort nog wel van mij.

Baloeke
14 May 2007, 16:32
Na nog even zoeken en doen heb ik ook nog wat gevonden ;). Als ik de pc opstart met de cd van het moederbord, krijg ik een menuke

Make Uli Sata 32 Bit Driver Disk
Format floppy disk
Free Dos Command promtAls ik 1 kies meld de pc Insert your Formated Floppy to B:/ (vanwaar de B weet ik eigenlijk niet, maar het is in ieder geval het diskette station A) maar ik heb eerst gekozen voor een diskette te formateren. Tijdens keuze 1 zet de pc een 8tal drivers op de disk.
Zoals Kokki, melde F6 indrukken tijdens de installatie van windows xp (het komt eigenlijk op het scherm).
Nu krijgt men de mogelijkheid om speciale drivers te laden. Deze moeten dus geladen worden van de diskette.

Eigenlijk heel simpel, maar wist het niet :shy:.

Mijn probleem is hiermee opgelost, dus sluit ik deze.

:bow: Hartelijk dank voor Kokki voor de wijze raad. Heb het hier nog een beetje veduidelijk, dit om onze leden ook te helpen.:good: