Volledige versie bekijken : Hulp bij keuze voor internetprovider .



LLars
15 May 2007, 21:44
Ik heb een breedbandverdbing voor 3 computers nodig , prijselijk en snel . Maar wat is nu het beste ? Ik heb alle site's al bezocht , maar overal worden er andere dingen verteld en aanbevolen .. En is het waar dat bij een draadloze verbinding maximum 10mbps mogelijk is ? En wat is het verschil tussen een wi-fi en een draadloze verbinding ? Alvast bedankt

PeterN
16 May 2007, 00:50
Draadloos is een algemene naam om zonder kabel te werken. Meestal slaat dit op wifi, maar ook draadloze verbindingen zoals bleutooth en irda bestaan ;)

Om drie pc's aan te sluiten heb je drie mogelijkheden:
- Je koopt een switch (of hub) en zorgt voor een abonnement bij uw provider dat minimaal 3 IP's heeft. Voordeel en nadeel is dat de swich goedkoop is, het abonnement duurder. Een draadloze switch vind je niet.
- Je koopt een router en neemt een gewoon abonnement bij de provider. De router zorgd voor de splitsing naar 3 ip's. Routers vind je draadloos en een router heeft een hardware firewall waardoor uw thuisnetwerk volledig gescheiden zit tov het net (veiliger)
- Je kan een pc aansluiten aan het net en die het internet verder klaten verdelen. Groot nadeel is dat deze pc altijd moet opstaan om de anderen van internet te voorzien. Bijkomend wordt deze belast om het internet verkeer cte door te voeren naar de andere pc's

Beste, gemakkelijkste en kost vriendelijke oplossing is voor mij de router.
- Alle drie pc kunnen onafhankelijk van elkaar op het net.
- De extra beveiliging van de ingebouwde firewall beschermd uw thuisnetwerk zonder speciale extra software op de pc's (anti virus/spam blijft noodzakelijk)
- De mogelijkheid om bv laptops draadloos te verbinden.

Wat draadloos aangaat zijn de huidige routers 108Mbps. De 11mbps verbinding hoord al lang tot een verleden ;)
Nu moet je u niet blind staren op cijfers, draadloos is altijd trager dan met kabel.
EEn testje kan je hier zien van mij met een 54mbps router : http://www.minatica.be/showpost.php?p=201632&postcount=20

Kokki
16 May 2007, 09:02
Voor je internetprovider: als goedkoop primeert zou ik voor adsl gaan. Als snelheid primeert zou ik voor Telenet gaan.
Als je ergens op het platteland woont (lees ver van een telefooncentrale) dan vraag je best eens na hoe groot die afstand is (vb. Belgacom helpdesk bellen)
Als je kiest voor ADSL zou ik eens bij Dommel en EDpnet kijken.

LLars
16 May 2007, 15:20
Bedankt , maar ik heb vandaag reclame gekregen i.v.m. een goedkope internetprovider voor studenten en leerkrachten enzo .. En omdat ik een student ben vond ik dit wel interessant , check even deze website www.academicbroadband.be (http://www.academicbroadband.be) , is dit dan evenwaardig met edpnet of dommel ?

PeterN
16 May 2007, 16:15
Ziet er niet slecht uit, maar ik ken het niet ...
Opletten allesinds. Ik lees bv dat het tweede jaar automatich al 2,5 euro duurder is (waarom?) En hoe zit het met de adsl lijn van belgacom zelf? Moet je voor de huur van die lijn ook betalen?
Mss zijn er leden die het wel kennen ;)

Kokki
16 May 2007, 19:11
AB ken ik wel. Ik heb het zelf een jaartje gehad. Toen waren ze gelinkt met Tiscali. De spec's lijken nu erg op die van edpnet.
Je moet idd een belgacomlijn nemen. De discoveryline is goed genoeg.
Klachten heb ik nooit gehad.
Wat ik wel zou doen als ik jou was, is even naar Belgacom bellen om even te informeren of je bij hun internet kan krijgen (wat natuurlijk ja is) en hoe ver je van de centrale woont. Gewoon effe puur informatief bellen om uiteindelijk die afstand te weten te komen :) Hoe verder af je woont, hoe meer kans op problemen je hebt :)

LLars
17 May 2007, 12:59
Het probleem is dat je eigenlijk over alle internetbedrijven goede en slechte commentaar leest en hoort . Na een tijdje weet je het toch echt niet meer ! Ik ga zeker eens naar Belgacom en daarna ook zeker eens naarSignpost ( waarvan Academic Broadband een onderdeel is ) bellen . Bedankt voor de hulp :)