Volledige versie bekijken : Videokaart probleem



Frank56
20 May 2007, 12:55
Sinds enige tijd heb ik een video probleem. Het bestaat uit horizontale 'stippel lijnen' op willekeurige plaatsen op het scherm. Dit doet zich het meest voor bij MS-Word 2002, animated GIF's en Flash movies. De videokaart is een ATI RADEON 7000 (OK, niet de beste, maar destijds ingebouwd omdat er geen ventilator op zit!). Ik heb al eens een andere videokaart geprobeerd, maar die geeft precies hetzelfde probleem, dus de videokaart zelf is niet defect. Ik gebruik Windows XP met Directx 9c. Iemand enig idee? Aan de hele systeemconfiguratie is (voor zover ik me bewust ben) niets veranderd. Als residente programma's draaien Spy Sweeper en Norton Anti Virus 2007. De videokaart deelt IRQ16 met een USB host controller, maar dat is kennelijk altijd zo geweest. O ja, heel af en toe gebeurt dit verschijnsel ook op de Windows desktop, even 'vernieuwen' aanklikken lost het probleem dan weer op. Alle hulp is welkom en zeer gewaardeerd!

g_man
20 May 2007, 22:36
Probeer je vernieuwingsfrequentie eens te verhogen. start > configuratiescherm > beeldscherm > instellingen > geavanceerd > beeldscherm

Frank56
21 May 2007, 17:57
Bedankt voor deze suggestie! Ik dacht even dat het wel eens de oplossing had kunnen brengen, want het probleem is ongeveer opgetreden ronde de tijd dat ik een nieuwe TFT monitor heb gekocht. De aanbevolen vernieuwingsfrequentie daarvan is 60 Hz. Dus deze instelling is toen wel veranderd. (Ondanks dat naar mijn idee alles op 75 Hz. ook goed werkte!) Vroeger stond de boel op 75 Hz. Ik heb ook nog geprobeerd een (Ghost) disk-image van een half jaar geleden terug te zetten en de 'oude' monitor weer aan te sluiten. Gek genoeg is het probleem er dan ook weer! Terwijl het dus in die tijd altijd goed werkte. Dit doet haast denken aan een hardware fout, maar zoals ik al schreef: met een andere videokaart doet zich hetzelfde verschijnsel voor. Alles werkt verder ook prima, ik gebruik de PC soms volle dagen zonder enig probleem, alleen die onregelmatige stippellijntjes dan... Hoe dan ook: zeer bedankt voor de suggestie!

(Wat wel gek is: volgens Windows is de vernieuwingsfrequentie nu 75 Hz. maar de monitor 'sputtert' niet dat het niet de aanbevolen frequentie is. Ik zal zo nog eens opnieuw opstarten en eventueel de 'oude' disk image nog eens proberen. Ik laat van mij horen!)

Frank56
21 May 2007, 18:48
Helaas, alles nog een keer geprobeerd, andere monitorkabel, disk-image van een half jaar geleden teruggezet, 72 en 75 Hz. geprobeerd (de monitor protesteert nu wèl dat de frequentie te hoog is, maar geeft gewoon beeld), maar het probleem blijft. Om een idee te krijgen hoe het er uit ziet, heb ik een plaatje van een stukje van MS-Word 2002 hier neer gezet: http://www.valentijntje.uwnet.nl/stippels.png Ik heb twee verdenkingen: de gedeelde interrupt met de USB host controller (wat gebeurt er als die een interrupt aanspreekt?), of een hardware defect op het moederbord. De processor zelf lijkt me buiten verdenking, aangezien de hele PC op zich perfect werkt.

ajaxloverr
21 May 2007, 19:09
probeer eens een ouwde crt of andere tft monitor

Frank56
21 May 2007, 23:57
Zoals ik al schreef: dat heb ik gedaan en dan is het probleem er ook. Het ligt dus niet aan de monitor!