Volledige versie bekijken : Nieuwe game-pc, maar problemen...



delinquente
21 May 2007, 21:21
Jah, mijn nieuwe pc steekt dus in elkaar:)

Case: gigabyte Aurora 3D
Voeding: Antec NeoHE 550 Watt
Moederbord: Asus P5N-E Sli (hier al wat problemen)
Grafische kaart: Sparkle 8800GTS 640 mb (problemen met drivers denk ik)
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
MEM: 2*1GB PC 6400 CL 4 Kingston HyperX
en dan nog wat andere stuff

Ok, het eerste probleem

1) ik wist dat er geen Northbride cooler op het mobo zat, dus ik heb er een Zalman opgedaan. Nu zien ik toch dat mijn Graka leunt op die cooler zeker. Kan dat kwaad. Het is de cooler van de graka die steunt op de chipsetcooler, die nogal wat warm wordt!:damn:

2) problemen met de M/B temperatuur, 45 graden, ik denk toch dat dat ietsje te veel is niet?

3) problemen met de Nvidia drivers denk ik. Na elke reinstall van de drivers krijg ik een blauw scherm voordat ik in Vista beland. Een crash dus. Welke drivers kan ik dan het beste nemen? Op het moment heb ik nu geen drivers voor mijn graka, en ik zou graag willen beginnen gamen:evil:

g_man
21 May 2007, 22:07
1). 't is een speciaal thermisch bord van ASUS...heb zelf geen ondervinding met het mobo maar lees toch nergens in de reviews dat er probs zijn met de NB-koeling...dus waarom een fan erop? Of die aanraking kwaad kan is een beetje gezond verstand en gevoel...te veel druk is niet goed, maar anders kan dat weinig kwaad.
2).45° is natuurlijk niet weinig...kan je niet voor meer airflow zorgen?
3).Heb je ook rekening gehouden met je mobodrivers ivm Vista? En deze (http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_158.18.html) drivers geven dus problemen? Dit zijn de 64-bit ! Je kan ook de 32-bit versie nemen, afhankelijk van je Vista-versie :) ;)

delinquente
21 May 2007, 22:15
1). 't is een speciaal thermisch bord van ASUS...heb zelf geen ondervinding met het mobo maar lees toch nergens in de reviews dat er probs zijn met de NB-koeling...dus waarom een fan erop? Of die aanraking kwaad kan is een beetje gezond verstand en gevoel...te veel druk is niet goed, maar anders kan dat weinig kwaad.
2).45° is natuurlijk niet weinig...kan je niet voor meer airflow zorgen?
3).Heb je ook rekening gehouden met je mobodrivers ivm Vista? En deze (http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_158.18.html) drivers geven dus problemen? Dit zijn de 64-bit ! Je kan ook de 32-bit versie nemen, afhankelijk van je Vista-versie :) ;)
1) Of de Southbridge-chipset, die helemaal onderaan op het moederbord. Die zou zogezegd warm worden omdat er geen coolertje op zit. Over druk gesproken, eigenlijk niet nee: de grakakoeling en de chipsetkoeling raken elkaar gewoon aan. Dus ik hoop dat mijn koeler van mij graka niet gaat smelten:D
2) ik zal proberen morgen een casefan te gaan halen en die onderaan nog in de case te plaatsen
3) ik heb inderdaad rekening gehouden met de laatste drivers, 32-bit drivers voor de 8800 reeks. Het is me uiteindelijk nog gelukt, geen bluescreens niet meer. Ik wacht af tot morgen en heb alvast Lost Planet gespeeld op directx 10-mode.

Nu nog een ander problemeke, ik dacht dat op de Asus P5N-E Sli een optische uitgang was, ik heb me vergist met de coaxiale uitgang. Ik sluit mijn Z5400 liefst aan op de optische uitgang, maar die heb ik natuurlijk niet. Momenteel is die DIRECT aangesloten op mijn moederbord met 3 kabels: oranje, zwart en geel geloof ik. Kan ik mijn setje nu beter op de Coaxiale aansluiten? Dat is maar één kabel...
Ben toch ook van plan om later een goede soundkaart te kopen. Ik zoek er eentje in de creative reeks en liefst met een optische uitgang. Welke kan ik hier voor nemen? Budget 60-80 €

g_man
22 May 2007, 20:20
http://img258.imageshack.us/img258/3661/southbridgekoelerp5neslbs2.th.jpg (http://img258.imageshack.us/my.php?image=southbridgekoelerp5neslbs2.jpg)
Zou normaal nog plaats moeten zijn tss die zalman en je grafische kaart...dit is ook een 8800GTS op een P5N-E sli... en met die zalman op de SB is er dus wel geen SLI meer mogelijk... :) Maar brengt de temp wel met een graad of 8 naar beneden...wat ook al goe zal zijn voor je mobotemp... :)

Ik lees trouwens ook nog dat de standaard IDE drivers probs kunnen maken met verschillende merken HDD...iets van gemerkt?

Als je kan zeker de coax gebruiken...is digitaal...om coax te vergelijken met optisch heb je zowel voor- als tegenstanders van beiden....dus volgens mij gelijkwaardig (en nu oppassen voor kritiek ... :) )

De creative extremegamer bulk... heb je voor 79€ en heeft optische uitgang.

delinquente
23 May 2007, 14:12
Toch raar, mijn graka leunt er juist op. En op die foto ook precies. Er zit bij misschien 1mm ruimte tussen:eek:, en de Zalman is op de juiste manier geinstalleerd zoals op die foto...hopelijk gaat dit in de toekomst geen problemen geven. Als ik bij Asus Probe II bij MB temp 45 graden zien staan, dan is toch voor de SB niet? Hoe warm mag dat spul normaal worden?

En over de geluidskaart, ik kan eventueel een Optical bracket gaan halen (als die te vinden is ergens) voor mijn moederbord. Die X-Fi extreme gamer heeft geen optische uitgang, alleen de mogelijkheid om op het kaartje een optical uitgang aan te sluiten. Je zou kunnen zeggen dan sluit je die bracket toch gewoon aan op die Creative, gaat niet zo makkelijk lukken want die bracket is voor 3 pins (zoals op het mobo), en de aansluiting op de creative is voor 5 pins bedoeld. Dus ik moet zien dat ik een bracket vind met 5 pins...en heb er nog geen gevonden op het net:wtf:

delinquente
24 May 2007, 16:45
Dan nog een probleem!!!

Van zodra ik de pc opstart, krijg ik geen beeld. Mijn monitor blijft pinken en ik zien niks van het BIOS-opstartscherm. Mijn grafische kaart haar koeler draait op volle toeren en dat hoor je ook. Geen harde schijf activiteit. Soms lukt het om mijn voeding af te zetten aan de I/O - knop en erna terug aan te zetten, vervolgens de pc terug aanduwen en dan start hem op. Soms lukt het na 3 keer de pc terug en aan te zetten.

Wat kan dit zijn? Misschien mijn frontkabeltjes die aangesloten zijn op de Q-Connector van Asus? Voeding? Grafische kaart? Slechte BIOS?

Hulp:wall:

PorkyFrost
25 May 2007, 00:17
ik zou die zalman misschien even wat stukje afzagen ofzo stel dat hij kortsluiting veroorzaakt of iets dergelijks.

delinquente
25 May 2007, 03:29
Zou die Zalman zelf wel iets uithalen? Ik denk dat ik liever een Luchtgekoelde koeler er had kunnen opzetten dan een Passief gekoelde=misschien meer plaatsbesparing en minder temp. vorming. Op het moment nog steeds 47 graden. Vind ik niet echt zo een geschikte temperatuur...
Of te wel kan ik misschien liever een 80 mm fan er onder plaatsen naar de richting van de achterkant van de case, zodat de warmte onderaan de case nog kan ontsnappen...

En over de opstart van de pc gesproken, heb nu gemerkt als ik de aan-uit knop lang inhoud dat die geen problemen geeft:shocked: Ik weet het niet meer!!!:wtf:

delinquente
25 May 2007, 15:33
Waaaarg...Asus Probe zegt 51 graden!:cry:
Nu ben ik zelf al aan het twijvelen ofdat ik wel genoeg thermische pasta er heb opgesmeert, ik geloof dat wel plus ik heb die ook goed uitgesmeert

Wat nu te doen:eek:

g_man
25 May 2007, 18:28
Een passieve koeling kan ook eigenlijk maar goed werken wanneer er voldoende airflow is...dus mss dat het probleem ?? IS vreemd, bij de anderen die hetzelfde gedaan hebben dropt de temp onmiddellijk met 6 à 8°...

delinquente
25 May 2007, 23:19
Een passieve koeling kan ook eigenlijk maar goed werken wanneer er voldoende airflow is...dus mss dat het probleem ?? IS vreemd, bij de anderen die hetzelfde gedaan hebben dropt de temp onmiddellijk met 6 à 8°...
Ik heb zo het gevoel dat er inderdaad te weinig airflow is...dus ik achteraan in mijn case 2 grote 120mm fans steken (out-take). Dan vooraan in mijn case een intake 120mm fan. Maar zoals de je dus weet zit de cooler van mijn graka juist boven die zalman, misschien leidt die grakakoeler de warmte op mijn Zalman? Wat kan ik nu het beste doen in combinatie met een Gigabyte Aurora case? Nog een fan plaatsen die op de Zalman blaast? Dan gaan ik wel stroom tegen stroom werken waarschijnlijk (lucht graka zal dan tegen lucht onderaan fan blazen, zalman zit dan int midden)...

Maar dan nog steeds dat probleem met opstarten...vind er geen oplossing op en weet niet wat het is:cry:.

delinquente
31 May 2007, 13:18
Niemand een oplossing op het opstartprobleem?

delinquente
2 June 2007, 01:55
Ik heb het gevonde, mede dankzij wat overclocking...
Heb Northbridge voltage tijdens het overclocken wat moeten verhogen, pc start vlot op!

Mag hier toe dus:)