Volledige versie bekijken : sharen van ntfs partitie over linux



carl
29 May 2007, 17:13
Heey iedereen,
Ik heb net linux geinstalleerd, maar nu zoek ik erop om een ntfs schijf(partities) te kunnen delen via linux. is dit enigszinds mogelijk ? Ik heb al wat gezocht op internet maar vond niets/begreep er niets van.
Ik ben er al in geslaagd om te kunnen lezen van NTFS partities, maar het delen ervan vind ik maar niet. Kunnen jullie me helpen ?

xtofke
29 May 2007, 18:33
Als je Ubuntu hebt kan je deze instructies (http://www.ubuntugeek.com/widows-ntfs-partitions-readwrite-support-made-easy-in-ubuntu-feisty.html) volgen

carl
29 May 2007, 19:26
Ik geloof dat je het verkeerd begrepen hebt,ik zoek een manier om via de linux pc NTFS partities op die pc te delen zodat ik er via mijn andere pc (laptop op windows) aan kan. (er via linux dan ook aan kunnen is geen must maar zou wel handig zijn)

ajaxloverr
29 May 2007, 19:37
zijn dat gwn interne schijven?

carl
29 May 2007, 19:42
ja, 1tje van 250 gb waarvan er 2 partities geshared zouden moeten worden en eentje van 120 waarvan ik 1 van de 3 zou willen sharen (op de derde daar staat linux en op de tweede windows)

ajaxloverr
29 May 2007, 20:16
kan dat al wel onder windows?

smurfslover
29 May 2007, 21:46
Eerst die partities automatisch laten aankoppelen bij 't booten van je linux (als dat nog niet gebeurd zou zijn (noauto mag niet bij de opties staan in /etc/fstab)
Daarna zou je ze gewoon moeten kunnen sharen via samba. Het instellen daarvan hangt van je distro af maar zorg er wel voor dat je onder dezelfde 'workgroup' als de windowsmachine werkt.

carl
30 May 2007, 19:21
en nu in het nederlands graag :d
heel erg bedankt voor je antwoord, maar ondertussen heb ik linux moeten herinstalleren (iets met ati drivers - 3d acceleration) en werkt samba ook al niet meer. het zou dus handig zijn kon je hier eens eventje de commandoregels plaatsen die nodig zijn om samba te configureren.
en bedoel je met aankoppelen mounten ? ik geloof het wel, want ik kan toch aan die partities aan via linux (het zijn sdbX dingen zo)

smurfslover
30 May 2007, 22:20
Geen idee ik stel samba hier in via kcontrol (kde control center) of in het control center van pclinuxos.
Ook gnome zou zoiets moeten hebben denk ik.

Snakey
31 May 2007, 16:49
Hier heb je wat meer uitleg om samba te configureren:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper_nl#Samba_Server

carl
31 May 2007, 17:37
Bedankt voor alles, ik ben er uiteindelijk in geslaagd. Mede dankzij wta sommigen hier zeiden.