Volledige versie bekijken : externe harde schijf vraagje



blaerekop
1 June 2007, 14:04
Hallo

Ik heb een externe harde schijf aangekocht van het merk Lacie(320gb).Mijn vraag is nu:mag je die schijf lang laten aanliggen of niet?Is wel zonder koeling denk ik.
Thanks

DjQue
1 June 2007, 14:55
mijn externe schijf (maxtor, 25O) staat ook erg veel aan en er is nog niets mis mee en die heeft ook geen koeling. Het kan dus niet echt kwaad maar een goede tip: zet hem toch uit als je hem niet gebruikt, dit is niet echt lastig om te doen hé met een externe ;)

compuchrisje
1 June 2007, 17:29
Mijn Medion met USB aansluiting maar electrovoeding zit wel continu aangesloten op zowel pc als electranet, maar heeft een handige aan-uit knop. Vooraleer pc af te sluiten, gewoon even externe uitduwen. Zoveel werk is dat ook niet. De harddisk kan gerust een tijdje aanstaan hoor, toch beter dan om de haverklap uit en aanzetten, dit betekent teveel spanningsverschil en geeft ook meer slijtage, dus kans op falen.

boneless
1 June 2007, 19:33
Ben ik niet helemaal mee eens Chrisje. Een voeding die altijd aan staat sluit ook aanzienlijk. Het is inderdaad zo dat jij bij het aanzetten een spanningspiekje krijgt, maar deze wordt normaal gesproken door een condensator opgevangen.
Het wordt ook aangeraden om de spanning helemaal van de computer af te halen, de voeding zal dan aanzienlijk langer mee gaan.
Daarnaast produceert een adapter altijd warmte, er gaat dus energie verloren. Ik neem aan dat de externe HD via een adapter wordt gevoed?
Maar dat was een beetje offtopic :).

Over de warmte, wanneer ze een product verkopen, moet dit aan eisen voldoen. Wanneer er niks over koeling wordt vermeld in de documenten, dan zal het zeker zonder koeling moeten kunnen fungeren...

Hehe, heel verhaaltje zo :)

compuchrisje
1 June 2007, 21:39
Kan kloppen Boneless, ben geen electrotechnicus, verre van, maar heb meestal wel geluk met mijn apparaten over 't algemeen, niet alleen van pc en randapparatuur. Wat niet dagelijks wordt gebruikt, gaat zo al uit het stopcontact, maar dingen die meer dan ééns per dag of elke dag voor lange tijd gebruikt worden, blijven ingeplugd. Enkel bij onweer vliegt de hele boel eruit, maar dat is dan één hoofdstekker, die veel makkelijker te bereiken is dan de warboel waar alles bij elkaar komt bij de contactdoos. Wel is bij die hoofdstekker een schakelaar tussen gezet en dààr kan ik alles gewoon afzetten, hihi. Dus krijgt niks nog stroom vanaf dan. 'k Mag het alleen niet vergeten uit te schakelen...