Volledige versie bekijken : Formateren of cleanen?



Krikkie
9 June 2007, 22:22
Mijn pc-tje draait hier ongeveer vijf jaar zonder te formatteren.
Uiteraard is er na al die jaren een serieuze vervuiling in mijn register geslopen, alsook over de rest van mijn harde schijf.
Veel programma’s geïnstalleerd, spelletjes et. (‘k heb vier kindertjes en die hebben in die vijf jaar serieus wat spelletjes over deze pc laten lopen, ik ook trouwens).
Geregeld heb ik eens een grote kuis gedaan op m’n pc en en in het register, maar der blijft ongetwijfeld nog veel plakken.
Mijn systeem draai nog steeds vrij vlotjes, opstarten gebeurt ietsie traag (+ 5min. opstarttijd), maar ook in de gewone prestatie’s kan het sneller.
Tijdens de vakantieperiode zou ik daar eens iets aan willen doen.
Nu heb ik drie optie’s.
Gewoon niets doen en verder werken (er zijn immers geen noemenswaardige problemen).
Grote kuis houden en XP eens goed reinigen met bv. CCleaner of anderen.
Formatteren en opnieuw beginnen (maar dan verlies ik misschien informatie die nuttig zou kunnen zijn…, de data op de c-schijf gaat weg en ‘k heb geen plek meer voor back-up’s :frown:).<o></o>
Nu had ik graag jullie gedacht, over wat het beste zou zijn, in jullie opinie.
Misschien zijn er mensen met een ander en/of beter idee.
<o></o>
Wat denken jullie???
<o></o>
Groetjes Krikkie.<o></o>

Clioke16V
9 June 2007, 23:01
pf ik zou formateren.

5 jaar zonder format is echt lang + wat heb je in die 5 jaar allemaal geinstalleerd gehad. Zelfs met recleaners is uw register nog een mesthoop.

5 minuten opstarttijd, daar waar ik het in minder dan 1 minuut doe. ( met nieuwe pc en met men oude > 45 tot 50 sec. en zonder tweaks )

Probeer zoveel mogelijk data die je lief is op dvd of externe Hd te zetten.

Zoek alle nieuwste drivers voor je pc etc. en zet deze ook op dvd, zodat je achteraf alles in 1 rits kan instaleren.

( mijn mening he )

compuchrisje
9 June 2007, 23:16
Geef je twee tips, allebei hier op 't forum te vinden en best in deze volgorde:

http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=52

http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=22

succes!

Krikkie
10 June 2007, 00:00
Weet ik CC, THX heb ze reeds gezien!

Groetjes Krikkie

Baloeke
10 June 2007, 11:35
Je kan natuurlijk hier (http://www.minatica.be/showthread.php?t=44484) eens kijken voor nog info
Wil je deze tip uitvoeren kijk dan ook eens hier (http://www.minatica.be/showthread.php?p=320101#post320101)

delinquente
10 June 2007, 14:45
Formatteren die boel!

Altijd properkes zijn heeft de mama geleerd:D

Krikkie
10 June 2007, 15:09
Thx Baloeke (http://www.minatica.be/member.php?u=88) en delinquente (http://www.minatica.be/member.php?u=8156)

Een image daar is het nu te laat voor en als ik terug vijf jaar moet wachten om te formateren is de nu geïnstalleerde boel hopeloos verouderd, das alleen zinvol indien je een image kan terugplaatsen die recent is (allee das mijn gedacht hé) en als je regelmatig een nieuwe image maakt kruipt daar ook de vervuiling mee in,niet?
@ delinquente (http://www.minatica.be/member.php?u=8156), zo vervuild is ie nu ook weer niet, maar na vijf jaar... kan hij wel eens een grondige schoonmaak gebruiken.

Groetjes Krikkie

delinquente
10 June 2007, 16:32
Maar het is toch altijd leuker dat je terug wat prestaties merkt na een format ...
Ik gemerkt dat ik met XP meer mijne PC moest formatteren dan met Vista, weet hier de reden ook niet van.

Ik denk dat het van persoon tot persoon afhangt of je dan formatteerd of niet. Persoonlijke keuze dus:)

Baloeke
10 June 2007, 16:43
En image maken kan eigenlijk nooit kwaad. Inderdaad op 5 jaar zijn er heel wat update's en andere programma's bij gekomen zijn. Maar je basis, windows, drivers moederbord, geluidskaart en printer, (open)office, instellingen voor je mailbox, ... zijn toch belangrijke items. Ook de huidige update's zijn belangrijk. In 5 jaar tijd komen er telkens bij, maar hoe recenter je image is, hoe minder lang je nodig zal hebben om alles terug te gaan installeren :cool:. Nu moet je van 0 beginnen als je een format gaat doen. Dit is uren werk, om alles terug te installeren. Met een image, ook al is die 5 jaar oud, is toch wat misserie gespaard.
Kindjes zijn braaf ;), en die willen inderdaad veel spelletjes op de pc hebben en daar blijft (denkelijk) veel in het register plakken, als je die verwijderd.

Krikkie
15 June 2007, 17:05
Na al deze reactie's is de meerderheid voor formateren...
Misschien kan ik bij wijze van test eerst mijn pctje cleanen, en daarna formateren.
Formateren is sneller en grondiger, maar dan ben ik wel een boel kwijt.
Ik zit ook met een medion-pc waarop een hele boel is voor geïnstalleerd, dingen die ik niet nodig heb,dus na de formatering zit ik teug met een hoop rommel op men pc...

Vraagje, met zo'n image, kan je daarvan ook informatie terughalen die je "vergeten" bent of kan je alleen de image terugplaatsen?
Dit zou intressant kunnen zijn voor bv. vergeten mails, mailadressen, foto's ...ed.

Groetjes Krikkie

compuchrisje
15 June 2007, 19:47
Je kan je image ook partieel terughalen, 'k zou zeggen doe mee met de wedstrijd en je kan je formatje een tijdje uitstellen. Zelf heb ik nog niet uitgetest om delen van een image terug te zetten, maar volgens de bijhorende handleiding is het best mogelijk.

KarlMarx
17 June 2007, 21:18
Gewoon Clean Disk Security downloaden en het ganse zootje eens grondig laten kuisen.

Clioke16V
17 June 2007, 22:13
Gewoon Clean Disk Security downloaden en het ganse zootje eens grondig laten kuisen.

pff da zijn allemaal maar van die lapmiddeltjes om u weer 2 weken verder te helpen.

niks beter dan een formar C, dan mag je beweren wat je wil. Niks beter voor u systeem, en na de format en reinstal van windows en al je ECHT van toepasselijke software een deftige backup nemen met bv. acronis true image.

niks beter, dan kan je de volgende keer terugvallen op de backup, en die staat er snel op...

compuchrisje
17 June 2007, 22:16
na de format en reinstal van windows en al je ECHT van toepasselijke software een deftige backup nemen met bv. acronis true image.

niks beter, dan kan je de volgende keer terugvallen op de backup, en die staat er snel op...

Da's praat naar mijn hart Clioke!!!

Krikkie
17 June 2007, 22:20
Gewoon Clean Disk Security downloaden en het ganse zootje eens grondig laten kuisen.

Hoemaakt deze cleaner schoon?
Haalt hij alles uit het register en moet je daarna alles terug installeren, of haalt hij de wees bestanden eruit en verwijderd deze, of moet je zelf kiezen wat hij verwijdert?
Want het terug zuiver krijgen van mijn register is hier wel het belangrijkste.

Groetjes Krikkie

Clioke16V
18 June 2007, 01:39
Da's praat naar mijn hart Clioke!!!

Hier geef ik het beste voorbeeld.

en weten dat ik het vergeten zelf te doen met mijn pc :eek::eek:

Maar, mijn vader heeft nieuwe laptop met vista etc...

Heb eerst al de onnodige progamma's eraf gedaan, register gekuist, gedefragmenteerd en alles geupdate. Toen dit alles achter de rug was heb ik backup genomen. Nu kan mijn vader zoveel oefenen als hij zelf wil en 1 foutje zal niet veel maken nu ik in het bezit ben van de backup op de HD waar hij niet opkomt.

en nu ga ik slapen want kheb het nodig :D cu laterz