Volledige versie bekijken : Nieuwe modem/router



schumi1
15 June 2007, 22:30
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een draadloos netwerk aan te leggen tussen mijn pc en mijn 2 laptops. Aangezien mijn huidige modem zo'n USB-modem is, ben ik van plan om een Combi wireless Modem/router te kopen. De modem/router komt op de eerste verdieping van het huis te staan naast mijn pc, zodat ik de pc via UTP-kabel aansluit.

Vorige week had ik de Sitecom WL174 modem/router gekocht. Maar deze gaf bij mij thuis een slecht bereik. Op amper 4m van deze modem/router kreeg ik al een zwakke verbinding. Toen ik beneden (ongeveer 7m van de modem/router) met mijn laptops wou internetten kreeg ik helemaal geen verbinding meer. Ik had alle toestellen die zouden kunnen storen uitgetrokken en het is ook niet dat er echt heel dikke muren of gewapend beton tussenzit. De modem/router op een andere plaats zetten hielp ook niet.

Ik ben vandaag met de Sitecom terug geweest naar de mediamarkt en toen heb ik een nieuwe gekregen maar deze gaf hetzelfde resultaat. Nu heb ik mijn geld teruggekregen.

Maar ik wil nu zo snel mogelijk een nieuwe modem/router halen die wel een degelijk bereik heeft. Ik zou toch liefst vanop 20-25m van de modem/router willen internetten. Welke zouden jullie mij adviseren? Liefst gaan tot 100euro.

Alvast bedankt

Greetz schumi1

Jaaanskeh
18 June 2007, 13:10
Ik heb thuis 2 AP's staan

- 1 sweexje (breedband router / heeft me jaren geleden 29 euro gekost / 11Mbps) > Staat een nieuwe standaardantenne op van 10DBi (kost 20 euro) => bereik met een straal van ongeveer 350m

- 1 D-link dsl-g624T (Modem/Router / koste 100 euro in de mediamarkt / 54Mbps)
Deze heeft standaard een bereik van 50 meter (bij mij thuis)

Beide accespoints zijn op de eerste verdieping geinstalleerd en de laptops in huis worden steeds beneden gebruikt, dit moet dus ook door gewapend beton. Met de laptop hebben we ongeveer een 50% signaalsterkte wanneer we beneden zitten.

Ga ik met men laptop buiten zitten dan zie ik dat de signaalsterkt 70% is (zelfs tot op 150 meter :s )

Het kan dus zijn dat je bij je thuis een dode hoek hebt waar de signalen niet goed doorkomen, het is je kan dit misschien oplossen met een rangebooster te plaatsen waardoor het signaal wordt gekopieerd (dan is er wel een klein snelheidsverlies - maar het is stabieler)

PeterN
18 June 2007, 13:25
De ontvangst hangt veel af van de omgeving. In gebouwen met veel beton (en dus betonijzer), veel muren etc ga je altijd wel een mindere ontvangst hebben. Ook de plaatsing van de router/pc maakt veel uit.
Een vb: als je router/pc recht tegen over elkaar staan met een tussen muur van 30 cm is er dus een obstakel van 30 cm. Zet je nu de router/pc op één lijn die bv 45° staat op deze muur van 30 cm, zien ze een obstakel van 42,5 cm, wat al heel wat meer is. Ga je dus van linksboven in uw huis naar rechts onder in uw huis is het niet zo zeer de afstand maar de obstakels die een pak groter worden. Die 45 graden worden nog minder en een muur van 30 cm kan dan al snel meer dan het dubbel betekenen...

Jaaanskeh
18 June 2007, 15:58
Als er veel hout in de buurt is wordt het ook een ramp...

Hout slorpt die signalen op en is moeilijk doordringbaar !