Volledige versie bekijken : wil pc verkope en nieuwe (laptop) kopen



God
2 July 2007, 12:35
Ok,

ik heb momenteel een redelijk goede pc

Manufacturer: Asus A8N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+
Memory: 1,0 GB RAM (2x 512 MB)
Hard Drive: 200 GB HD
Video Card: NVIDIA Geforce 7800 GT

Maar aangezien ik naar de unif ga volgend jaar, en ik niet direct geld heb om een laptop te kope, zoek ik eerst deze te verkope en dan met wat extra geld een laptop te kopen.

Nu is mijn vraag: weet er iemand waar ik mijn pc aan een degelijke prijs kan verkopen?(Games en Windows XP included)
En welke laptop ik zou moeten kopen. Ik heb hem nodig voor unif (uiteraard), en om wat progs op te zetten.
Mijn budget hangt af van de verkoopprijs van mijn pc...


(Games: The Elder Scrolls IV: Oblivion + boosterpack met extra's + uitbreiding + uitgebreid book met walkthroughs; Call of Duty 2; Call of Duty + uitbreiding (United Offensive); Warcraft III (+ Frozen Throne); GTA San Andreas + Vice City; Battlefield 2; ...)

siegy
2 July 2007, 15:10
GOD ...weet Alles ,,????
maar niet dat er inruilmogelijkheden bestaan :evil: !

>>>klik HIER (http://www.pcwinkels.be/index.php?page=search&method=stad)<<< voor 800 euries heb je al een behoorlijke laptop
maar is al iets verouderd type natuurlijk voor ± 1000 heb je al een nieuw typ!

Jaaanskeh
2 July 2007, 18:33
Vakantiewerk?

God
5 July 2007, 21:05
heb al vakantiewerk, maar geld daarvan gaat naar inschrijving unif, treinabonnement en nieuwe gitaar...

en mijn vraag was eerder of er iemand weet hoeveel ik nog voor mijn oude pc kan vragen... :D

nog een vraagje:
is een MacBook zijn geld waard? want 1419 voor die laptop vind ik nogal veel geld...

(http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belgiumfrstore.woa/6404041/wo/w92hhVl5VQ873h1JGg71hf9Nc3f/1.?p=0)

En wat bedoel je juist met die inruilmogelijkheden?
Dat ik mijn oude pc kan inruile + geld voor een nieuwe?

Jaaanskeh
5 July 2007, 22:27
waarschijnlijk wil je op je mac een windows draaien (zoals de meesten, omdat ze op de univ toch programma's geven die niet op mac draaien)

en daarom is het zen geld niet waard (vind ik persoonlijk hé)

En ik heb helemaal niets tegen mac's hoor (maar vind wel dat de meeste mensen het kopen omdat het eerder een symbool van status is geworden)

- oh, kijk eens... Ik heb een macbook -

Als je compatibel wil wezen kan je beter iets goedkoper gaan en een niet-voor-mac-voorziene-chipset aanschaffen.

God
6 July 2007, 19:34
kwou juist een MacBook zodat ik niet afhankelijk ben van windows :)

maar indd, het is direct een duurdere prijsklasse

ik heb bij mediamarkt een Toshiba van net geen €800 gezien

Toshiba Satellite A200 1K7

INtel Pentium dual-core processor T2130 (1,86 GHz, 1MB L2 cashe, 533 MHz FSB)
200 GB harde schijf
1GB DDR2-RAM

Is dat een goede koop of niet?

Kokki
6 July 2007, 20:10
Een koopje is het niet. Het is gewoon de prijs die ze vragen voor zo'n configuratie. Als je onafhankelijk wil zijn van windows, dan zet je er toch een linux op :)
Qua laptop zal deze wel voldoen, alhoewel ik eerder ene met 2 Gb geheugen zou kiezen. Vooral omdat bij 1GB meestal de 2 slots bezet zijn en als je dan wil upgraden moet je 1 of beide latjes vervangen.

Jelle
6 July 2007, 21:00
Het afhankelijk zijn van Windows zoals je het noemt is nu ook maar deels een fabel. Bij Mac ben je evengoed afhankelijk (eigenlijk zelfs meer): ze gebruiken speciale moederborden met een EFI i.p.v. een BIOS als kern. Hierdoor kan alleen Mac OS X erop draaien ... Sinds kort levert Apple de Boot Camp software waarmee je toch Windows XP kan installeren (momenteel in beta, bij de nieuwe Jaguar release komt de final, waarschijnlijk dan ook met Vista support). Je bent dus evengoed "afhankelijk" van Apple, want bv. degelijke Linux ondersteuning is er nog niet voor ...

En zoals al eerder genoemd: een Mac is vooral status, net zoals de iPod (en nu vooral de iPhone, die is immers dubbel zo duur dan wat de onderdelen die erin zitten kosten). Wat is er beter aan?
De processor? Een Intel processor zit ook in gewone laptops (of een AMD daar).
Het moederbord? De harde schijf? De DVD-brander? ...? De ingebouwde webcam (vind je ook al in vele moderne gewone laptops)?

Let ook op de batterij (op de unif heb je niet altijd een stopcontact op de banken) en zoek vooral op Google naar het type waar je een oog op hebt. Reviews en gebruikerservaringen kunnen bij laptops vaak de meest bruikbare info geven daar vele configuraties erg dicht bij elkaar aan zitten. En let op het bezetten van de geheugensleuven zoals Kokki zegt, meestal zitten ze beiden vol omdat ze zo met dual channel meer snelheid hebben en 1GB wordt stilaan steeds krapper.

/ Deze gaat ook terug naar "Volledige systemen" daar hij vooral bedoeld is voor info bij het verkopen en een nieuwe laptop te kopen. Er loopt al een los verkoopstopic.

God
7 July 2007, 10:47
hmm ja over die batterij, de meeste hebben een 6-cell batterij, er zijn er ook met 9-cell. Wat is juist et verschil? en als het invloed heeft op de tijd voor hij leeg is en de kwaliteit van de batterij, is een 9-cell dan zijn meerprijs waard?

enne, geheugen best voor 2x1024 gaan? dan zit je wel al direct bij duurdere laptops...

en hoe zie ik het verschil in kwaliteit van de processors, ben niet zo echt thuis in die cure 2 duo serie

ze kome bijna allemaal af met andere nummers...

Edit: en kan elke laptop die je tegenwoordig vind verbinde met draadloos internet, of moet dat apart vermeld staan?

Jelle
9 July 2007, 21:36
Wat het verschil is, zegt de naam zelf al: 3 stroomcellen meer :p
Specifiek op het aantal cellen moet je nu niet letten. Ik zou eerder gewoon naar de tijd kijken die de laptop het uithoudt op batterijen. Het probleem is hierbij ook dat je niet echt kan uitgaan van wat de leverancier schrijft. Want hoe testen ze het? Met scherm toe of open? Met LCD helderheid erg hoog, laag of standaard (groot stroomverschil)? Tijdens het afspelen van een dvd, gewoon idle (niets doend), ... Je zoekt dus beter naar online reviews en ervaringen.

Voor het geheugen moet je zelf wat zien. Heel soms heb je er een met één 1GB latje en de andere geheugenbank leeg, wat wel een aanrader is als je later wilt uitbreiden. Soms kan je het ook zelf samenstellen, bv. bij Dell of Tones.

Bij de Core2 Duo reeks zijn de huidige modellen die in zwang (Santa Rosa) gewoon beter in kloksnelheid naargelang het typenummer. Hoe hoger het typenummer, hoe meer Ghz dus:

T7100 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 1800MHZ
T7300 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2000MHZ
T7500 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2200MHZ
T7700 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2400MHZ

Al de huidige modellen die je in de meeste laptops zitten hebben 4MB cache, buiten de budgetmodellen die het nog met de 2MB types moeten stellen. Je kiest dus naargelang je budget vooral, echt "slimme" keuzes kan je dus niet maken (buiten dan een 4MB cache type te nemen).

Wifi is zowat standaard op elke laptop tegenwoordig, al kan het bij budgetmodellen soms nog wel eens ontbreken. Zoek dus in de specificaties naar wifi, wireless internet, 802.11, ... Bij Intel laptops hoort dit bij het Centrino platform, eens specificatiebundel van CPU, wireless kaart, en moederbord chipset. Met het Centrino Duo logo zit je dus goed.

God
10 July 2007, 19:26
k en die nummers die je vernoemt, dat zijn de nieuwste?

want die ben ik eigenlijk nog niet tegegekomen toen ik laatste keer voor een laptop keek

Jelle
10 July 2007, 19:58
Ik somde de topmodellen op qua mobiele CPU's momenteel (het nieuwere Santa Rosa Centrino platform), vandaar waarschijnlijk :p

Een completer lijstje:

INTEL Yonah Celeron M 410 533FSB 1MB Cache 1466MHZ
INTEL Yonah Celeron M 430 533FSB 1MB Cache 1733MHZ
INTEL Yonah Celeron M 440 533FSB 1MB Cache 1866MHZ
INTEL Merom CORE2 DUO T5500 667FSB 2MB Cache 1666MHZ
INTEL Merom CORE2 DUO T5600 667FSB 2MB Cache 1833MHZ
INTEL Merom CORE2 DUO T7200 667FSB 4MB Cache 2000MHZ
INTEL Merom CORE2 DUO T7400 667FSB 4MB Cache 2166MHZ
INTEL Merom CORE2 DUO T7600 667FSB 4MB Cache 2333MHZ
INTEL T7100 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 1800MHZ
INTEL T7300 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2000MHZ
INTEL T7500 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2200MHZ
INTEL T7700 Santa Rosa CORE2 DUO 800FSB 4MB Cache 2400MHZ

Eerst kwam dus het Yonah platform, toen Merom en momenteel is Santa Rosa de nieuwste. Ik raad vooral aan om zeker een Merom type te nemen, de overgang van Yonah naar Merom is immers toch wel fiks. Die van Merom naar Santa Rosa is iets minder en zou vooral de batterijlevensduur moeten verlengen. Meer info over Santa Rosa kan je hier (http://tweakers.net/nieuws/47444/Intel-lanceert-Centrino-Santa-Rosa-platform.html) nalezen.
Yonah was dan ook nog een Celeron M (mobile) en Celerons zijn budgetprocessoren. De overgang naar Merom, Core2 Duo (dus dualcore) is dus logischerwijs behoorlijk qua prestaties.

God
11 July 2007, 10:53
en die top 4 van je lijstje, is dat betaalbaar? want bv bij Forcom heeft de duurste laptop maar een T7200

Jelle
11 July 2007, 11:54
Je kan een Santa Rosa laptop hebben onder de 1000€ met bv. de T7100, maar dan boet je zwaar in qua andere functies (superkleine hd van 40GB enzo bv.). Voor een complete Santa Rosa zit je dus boven de 1000€.
Wil je een basislaptop voor de unif, onder de 1000€, is Merom dus nog meer iets. Yonah zou ik compleet afraden daar een Celeron M echt verouderd is en er genoeg betaalbare Merom laptops zijn.

Om wat te spelen met die prijzen kan je bv. de laptop configurator van Tones gebruiken (in de linkerkolom staat telkens de totaalprijs): http://www.tones.be/shop_configs.php?type=LT&proc=INTEL
Let op: hier moet je nog zelf een Wifi module selecteren.
Ze hebben ook standaard laptops: http://www.tones.be/shop_producten.php?cat=37010
Ook bij Dell kan je wat zelf zitten samenstellen om zo eens te kijken wat het allemaal qua prijs geeft.

God
12 July 2007, 12:00
k nieuwe vraag, ff andere richting:

Ik heb paar dage terug mijn pc teruggekrege van computerwinkel.
Ik had hem binnegedaan omdat hij veel te vaak vastliep.
Ze hebbe hem daar op de pijnbank gelegd en hij gaf geen krimp.
Ik kom thuis en hij werkt welgeteld één dag goed.
De volgende dag geraakt hij niet uit opstartscherm
en de dagen erachter crashed hij ook nog veel te vaak

conclusie: het ligt aan scherm, tobo of muis, aangezien dat de enigste dinge zijn die verschilden met de opstelling in de computerwinkel.
Ik heb tobo en muis al is vervangen door andere zonder verschil
Scherm nog niet, maar daar ligt het, denk ik, niet aan.

Any suggestions? :d

Jaaanskeh
13 July 2007, 20:37
'geraakt hij niet uit opstartscherm'

toch niet zo'n slecht scherm dat z'n instellingen vergeet en dan niet verder kan omdat de resolutie wijzigt of iets dergelijks :)

heb zoiets al gezien bij een vriend (pc werkt perfect maar slaat tilt met bepaald scherm)

God
14 July 2007, 13:30
ik ga straks een scherm hale bij vriend, om het eens te testen.
maar denk niet dat het dat is.
I'll keep you posted

ok, er zit een oud scherm van compac op en een draadloze muis van microsoft (enige wat ik nog had liggen)
daar werkt hij voorlopig nog wel mee, wat ik vrij raar vind :)
ik zal nu zien hoelang hij blijft werken...

siegy
16 July 2007, 14:10
AUB GOD --lastminute aanbiedieding >>> HIER (http://www.besteprijzen.be/folder/folder.pdf)<< notebook van Siemens ????

God
16 July 2007, 15:12
thanks for the tip

maar ik denk niet dat ik hem ga kopen :d

btw over problemen met men pc:

heb format gedaan en sinds dat ik drivers er begon op te zetten liep hij vast
ik hoop nu dat het probleem van de baan is als ik direct de nieuwste drivers erop zet (fingers crossed)

Hier mag slotje op, als ik vragen heb, stel ik ze nog wel

Allemaal bedankt voor de nuttige feedback