Volledige versie bekijken : Dual channel samen met single channel



Nammy
12 July 2007, 19:02
Hallo allemaal,

ik heb een vraag.
Ik heb onlangs 2 Gb (2x1Gb) geheugen van Ocz gekocht.
In mijn pc zat al 1Gb single channel Ocz geheugen.
Nu is mijn vraag of ik al die 3 latjes toch in mijn pc kan laten functioneren, maar dan gewoon die dual channel kit op dual channel laten lopen en de andere gewoon single channel?

Alvast bedankt,
Nammy

g_man
12 July 2007, 19:34
3 latjes samen werken niet in dual channel.

Nammy
12 July 2007, 19:47
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel dat die nieuwe kit van 2 latjes van 1Gb in dual channel werkt en die 1Gb die er al in zat - dat is dus één latje van 1Gb - gewoon bij die andere twee als single channel laten werken.

carl
12 July 2007, 19:53
ik kon geen 2 verschillende ram latjes installeren in m'n pc, het moesten identie kdezelfde zijn, pas dan werkte het

g_man
12 July 2007, 19:54
Maakt niet uit hoe je het doet...1+1+1 of 2+1 uitkomst is niet even en je zal géén dual channel hebben, maakt niet uit of je een dual channel setje gebruikt. Die 2 x 1Gb werkt in dual channel maar gaat naar single channel als je een derde latje, of die 1Gb, erbij duwd.

Nammy
12 July 2007, 19:57
Ok bedankt, maar 3Gb single channel is toch nog steeds sneller dan 2Gb dual channel, denk ik.
Ik ga nu even proberen of het werkt.

Nammy
12 July 2007, 20:51
Ik denk niet dat het goed werkt want als ik de 3Gb er allemaal in heb zitten, dan lopen bijna alle programma's vast.
Moet ik mischien ergens instellen dat ze single channel moeten werken.
Ik heb trouwens een ASUS P5N32-SLI premium moederbord.

g_man
12 July 2007, 21:44
Kijk eens in je handleiding hoofdstuk 2.4.2 daar vindt je alles wat je moet weten ivm het geheugen dat je kunt gebruiken,... Heb je geen handleiding meer kijk dan via de site van ASUS.

Nammy
13 July 2007, 11:25
In de handleiding staat:

"For dual channel configuration, the total size of memory moledule(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B1 + DIMM_B2)"

Meer staat er eigenlijk niet in over single en dual channel.

g_man
13 July 2007, 19:50
In de handleiding staat:

"For dual channel configuration, the total size of memory moledule(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B1 + DIMM_B2)"

Meer staat er eigenlijk niet in over single en dual channel.

Meer moet er ook niet staan...er staat toch duidelijk dat je per set moet werken om dual channel te hebben...en dat doe jij niet met 3...is onpaar zoals ik al zei. :)

ronnyking
24 July 2007, 17:38
Jups,

sommige moederborden functioneren zeer slecht met 3 latten. Wanneer je moederbord specifiek is ontworpen voor dual channel is het aan te raden om ofwel 2x 1GB te draaien ofwel 4x 1GB . 3 latjes ipv 2 of 4 is echt om problemen vragen. Voor meer informatie stuur je me maar een mailtje. Edit g_man: email verwijderd ivm spam
greetz