Volledige versie bekijken : Eerste kennismaking met Ubuntu



Perigo17
18 July 2007, 23:32
Hallo,
Ik zou graag beroep doen op de expertise die hier zeker aanwezig zal zijn over Ubuntu.
Ik werk op dit ogenblik met Windows XP en zou willen kennis maken met Ubuntu. Ik heb reeds Ubuntu 6.06 desktop i386 gedownload. Het is een iso bestand. Zoals gezegd wil ik graag te weten komen of ik deze Ubuntu probleemloos kan draaien op mijn systeem.
Daarom had ik gedacht om Ubuntu vanaf cd te starten en te testen. Zonder Ubuntu nu reeds te installeren.
Ik weet dat ik eerst en vooral in Bios mijn cd als eerste opstartmedium moet zetten. Ik heb ergens gelezen dat ik een live cd nodig heb om Ubuntu vanaf cd te kunnen starten.
Mijn vraag tenslotte: ik heb reeds het iso bestand gedownload. Hoe kan ik nu zo een live cd kreëren? Volstaat het om dat iso bestand op cd te kopiëren? Of moet ik dat iso-bestand 'uitpakken' en op cd kopiëren? Ik heb nog nooit eerder met iso-bestanden gewerkt en ken er dus niet veel van. Ik weet wel dat er ergens programma's bestaan om iso-bestanden te maken, dus waarschijnlijk kunnen die iso-bestanden ook weer 'uitgepakt' worden?
Moest dit onderwerp hier al eerder besproken zijn, mijn verontschuldigingen voor de overlast, maar ik heb zo direct niets gevonden.
In elk geval dank bij voorbaat.

boneless
19 July 2007, 08:11
Hoi,
Over Ubuntu weet ik niets. E

Een Iso bestand kun je branden met Alcohol 120% en volgens mij ook met Nero. Je hoeft hier verder niets voor uit te pakken.

God
19 July 2007, 17:12
met nero gaat het vrij makkelijk.

Btw, je kan gratis zo'n live cd aanvragen (dan sturen ze die op) en je kan op site naar mensen zoeken die in je buurt wonen, en die komen dan ubuntu installeren en/of demonstreren

Perigo17
19 July 2007, 17:36
Bedankt voor de reacties.
Het is misschien een stomme vraag, maar hoe gaat dat in zijn werk om iemand te vinden op de site? Bedoelt U de site Minatica? (of een forum over Ubuntu)?
Misschien kan ik ook via mail met één van deze mensen corresponderen?
Ik zou bijvoorbeeld graag weten of ik, als ik van cd ubuntu opstart, niet de kans loop om iets van XP te overschrijven. In eerste instantie is het enkel de bedoeling om eens een keer met het Ubuntu systeem op te starten om te kijken of ik geen problemen ga krijgen met internet. Ik gebruik ook nogal wat free-software (virusscanner, adaware, firewall enz). Ik zou deze eerst willen uittesten of ze ook met Linux (Ubuntu) geen problemen geven.

xtofke
19 July 2007, 17:42
De Live-cd verandert niks aan je huidige systeem.

Wat betreft de software. Je windows-programma's zullen uiteraard niet meer werken op een linux-systeem.
Het goeie nieuws is echter dat je gerust zonder antivirus enzo kunt :)

Voor de meeste andere programma's is er ook wel een (gratis) alternatief.

compuchrisje
19 July 2007, 18:02
Ubuntu staat op mijn huidige (werk)-pc, deze dus als virtuele schijf. Ik kan die gewoon van daaruit starten, maar ook met de live-cd. Virtueel kan je beschikken over volledige gebruiksfaciliteiten, zo kan je bv met MSN chatten, natuurlijk niet met hetzelfde account als degene die al openstaat. Je hebt dus ook geen connectieprobleem in virtuele toestand.
Daarnaast heb ik als test mijn oud peeceetje met 6 gig HD van windows98 bevrijd en er volledig ubuntu op geïnstalleerd. Net als jij ben ik een beginner en had ik de handleiding voor installatie openstaan hier, je kan ze mss afprinten ook.
Ubuntu raakt met geen vinger aan je bestaande installatie, er wordt trouwens met totaal andere bestandsindelingen en met andere extensies gewerkt. BIN is bv het exe van windows, maar naargelang de linuxversie kan dat nog verschillen.
Wat me opviel en héél erg meeviel: complete installatie, browser, office-toepassingen, spelletjes, en vooral: geen installatie of zoekwerk voor hardware en bijhorende drivers, geen internetinstallatie (wel voor je mail-account natuurlijk).
Probeer te zien wat er allemaal al is ingebakken met je live-cd, daarna kan je het gerust op een partitie bijzetten, ubuntu 386 heeft een bootloader bij die de beide besturingssystemen naast elkaar zet, zodat je kan kiezen waarmee je wil opstarten. Voorzie voor Ubuntu een minimum schijfruimte van 3 giga, méér is natuurlijk beter. Ubuntu maakt zelf een swap-partitie aan. Alles wat geheugenslokkend is wordt via ubuntu manager trouwens op aparte kleinere partities gezet. Dus met 10 giga zit je met Ubuntu gebakken.

God
19 July 2007, 19:54
Bedankt voor de reacties.
Het is misschien een stomme vraag, maar hoe gaat dat in zijn werk om iemand te vinden op de site? Bedoelt U de site Minatica? (of een forum over Ubuntu)?
Misschien kan ik ook via mail met één van deze mensen corresponderen?


hier (http://map.ubuntu-be.org/index.php) vind u een map met alle steunpunten voor Ubuntu in België

moerlor
26 July 2007, 17:48
Als je het iso bestand al hebt gedownload en je hebt Nero op je systeem dan kan je gewoon dubbelklikken op je iso-bestand. Nero doet de rest, je moet gewoon klikken op cd branden. Dan kan je dus je live-cd proberen. Overigens is Pclinuxos handiger, daar die al veel codecs, flash en java heeft. Linux mint is ook zo'n distributie, die afkooksel is van ubuntu