Volledige versie bekijken : installeren pc Linux os 2007



foxofinfinety
1 August 2007, 22:16
ik heb een beetje een probleempje ik heb pc Linux os 2007 gedownload als .iso
hoe moet ik het nu installeren

boneless
1 August 2007, 22:23
op cd branden met een programma als alcohol 120%. ISO is een soort CD-rip.

foxofinfinety
2 August 2007, 16:27
het moet wel als 2de hardware configuratie want ik moet Windows wel houden!

Jelle
2 August 2007, 16:38
Dat vraagt zowat elke Linux distro bij installatie in het onderdeel partitiemogelijkheden ;)
Als ze zomaar alles van je harde schijf zouden afgooien, zouden er vrij veel klachten op die manier van werken komen ...

Je kiest dan gewoon zelf wat je wil doen: alles wissen en installeren met Linux, Linux ernaast installeren en de Windows partitie verkleinen, volledig eigen manuele partitiekeuze, ...

xtofke
2 August 2007, 17:47
het moet wel als 2de hardware configuratie want ik moet Windows wel houden!

Als 2 hardware-configuratie is dus een 2de PC ...

Wat jij bedoelt is een dual-boot, dus 2 OS op 1 machine.

foxofinfinety
2 August 2007, 18:04
ja maar hoe doe ik dat?

boneless
2 August 2007, 18:44
Dat vraagt zowat elke Linux distro bij installatie in het onderdeel partitiemogelijkheden ;)
Als ze zomaar alles van je harde schijf zouden afgooien, zouden er vrij veel klachten op die manier van werken komen ...

Je kiest dan gewoon zelf wat je wil doen: alles wissen en installeren met Linux, Linux ernaast installeren en de Windows partitie verkleinen, volledig eigen manuele partitiekeuze, ...

Zie wat Jelle zei...

foxofinfinety
3 August 2007, 16:40
op cd branden met een programma als alcohol 120%. ISO is een soort CD-rip.

kan dat ook met ISO Recorder?

xtofke
3 August 2007, 17:30
ISO Recorder is a Windows XP freeware utility that uses native Windows XP functions to write images to a CD. You can download this utility from the author’s Web page. When the program is installed, it is automatically associated with the ISO file extension in Windows Explorer.

---> JA

foxofinfinety
3 August 2007, 19:41
mooi dat is wat goedkoper maar staat ook in het Nederlands op minatica
http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=158
en welke programma's zijn ante raden om zeker te installeren?

edit: staat op de disk maar hoe krijg ik mijn pc nou zover dat ie het ook in installeert?

Booster
3 August 2007, 20:10
Je moet setup.exe of install.exe openen zodat je het programma installeert.

foxofinfinety
3 August 2007, 20:37
ik bedoel hoe zorg ik ervoor dat mijn pc Linux installeert iso recorder staat er al op

edit: welke optie moet ik kiezen om het naast Windows te installeren ik heb ongeveer 5 opties dus ik snap er niks van ik heb tot nog toe altijd alleen met Windows gewerkt

edit (2): de optsies die ik heb zijn


livecd
videosafemodefbdev
videosafemodevesa
safeboot
console
copy2ram
mediacheck
memtest
dus wat moet ik hebben?

ajaxloverr
4 August 2007, 11:55
Je doet liveCD dan log je in met username:root password:root en dan als linux live cd geladen is zie je vanzelf op het bureaublad(onder linux) staan: install PClinuxOS en daar kun je alles regelen met partities enzo....

foxofinfinety
4 August 2007, 12:32
oké maar hoe moet ik de schijven indelen?
Linux zegt dat ik "chkdisk c:" in ms dos moet doe maar dat is niks
als ik Linux zelf de legen delen van Windows laat gebruiken dan moet ik zelf zeggen hoeveel Linux moet gebruiken maar ik weet niet hoe veel ik Linux kan laten gebruiken zonder dat ik problemen krijg met Windows

ajaxloverr
4 August 2007, 12:41
het verstandigst is dan om een nieuwe partitie aan te maken en daarop linux zetten

Snakey
4 August 2007, 13:53
Als je geen lege ruimte over hebt op je schijf (dat niet gepartitioneerd is) dan kan je de windowspartitie een beetje kleiner maken indien het een fat schijf is. Bij ntfs is het aangeraden om een programma als partitionmagic te gebruiken om de partitie aan te passen. Hoe klein je je windowspartitie wilt maken, hangt af van je eigen voorkeur, zorg er wel voor dat je een aantal GB vrijhoudt erop (minimaal ongeveer 10% vrije ruimte op een windowspartitie is aangeraden)

foxofinfinety
4 August 2007, 14:04
ik heb op de c disk 1gb en op d 16gb maar ik moet de c disk nog wel ff opruimen
en de audio bestanden naar de d disk dan is het maar c 5gb d 12gb
maar hoe maak ik de windowspartitie kleiner?

edit: ik heb de bestanden om gezet naar d en in de bijlage zit een foto van de eigenschappen van mijn HD's is niet echt een grote foto maar ik hoop dat het helpt
en dat met dan precies kan zegen hoe veel ik overal voor moet nemen

foxofinfinety
5 August 2007, 14:25
trouwens heb je in pc Linux os 2007 wel deze http://nl.youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM&mode=related&search=
visuele effecten? moet je dan nog wat extra installeren of moet ik dan een andere versie van Linux hebben? ik wel liever wel van die effecten

Pjj
5 August 2007, 16:26
Met Ubuntu heb je die wel ;)

foxofinfinety
5 August 2007, 16:32
ben ik al aan het downloaden maar hoe installeer ik die dan?

xtofke
5 August 2007, 16:49
Linux installeren is niet moeilijk. Er zijn 2 dingen die je wel moet doen:

1) RTFM
2) Luister naar de antwoorden die op je vragen gegeven worden.

Linux is linux. Of je nu Ubuntu of Suse or Redhat of Sabayon of 1 van de honderden andere distro's neemt, de principes zijn heztelfde.
Als je visuele effectjes wil kan dat in alle distro's maar voor een beginner is het misschien beter een gewoon werkend basissysteem te hebben om mee te beginnen, niet?

foxofinfinety
5 August 2007, 16:51
ja maar dan weet ik het vast ene wat is RTFM?

Pjj
5 August 2007, 16:54
READ THE FxCKIN MANUAL! :D

Okeeh :p rustig pieter XD

Kokki
5 August 2007, 16:55
Wil je het echt weten? Ik weet zelfs niet of ik het hier wel mag typen :)

RTFM: Read the fucking manual :D

edit: Amaai wat is die Pjj nu rap :D

foxofinfinety
5 August 2007, 16:57
ik heb de f***king manual gelezen maar ik weer niet hoe ik de parties het beste kan indelen

Kokki
5 August 2007, 17:04
Je hebt nu een c en een d, De C ongeveer 7.5GB en de D ong 28 (ruw geschat)? Maak bv. een derde partitie voor al je bestanden. Op de c zet je je windows en je programma's (huidige grootte is ok, mag eventueel ietsje meer zijn.) Maak van de D je linux partitie afhankelijk van wat je er allemaal op wil zetten kies je de grootte (zo'n 5Gb zal goed zijn om te beginnen). De nieuwe partitie kan je dan gebruiken om al je bestanden op te zetten.

foxofinfinety
5 August 2007, 17:10
ik heb op d nog +/- 12 gb maar hoe maak ik die partie of kan dat gewoon tijdens het installeren?
goed geschat trouwens d is 28,6 gb en c is 7,65 gb

Pjj
5 August 2007, 17:11
Je hebt een sterretje teveel fox :p
Normaal ga je gewoon via de livecd binnen, klik je dan op instal en wijst alles zichzelf zo'n beetje uit.

foxofinfinety
5 August 2007, 17:12
o ja eentje ok ik probeer het ff

foxofinfinety
5 August 2007, 19:42
ik dank u allen 't is gelukt Linux unubtu is geïnstalleerd

Pjj
5 August 2007, 19:46
;) np ze!

Gesloten dan maar?

foxofinfinety
5 August 2007, 22:20
nog niet ik heb nog ff een probleempje ik kan geen audio of video bestanden spelen want ik heb blijkbaar geen codes dus waar kan ik die vinden en hoe voeg ik de visuele effecten
toe?

xtofke
6 August 2007, 11:58
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

foxofinfinety
6 August 2007, 12:16
die functies die er al in zitten kan mijn pc niet aan maar waar kan ik de audio/video codes vinden die pc kan niet aan het web dus ik moet se zelf halen maar ik weet niet waar

Snakey
7 August 2007, 11:38
In bovenstaande handleiding vind je instructies om software te installeren en extra pakketbronnen toe te voegen. Als je dit doet, kan je een aantal extra codecs installeren.
Dit is een regel die je dan kan uitvoeren in een terminal om de nodige codecs te installeren:


sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-gl gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse libxine-extracodecs ffmpeg lame faad sox mjpegtools libxine-main1

Pjj
9 August 2007, 10:38
Maar daar heb je dus internet voor nodig, toch?

Snakey
9 August 2007, 13:40
Alternatief kan hij bij de pakketbronnen uit de handleiding zoeken naar al deze bestanden en apart downloaden.