Volledige versie bekijken : klein vraagje over ubuntu



God
2 August 2007, 10:53
Het is waarschijnlijk al eerder gevraagd, maar:

hoe installeer ik een programma (zoals bv JRE , dat ik nu wil installere) bij Ubuntu?

en bestaat er een AVG virusscanner voor Ubuntu? op site vond ik er geen, maar just double checking :)

oh ja, en zoiets als 7 zip, voor ubuntu dan, dat zoek ik ook nog

xtofke
2 August 2007, 11:26
Normaal gezien kan je alle software die je nodig hebt installeren via de pakketmanager.
Dit staat hier uitgelegd (https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren)

je kan dus niet gewonn je windows-programmaatjes installeren in linux ...
En in principe heb je geen antivirus nodig.

lees ook mss eens de andere pagina's op de wiki. Als linux-beginner kan dit handig zijn.

God
2 August 2007, 11:48
hmm synaptic is precies wat ik nodig heb, maar hoe haal ik daar JRE uit? kzien er verschillende java dinge tussenstaan

Snakey
2 August 2007, 11:52
Je kan programma's ook gewoon apart installeren, maar dan ga je meteen de moeilijke weg op. Als je via de ingebouwde pakketmanager zoveel mogelijk software op je systeem installeert, dan wordt er automatisch rekening gehouden met extra modules, libraries, etc die nodig zijn om het programma werkend te krijgen op je besturingssysteem. De pakketmanager zal ook automatisch de programma's updaten en deze update naadloos integreren met de systeemupdate (zoals windows update) Wanneer het programma via de pakketmanager dan verwijderd wordt, dan wordt ook automatisch de extra modules, etc. verwijderd indien deze niet meer nodig zijn.

EDIT: welke versie je nodig hebt, hangt af van uw systeem. De SDK versies kan je al uitsluiten, die zijn enkel voor developers.

God
2 August 2007, 13:11
welke versie je nodig hebt, hangt af van uw systeem

hoe bedoel je?

ten er nog XP opstond, stond er altijd de laatste update van JRE op. Ik zoek nu eentje voor ubuntu :)

ok, na wat zoeken in Synaptic heb ik er enkele mogelijkheden uitgevist:

gevonden bij wereldwijde web (multiverse)

j2re 1.4 mozilla-plugin
Java plugin for firefox
A metapackage containing dependencies for runing Java in mozilla browsers.

sun-java6-plugin
The Java(TM) Plug-in, Java SE 6
Java Plug-in enables applets written to the Java Platform 6
specification to be run in Mozilla and other web browsers.
Java Plug-in comes with the Java Runtime Environment (JRE).

This is a metapackage containing dependencies for running Java in
various browsers.

heb ik ze alletwee nodig, of nog een andere?

God
2 August 2007, 14:10
ik heb ze alletwee er op gezet,

nu zoek ik nog alleen iets om rars te extracte

xtofke
2 August 2007, 14:20
niet te ver zoeken: rar

Snakey
2 August 2007, 22:03
Als rar geinstalleerd is, kan je de rar-archieven met je standaard archiefprogramma openen.

Booster
4 August 2007, 15:33
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty , op deze pagina staat hoe je de meeste software kan installeren/configureren voor ubuntu (zeer handig voor beginners).

carl
9 August 2007, 14:30
tip: "sudo apt-get install XXXXX"
in een terminalvenster intikken (zonder aanhaling) en vervang XXXXX door het programma dat je wilt ;)

permee
10 August 2007, 23:11
...;

en bestaat er een AVG virusscanner voor Ubuntu? op site vond ik er geen, maar just double checking :)

...

Je hebt idd in principe geen virusscanner nodig,maar ze bestaan wel,ook van avg:


http://free.grisoft.com/doc/5390/us/frt/0?prd=afl

Ze scannen op virussen die schadelijk zijn voor -- meestal -- ms ossen, en die via delenvan bestanden daar zouden geraken.Nu ja voor een desktop misschien niet echt nodig.

Mvg,
permee.