Volledige versie bekijken : Extra harde schijf installeren



Mr. Badness
2 August 2007, 18:49
Ik heb een prob met het installeren van een bijkomende harde schijf.
Ik had een HD van 10 GB en kon nu uit een oude pc een HD van 4 GB krijgen. Nu wou ik deze naast de HD van 10 GB installeren maar daar is blijkbaar iets fout gegaan :

1. Door gebrek aan ruimte koppelde ik (zoals in de oude pc) de 4 GB aan de CD-brander --> pc leek vast te lopen bij het opstarten van de windows XP (scherm bleef maar staan op XP) --> pc ge-reset
2. Dan maar de 10 GB en de 4 GB op dezelfde kabel aangesloten --> alleen de 4 GB werktte (stond blijkbaar nog windows 98 op)
3. De 10 GB samen met de CD-brander op dezelfde kabel, 4 GB op aparte kabel --> alleen de 4 GB start op
3. Alleen de 10 GB aangesloten --> pc heeft schrijf/leesfout aan.
4. Alleen de 4 GB aangesloten --> pc start op zonder prob.

Nu heb ik hierover een paar vragen vragen :

1. Is de 10 GB nu compleet verloren of kan deze nog herstelt worden en indien ze te herstellen valt ... hoe ???
2. Wat en waar deed ik verkeerd ?
3. Uit nog een derde pc heb ik nog een 10 GB, hoe kan ik deze wel goed aansluiten zonder terug een defecte te krijgen ?

Ter info : Er zijn slechts 2 aansluitingen op het moederbord, vandaar dat ik 2 aparaten op 1 kabel moet aansluiten.

Hopelijk kunnen jullie me helpen !!!

Pilote
2 August 2007, 18:51
heb je uw schijf op master en slave gezet??

coopman
2 August 2007, 19:10
dat 2schijven op 1 kabel zitten is het normaalste wat bestaat
bijna iedere pc heeft maar 2 ide aansluitingen op het moederbord

Kokki
2 August 2007, 19:39
Kijk even na wat Pilote zegt: de master en de slave. Als je niet weet hoe dat moet, kan je hier even lezen: http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/hardeschijf_vervangen_imaging_windows.html

De hd met de windows is normaalgezien de master op de primaire IDE-controller

Mr. Badness
2 August 2007, 21:39
Daar het de eerste keer was wist ik niet dat ik een schijf master en een andere slave moest maken. Dit is dus niet gebeurt.
Aangezien de pc vroeger met de 10 GB draaide op XP en nu alleen de 4 GB er nog inzit en met windows 98 draait, waren beide schijven dus reeds eerder bewerkt.
Hoe weet ik wat de primaire IDE-controller is ?
Spijtig genoeg kan ik pas binnen anderhalve week verder werken aangezien de schijven momenteel bij een vriend zitten die op vakantie is. Is er nog een kans dat die oude schijf van 10 GB, die nu een lees- en schrijffout geeft, nog gered kan worden ?

Kokki
3 August 2007, 15:52
Als je op het moederbord niets ziet staan bij de aansluitingen (IDE-0 en IDE-1) dan kan je het altijd testen door op elke IDE een ding aan te sluiten, en dan in de bios gaan kijken wat waar zit.
Die oude schijf kan je altijd eens aanhangen als slave en dan kijken of je hem kan benaderen. Je kan die dan ook eens testen met een tooltje van de fabrikant. Die vind je meestal op hun website.

g_man
3 August 2007, 16:00
Aanduidingen op mobo kunnen idd IDE0-IDE1, Primairy IDE - Secundairy IDE zijn,...bij nieuwere mobo's is de Primairy blauw gekleurd, de secundairy zwart,...nog recentere hebben maar 1 IDE meer of zelfs géén.
Bij twijfel kan je altijd de gegevens van het mobo opzoeken bij de fabrikant op het internet. Weet je niet welk mobo je hebt, download dan Everest Home hier op de site. :) ;)