Volledige versie bekijken : tv tapen op pc



God
3 August 2007, 16:11
Mijn tante wil tv-programma's opnemen op haar pc

nu vroeg ze aan mij of ik dat kon regelen.

Welke draden en software heb ik hiervoor nodig (indien het al mogelijk is)

Het is de bedoeling dat ze geen tv-kaart koopt btw

Thx

dannyma
3 August 2007, 16:24
capture kaart nodig en als je er eentje koopt zie of er al progje bij is om later te kunnen opnemen .anders moet je daar nog later voor gaan lopen .

God
4 August 2007, 11:59
that the only way?
en hoeveel kost zo'n dingetje? (het goedkoopste dat ik heb zien staan is €100 +)

dannyma
4 August 2007, 14:36
mischien kan je het ergens 2 de hands vinden ?

God
4 August 2007, 16:54
ik denk dat zelfs een tv-kaart cheaper is als dat hebbedingetje

ik zoek eerder naar oplossing waar ik gewoon wat software en draden voor nodig heb (zoiets is mijn tante naar op zoek), mocht dit niet mogelijk zien, gelieve dat dan te zeggen :)

Jelle
4 August 2007, 18:39
Met alleen maar draden, dus even redeneren:

Je hebt allereerst een beeld- en geluidsuitgang nodig. Vele tv's hebben vaak alleen maar S-Video, composiet en Scart ingangen, geen uitgangen. Je moet het dus vaak gaan aansluiten aan bv. de video- of dvd-recorder die vanzelfsprekend wel uitgangen hebben (en waar het tv-signaal ook binnenkomt, ze hebben een eigen tuner).
Moderne LCD-tv's hebben vaak wel nog een Scart uitgang ofzo als extra.

Dan moet je met die kabel naar de pc geraken en dan zit je op het grote probleem: waar steek je die in? De grafische kaart heeft bij 90% van de gevallen alleen maar een S-Video uitgang. Alleen erg dure kaarten van € 500 en meer hebben een video-ingang. Dan zit het heel soms nog op het moederbord, wat je dus nog eens kan nakijken (veelal dan een gele composiet).
Ten slotte is het wel mogelijk als je een Aldi-pc hebt en bij de moderne merk pc's. Die hebben vaak een frontpanel met naast de gebruikelijke USB, Firewire en audio aansluitingen ook een gele composiet en/of S-Video ingang.

Als dat er niet is op de pc, heb je dus de keuze: een tv-kaart met zo'n videoingang, of een USB-kastje met video ingangen (of inbouwkaart daarmee). De kwaliteit ervan hangt veelal af van de prijs, voor € 50 heb je geen monsterbeeld en op je pc zal analoog tv-/videobeeld er altijd belabberd uitzien. Zo'n goed USB-kastje kost evenveel als een goede tv-kaart en dan opteer je beter voor die laatste ... Met een tv-kaart kan je veel gemakkelijker opnemen met een eigen ingebouwde tuner enzo.

God
5 August 2007, 10:53
ok, merci voor de zeer volledig uitleg.
Ik zal dit voorleggen aan mijn tante, moet ze maar zien wat ze ermee doet