Volledige versie bekijken : Nieuw pceetje?



Jule
7 August 2007, 23:04
't Is al van begin van 't jaar da'k denk aan een nieuw pc-ke. Ik zal wat meer video bewerking doen dan vroeger, dus 't beestje mag voor mijn part snel werken. Van eerst af aan steek ik twee harde schijven en ook twee dvd-writers. De éne harde schijf heeft als OS pclinux os 2007, de andere schijf zal mijn huidige XP licentie krijgen. Vista ultimate is me te duur. Om een crash te vermijden zal ik tussen de HD's een fan laten monteren. Ooit heeft iemand me verteld dat een HD crash te wijten is aan de temperatuur die oploopt ...? Geen franjes of luxe. No games, veel office bestanden en software om aan video bewerking te doen (ook tv-opnames). Eens rondgekeken en iets stomweg samengesteld.
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 704pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=600 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>Mainboard</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>asus</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>P5b</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>geheugen</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Kingston</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>2gb 800mhz Ddr2 Non-ecc Cl5 (5-5-5-15) Dimm (kit Of 2)</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>CPU</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Intel</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Core 2 Quad Processor 2.4 Ghz 1066mhz Fsb 8mb L2 Lga 775</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>floppy


</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Sont


</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Floppy Drive 1.44mb Int Black Oem Bulk 1-pk


</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>VGA</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Asus</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Pci-en7600gs Silent/htd Series 512mb Ddr Pci-e Geforce 7600gs</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>kast</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Antec</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Nsk6000 Mt Black Silver Atx 4x5.25in</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>fan</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Antec</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Tricool Fan 92mm Double Ball-bearing With 3-speed (X 2)</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>harddisk</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>WD


</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Caviar 500gb Re Sata II 7200rpm With 16mb Buffer (X 2)</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE class=MsoNormalTable style="MARGIN-LEFT: -0.75pt; WIDTH: 703.4pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=938 border=0><TBODY><TR style="HEIGHT: 15pt"><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 81pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=108>DVD-Writer




</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 89pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=119>Pextor



</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 3.5pt; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; WIDTH: 431.4pt; PADDING-TOP: 0cm; HEIGHT: 15pt" vAlign=bottom noWrap width=575>Dvd-recorder Px-810sa Double Layer Dvd+/-r 18x Dvd+/-r Dl 10x Dvd-ram 12x Tray Int Sata Black (X 2)




</TD></TR></TBODY></TABLE>
Dit komt allemaal van op de site van mijne pc-boer. Ik vermeld geen prijzen, daar ik dit niet nodig acht. Ik mis nog een card-reader. Enne, zou het mogelijk zijn om een oude inbel 56 kb modem te installeren op dit moederbord? Dit om faxen te kunnen verzenden en ontvangen rechtstreeks op mijn pc. Of is hetgene dat hierboven staat van 't goede teveel? :rolleyes:
Thanks!!

Keystroke
8 August 2007, 08:24
Ziet er goed uit Jule, maar ik zou toch voor een 8600GT gaan ipv 7600GS. Kost niet zoveel meer denk ik.

Jule
8 August 2007, 08:36
Het prijsverschil is inderdaad klein. Maar wat is het voordeel met een 8600 GT i.p.v. 7600 GS voor een niet gamer? Thanks!

Pjj
8 August 2007, 18:10
DirectX 10. Maarja, das wel niet nodig met Linux en XP.

Maar dan nog, nieuwer = (meestal) beter imo ;)

8600 GT is nieuwer dan 7600 GS en GS is ook minder dan GT dacht ik.

Jule
8 August 2007, 18:33
Mmmm ..., ik zal zien. Misschien dat ik het aanpas. Maar echt nodig blijkt het toch niet te zijn. Thanks! :good:

Jelle
8 August 2007, 19:09
Als je wat wilt besparen, is die quadcore ook overkill. Er is nog geen software die er degelijk mee om kan en de huidige processors zijn zo krachtig dat je ze nooit volledig belast (met één applicatie, je moet dus al bv. Photoshop én een game samen gaan draaien daarvoor). Een dualcore, bv. de E6750, is ruim voldoende.
Dit ook gezien je grafische kaart en de "maar" 2GB geheugen. Dit wijst er toch op dat je geen superzware videobewerking wilt gaan doen, waarbij men 4GB geheugen, zware grafische kaarten en meer gebruikt. Ook voor videobewerking telt de grafische kaart toch wel wat, dus die 8600GTS lijkt me wel beter meegenomen dan.

Qua harde schijf neem je best een ander merk. Western Digital is zeker niet slecht, maar de Seagate variant ervan (zelfde specificaties) presteert net dat beetje meer. Nog beter is de Samsung variant die vooral veel stiller is. De prijzen hangen zowat gelijk, dus laat je Western Digital best vallen :)

Maar vooral met het moederbord sla je de bal toch wat mis. De Asus P5B is gebaseerd op de Intel P965 chipset, een ding van anno 2006. Momenteel is voor de Intel socket 775 processoren de nieuwe chipset P35 het meest gangbaar (uitgekomen in 2007). In de meeste pc-winkels die ik ken is de Asus P5B dus al gewoon verdwenen uit het assortiment.
Ik raad je eerder de nieuwere (en goedkope) Asus P5K aan. Ik heb hem zelf gekocht omdat hij alles heeft wat je nodig hebt op een moederbord, aan een goede prijs en zonder onnodige extra's als wifi enzo (al hangt dat uiteraard af van wat je wilt).

Ten slotte is er de keuze voor de Plextor dvd-brander. Plextor is vooral een heel duur merk, terwijl momenteel de NEC AD-7173S als beste uit de tests komt en tussen die twee is er toch een prijsverschil van een kleine 20 euro.

g_man
8 August 2007, 20:25
Volledig eens met Jelle:

* Moederbord verouderd -->P35 chipset nemen.
* Quad-core is 200% overkill
* ipv 1 HDD 500Gb beter 2 x 250Gb..;veiligheid!
* grafische kaart ...voor ondersteuning HDMI , ed. beter de 8600reeks.
* Brander: Volgens hardware.info is de lite-on LH-20A1S de beste keuze...

Jule
8 August 2007, 21:57
Thanks voor de interessante reply's! :good: De 4 Gb werkgeheugen is me afgeraden geweest door mijn pc-boer. Ik wil een pc die dezelfdertijd onder XP:

Een fax verzendt (30 pagina's = 30 minuten)
De tv laat spelen op de achtergrond. (Een doelpunt kan ik nog altijd zien in de herhaling) Misschien kan ik ondertussen nog een programma van een andere zender opnemen op mijn HD. (Weinig kans dat ik de tijd vindt om het ooit te bekijken, maar de mogelijkheid hebben lijkt me leuk.)
350 Mb in meerdere excelletjes en databases kan openen.
Die ondertussen ofwel een OCR uitvoert / ofwel een film converteert / ofwel een virusscan uitvoert / ofwel antispywarescan / ofwel een dvd schrijft. Misschien soms twee van de voorgenoemde. (Nu gebeurd dit vooral wanneer ik lig te slapen.)
En die niet 'stilvalt' omdat een gedownload bestand van 100 Mb vanuit een tijdelijke map naar de doelmap wordt gekopiëerd.Is dit mogelijk? Wat is daarvoor de minimum configuratie?


Enneuh, voor de geïnteresseerden, ik kan perfect faxen (analoog) en surfen/mailen (adsl) tegelijkertijd op dezelfde telefoonlijn.

delinquente
8 August 2007, 22:13
Ben het ook eens met G_Man:good:, volg zijn raad...
Misschien kan je als DVD-Writer nog kiezen voor NEC, Specifiek de: 7173S (S, staat voor SATA)

Jelle
9 August 2007, 01:24
Dat is echt perfect mogelijk met deze configuratie. Maar let dus vooral op het moederbord (bv. de P5K met P35 chipset), neem een dualcore processor, enzovoort. Je kan zelfs heel wat meer ermee :)

Jule
9 August 2007, 11:42
Ik vind hetgene jullie voorstellen niet terug op de website van mijne kleine pc-boer. Ik zal vanavond eens een mailtje sturen en zijn voorstel van config hier posten.
Maar nog een domme vraag: het prijsverschil tussen de Q6600 en de E6750 bedraagt geen 65 € btw incl. De kloksnelheid van de Q6600 ligt lager, maar ie is vrij gemakkelijk 10 % te overclocken, heb ik me laten wijsmaken. Kan ik spijt hebben van 65 € weggegooid geld?
Of met andere verwoording: zal die Q6600 enkel dienen om te stoefen en zal ik nooit meer dan 2 core's kunnen benutten?

Keystroke
9 August 2007, 12:33
Ooit zul je al je vier cores wel kunnen benutten, maar de meeste programma's ondersteunen dual core nog niet eens. Dus het zal wel nog even duren voor je er echt gebruik van kunt maken en tegen die tijd zijn er weer veel betere quadcores en kan je nog altijd upgraden.

Jule
9 August 2007, 12:50
Ik heb geen enkel programma in het vooruitzicht dat dual ondersteunt. Ik had gehoopt dat XP Pro de mogelijkheid had om een bv. Pinnaclestudio 8 op één core, photoshop op een andere core, movieconverter weer op een andere core, ... te plaatsen. Zodoende kunnen alle drie de progjes naar hartelust werken. Ooit heeft studio 8 36 uur werk gehad aan één film. 36 uur waar ik niks kon doen met m'n pc.

g_man
9 August 2007, 14:35
Het idee dat je hebt is OK:


Core 1: Alle standaard windows bazaar (IM, mail, enz)
Core 2: Photoshop
Core 3: Programma compileren en testen
Core 4: XviD encoden of foto's klaarmaken

MAAR...dit gaat niet werken.
Alle cores op zich moeten de HDD aanspreken.
Zolang je dat 1 programma laat doet gaat dat nog redelijk snel.
Ga je echter verschillende programma's op verschillende plaatsen van de HDD aan het werk zetten dan zal de snelheid van de HDD enorm dalen en zit de CPU enkel op de HDD te wachten. Het resultaat is dus dat je CPU nog maar voor 11% belast is en dat je met een dualcore even snel klaar bent.
Wat b.v. wel nut heeft is wanneer je een multithreaded XviD encoder gebruikt en enkel deze laat draaien. Met een snelle HDD zal deze dat nog bijbenen.
Tenzij je dit gaat oplossen met aparte HDD en/of Raptor/RAID-opstelling ga je dit niet aankunnen. En dan spreken we van méér dan 65€.. :) ;)

Jule
9 August 2007, 16:11
Blij dat u mijn gedachtengang begrepen heeft!! :good:
Dus: als ik mijn ouwe programma's (elk op één core) op een quad wil draaien, heb ik een derde HD nodig en steek ik ze in raid? (Zoals_uw_high-end_pc-configuratie?) (http://www.minatica.be/showthread.php?t=46987)
Wil ik ook nog 'ns pc linux os 2007, moet ik partities aanmaken? (Mmmmm, misschien van eerste keer ne server aankopen en mijn eigen forum beginnen? :lol: Nadat ik God (hier soms aanwezig) om lottowinst gesmeekt heb. :lol: )
Kan ik met raid 5 ne Q6600 doen koken (= 4 cores aan 100%)? :oink:
Vertraagt een raid config de pc? (Alles wordt tweemaal weggeschreven.) Thanks! :good:

Keystroke
9 August 2007, 16:37
denk niet dat het je pc gaat vertragen, je schrijft ook niet alles 2 keer weg maar 1 derde meer dan anders


We schrijven 2 stukjes informatie weg.
Op schijf 1 komt stukje 1 terecht met een waarde van 4.
Op schijf 2 komt stukje 2 terecht met een waarde van 5.
Op schijf 3 komt dan (dankzij de intelligente RAID controller) de optelsom met een waarde van 9 terecht (dit is de parity).


Ik denk zelfs dat het sneller gaat want je schrijft ipv de twee stukjes op één schijf drie stukjes op drie schijven.

Jelle
9 August 2007, 18:52
Het probleem is wel dat RAID niet zo eenvoudig is als het soms lijkt. Je hebt onboard RAID op het moederbord en die ondersteunt wel Windows en wat Linux distro's, maar eens het moederbord veroudert, zal men de drivers daarvoor vaak niet meer goed updaten. Je zit zo snel met een nutteloze onboard RAID (omdat hij je nieuwere besturingssysteem niet ondersteunt) en dat is nog niet alles. Stel nu dat je moederbord vijf jaar oud is geworden en uitvalt, dan ben je ook al je data kwijt. Want "dé RAID" bestaat niet, elke RAID-adapter (los of onboard) doet het anders en ze zijn amper compatibel onderling. Dit is het grote gevaar van onboard RAID ;)

Dan heb je RAID via speciale (lees: dure) insteekkaarten van Areca, 3com en andere merken. Deze vind je veel in servers omdat de merken gedurende vele jaren hun drivers voor de nieuwe Linux distro versies en Windows versies blijven actualiseren. Ook kan je gemakkelijk een andere kaart van hetzelfde merk kopen als hij kapot is. Die kwaliteit heeft wel zijn prijs, vanaf € 150 en meer ...

Ten slotte heb je nog softwarematige RAID, maar alleen onder Linux bestaat dat tot nu toe. Zo draait onze server in een softRAID 1 (dubbele kopie van alle data op twee schijven). Dit is ook snel en vooral veilig, want er kan geen hardware kapot gaan.

RAID is dus nog altijd niet iets om "even" toe te passen om je desktop pc en dus eigenlijk wat af te raden ... Alleen als je bv. superscores in een game benchmark enzo wilt halen, kan je het gebruiken. Maar voor een gewoon systeem raad ik het je af.

Als je geld op overschot hebt, neem je dan beter een dualcore met betere harde schijven: Western Digital Raptors. Deze draaien aan 10.000 rpm, in plaats van de gebruikelijke 7.200 rpm, maar dat heeft ook z'n prijskaartje (al is het nog wel betaalbaar). Om snel verschillende dingen samen te doen, heb je dan best een bootschijf (waarop Windows en de software draait) en verschillende dataschijven. Zo kan de ene schijf de videobestanden afhandelen terwijl je op de andere zwaar aan het Photoshoppen bent.

Jule
9 August 2007, 19:01
Zwaar photoshoppen doe ik niet. Maar ik zit wel met een hele pak filmpjes die bewerkt mogen worden. En zoals eerder aangehaald: Pinnacle studio gebruikt veel en 't is nodig want 't duurt dan nog veel te lang.
Bedankt voor alle info! Veel bijgeleerd.
Voorlopige conclusie: ne Aldi pc is dan zo slecht nog nie.

Jelle
10 August 2007, 00:16
Zwaar photoshoppen doe ik niet. Maar ik zit wel met een hele pak filmpjes die bewerkt mogen worden. En zoals eerder aangehaald: Pinnacle studio gebruikt veel en 't is nodig want 't duurt dan nog veel te lang.
Bedankt voor alle info! Veel bijgeleerd.

Je zei dat je meerdere zwaardere dingen samen wou doen, zoals een film converteren, Photoshoppen en een film bewerken. Welke taak het is, maakt niets uit. Het was maar puur een voorbeeld om het nut van meerdere kleinere harde schijven te illustreren i.p.v. één monsterschijf :)
Ook kan je zo je belangrijke bestanden dubbel opslaan als backup (al is een extern medium daarvoor nog beter). Toch ook wel nodig als je videobewerking doet.


Voorlopige conclusie: ne Aldi pc is dan zo slecht nog nie.

Hmm, dan heb je hun moederborden nog niet gezien :p
Slecht zijn ze niet, maar bv. het moederbord is een mini-type, waarbij niet aan uitbreiding is gedacht. En welke chipset dat moederbord heeft? Vind je niet in de aankondiging.
Ook moet je in je hoofd houden dat hun publiek niet-technisch is, dus ze willen met grootse dingen pronken en dat liefst met getalletjes. Zo is de hoeveelheid geheugen/harde schijfruimte/... erg belangrijk voor een aantrekkelijke affiche. Maar of dat een goed merk/type ofzo is, wie maakt dat iets uit?

Slecht zijn ze niet, maar ze hebben dus wel hun gebreken :)

delinquente
10 August 2007, 00:34
Over een ALDI-pc gesproken, jaja kijk maar goed naar de lettertjes. Bijvoorbeeld een 320gb harde schijf, waaaauw:evil:!!! Kijk er onder maar eens...8mb cache, in plaats van de courante 16mb cache die je overal terug vindt!
Beter alles zelf doen;)

Jule
10 August 2007, 01:09
Zwaar photoshoppen doe ik echt niet! Een vriend die in de p.r.-buisness zit, heeft ooit de tweede grootste affiche in België ontworpen. Het bestandje dat naar de drukkerij vertrok was meer dan 1Gb groot. Werk op zoiets maar met meerdere lagen! :lol:

Kan u mij een voorbeeld geven van een configuratie die probleemloos 4 cpu vretende taken tegelijkertijd uitvoert? Dit kan meer dan 4 applicaties zijn. Hoe moeten de harde schijven dan software matig ingedeeld worden?
Wat de prijs betreft: als iemand 2.000 € veil heeft voor een spelletjes pc, moet dit toch ook kunnen voor iemand die probeert zijn pc enigzins nuttig te gebruiken? Maar als het kan voor 500 €, zou ik het ook geen erg vinden! :lol:

delinquente
10 August 2007, 01:17
Met een goed dualcore-systeem en wat deftig geheugen moet je toekomen zeuh! Dan nog wat Raptors in Raid (de welke weet ik niet, gebruik zelf geen Raid) en dan nog een grote schijf als backupmedium, moet wel in orde komen denk ik:good:

Ik had gedacht aan een Intel Core2Duo E6750, één of ander P35 moederbord, 4gb geheugen, 2*Raptor 74gb en dan een Seagate Barracuda 500gb. Zal eens uitrekenen wat je dat gaat kosten:good:ahja en uw grafische kaart, zal een 8800GTS 640mb nemen. Je weet nooit of je in de toekomst met hogere resoluties gaat werken

edit: voor 1600 € heb je een beest van een systeem waar je echt mee kunt photoshoppen tot je erbij neervalt


http://img148.imageshack.us/img148/9655/naamloosfe0.jpg (http://imageshack.us)
Shot at 2007-08-09

Jule
10 August 2007, 11:20
Die seagate ga ik wel vervangen door ne samsung. Waarom geen Asus p5k moederbord? Ik weet dat mijn pc-boer graag met asus moederborden werkt.
Waarom 8800gts? IK ga niet meteen second life of een ander 3-d spel spelen.
Wat is het verschil tss ATA & SATA II?
En meteen er nog bij: Wat met die RAID?
Enneuh, mijn pc-boer kan als kleine zelfstandige niet mee in prijs wat hier op het forum gangbaar is. Ik vermoed dat uw prijsschatting iets te laag is, maar ik kan er mee leven. :good: :lol:

g_man
10 August 2007, 11:57
Merk van HDD heeft weinig belang..Wie heeft gezegd van géén p5K moederbord te nemen? Voor jou is een 8600 voldoende.
Verschil tss ATA en SATAII is groot. ATA heeft max 133mb/s...SATAII 300mb/s...en is tevens een héél andere aansluiting.
Enne, onze prijzen zijn wél degelijk correct en niet zoals jij insinueert geschat. Uwe PC boer zal net iets te veel aan u willen verdienen.

Jule
10 August 2007, 12:44
"Schatting" is dan een verkeerde verwoording van mijnentenwege. :p Mijn excuses. Maar wie met het geld gaat lopen, de pc-boer of zijn leverancier, ... Ik durf geen beschuldigende vinger opsteken. :cool:
Dus gaan we best een SATA II gebruiken, een DVD-tje volgebrand in 5 minuten ... :cool:
Dan bestaat nog het probleem van die RAID en het feit dat ik graag zou kennis maken met Linux. Hoe vallen deze twee te combineren? Thanks!

delinquente
10 August 2007, 12:51
Ja, neem dan een 8600GTS ofzo:good:. Maar daar je toch inees een raam budget had (zoals ik las) dacht ik van zal hem inees iets goeds geven:good:. Ik weet niet hoedat dat zit met fotobewerking, maar ik zou daar een groot scherm voor gebruiken want werken op zo een klein scherm is niet handig peins ik. Dus ik dacht groot scherm>hoge resolutie>één van de betere kaarten:good:.

En ja voor zo'n P35-moederbord, neem er gewoontje ééntje van Asus of van Gigabyte. Zie gewoon eens wat rond op het internet naar waar de voorkeur uitgaat. Heb vorig jaar ook een Gigabyte-moederbord gehad, ééntje met de 965-chipset: niets op aan te merken. Dus het zal kwestie van smaak afhangen wat je gaat nemen.

En die RAID, daar kan ik je niets over zeggen:)

g_man
10 August 2007, 14:03
Jelle heeft je toch al een compleet antwoord gegeven over RAID, enkele posts geleden.
En wie met het geld gaat lopen: van fabrikant naar groothandel 10% winst. Van groothandel naar kleinhandel 50% winst. En dan nog eens van kleinhandel naar eindgebruiker 70% winst. Dan kan je zo weten waar je geld naartoe gaat. :) ;)

Jule
10 August 2007, 15:34
@ Delinquente: 22' inch breedbeeld zoals uit de eindconfiguratie van G_man, kan bij mijn weten perfect aangedreven worden door een 7600. Dat budget hoeft niet op.
@ G_man & RAID: dat klopt! Dus is deze config niet hetgeen ik wil? Ik vrees dat hetgeen ik wil nogal onmogelijk is. Een computer die aan multitasking doet. Ik zou me beter een vrouw nemen. :lol:
Een andere mogelijkheid? Ik heb hier een Topcom webracer 864A. Eén poort voor mijn oud pc-tje dat nog een tijdje blijft staan. Eén poort voor mijn nieuw pc-tje. Eén poort voor de nieuwe netwerk scanner - printer. Kan er op de overblijvende poort een metalen bakske aangesloten worden? Een soort mini moederbord met een intel pentium IV en een HD die bv. de filmbewerking doet zodoende dat ik mijn pc vrij heb voor andere dingen?
Ik weet niet of dit mogelijk is, ik speel maar met ideeën.

Monkey
10 August 2007, 19:14
Wat voor CPU koeler ga je dan nemen?? ( Ik neem aan dat het belangrijk is als je CPUvretende taken gaat doen)

Jelle
10 August 2007, 19:47
Wat voor CPU koeler ga je dan nemen?? ( Ik neem aan dat het belangrijk is als je CPUvretende taken gaat doen)

Bij de Core2Duo's zijn echt prima boxed koelers meegeleverd ;)
Ze zijn stil genoeg en kunnen ook zware belasting prima koelen. Speciale Zalman koelers enzo zijn alleen nuttig voor overclockers en/of mensen die naar die 4°C en 2 decibel verschil streven.

Jule
10 August 2007, 21:59
Dus is dit een configuratie waarin iedereen zowat akkoord gaat:
<TABLE cellSpacing=0 cols=3 rules=none border=0 frame=void><COLGROUP><COL width=86><COL width=86><COL width=527></COLGROUP><TBODY><TR><TD align=left width=86 height=17>soort</TD><TD align=left width=86>merk</TD><TD align=left width=527>omschrijving</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Mainboard</TD><TD align=left>asus</TD><TD align=left>P5k</TD></TR><TR><TD align=left height=17>geheugen</TD><TD align=left>Kingston</TD><TD align=left>2gb 800mhz Ddr2 Non-ecc Cl5 (5-5-5-15) Dimm (kit Of 2)</TD></TR><TR><TD align=left height=17>CPU</TD><TD align=left>Intel</TD><TD align=left>Intel Core 2 Duo, Boxed, E6750, Socket 775</TD></TR><TR><TD align=left height=17>floppy</TD><TD align=left>Sont</TD><TD align=left>Floppy Drive 1.44mb Int Black Oem Bulk 1-pk</TD></TR><TR><TD align=left height=17>VGA</TD><TD align=left>Asus</TD><TD align=left>ASUS EN8600GT SILENT/2DHT - 512Mb: 512MB,TVout,2xDVI-I,PCIe,HDTV</TD></TR><TR><TD align=left height=17>kast</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Nsk6000 Mt Black Silver Atx 4x5.25in</TD></TR><TR><TD align=left height=17>fan</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Tricool Fan 92mm Double Ball-bearing With 3-speed</TD></TR><TR><TD align=left height=17>fan</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Tricool Fan 92mm Double Ball-bearing With 3-speed</TD></TR><TR><TD align=left height=17>harddisk</TD><TD align=left>Samsung</TD><TD align=left>Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB</TD></TR><TR><TD align=left height=17>harddisk</TD><TD align=left>Samsung</TD><TD align=left>Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB</TD></TR><TR><TD align=left height=17>DVD-Writer</TD><TD align=left>Sony</TD><TD align=left>DVD-RW NEC AD7173S 18X Dual Layer zwart (bulk) SATA</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Card reader</TD><TD align=left></TD><TD align=left>PREMIUM INTERNAL CARD READER 3.5inch 33-in-1 Zwart USB2.0</TD></TR></TBODY></TABLE>
Indien niet tevreden steken we nog eens 2Gb Kingston geheugen bij.
Op de ene HD XP, op de andere linux. Op de HD van linux mijn filmpjes zetten, zodoende als ik met Pinnacle studio werk, ik de foto's en muziek kan halen vanop de harde schijf met XP?
Allemaal bedankt voor de uitgebreide reacties en volmondige uitleg! :good:

Alweer eens bewezen dat ik te dom ben voor deze wereld. Een spelletjes pc mag gerust 2.500 € kosten, maar bereid zijn om 2.000 € uit te geven aan een pc om mee te werken en je hebt geld teveel. :lol: :lol:

Jelle
10 August 2007, 22:07
Je hebt als grafische kaart een 8600GT genomen; je neemt best de 8600GTS. Die is wat krachtiger en het meest populair in het budgetsegment DirectX 10 kaarten ;)

Verder een prima configuratie :)
Als je geld over hebt, kan je het ook eventueel in een extra Raptor harde schijf steken.

Edit: ik zie juist dat die Antec kast zonder standaardvoeding is. Je zal dus een losse voeding moeten kopen, wat ook beter is. Ik zou de Antec Neo HE 550 Watt Modulair aanraden: krachtig genoeg, modulair, de beste in tests en dat aan een goede prijs.

delinquente
10 August 2007, 22:08
Komt dat in het totaal op 2000 €?:damn:

delinquente
10 August 2007, 22:15
nee maar serieus, dat was niet sarcastisch bedoeld:D
Komt dat effectief op 2000€ uit, dat is echt superduur;)...ik kom goedkoper uit (alleja een gemiddelde van vele winkelprijzen)

Jule
10 August 2007, 22:20
Natuurlijk komt dit niet op 2.000 € uit. :lol: Maar moest ik mijn utp kabeltjes zelf niet leggen, ik zou er niet mee toekomen. Ik moet niet weten van draadloos voor ne desktop. :lol:
Enne, voor wat zou die extra raptor moeten dienen? Welke soft moet erop komen? Muziek, afbeeldingen, filmpjes, office bestanden, ...?

delinquente
10 August 2007, 22:21
Ah dan ist goed:good:!!! Veel plezier met uwe pc en goed werken, en een gameke kan af en toe ook eens geen kwaad é, dat ontspant wat ;)

Jule
11 August 2007, 00:05
Zo, mailtje is weg naar mijn pc-boer. De helft vind ik toch niet terug op zijne site. Benieuwd wat het gaat geven. Ik ben nu reeds zot verklaard, ik vraag dus ook de prijs voor ne raptor ... :lol: Van zodra ie vanonder de sloef van zijn vrouw geraakt, zal ie er wel voor kijken. 't Is nu maar te hopen dat zijn allerliefste niet in congé is, want dan geraakt ie niet voor zijne pc, ze geeft hem klusjes genoeg. :lol:

Monkey
12 August 2007, 18:51
Waarom zit er een floppy drive in??

Pjj
12 August 2007, 19:02
Omdat sommige mensen nog met floppy's werken?

compuchrisje
12 August 2007, 19:25
Klopt Pjjj, het eerste stukje randapparatuur dat ik heb bijgekocht bij mijn ooit nieuwe pc, was juist een usb-diskettedrive. Iedereen in het computerwereldje veronderstelt maar dat je met CD's al genoeg hebt om je pc te kunnen opstarten, maar soms lukt dat niet meer. Dàn is flopje een dankbare oplossing.

Monkey
12 August 2007, 21:11
WOrden er nog nieuwe floppy drives ontworpen of is die markt al afgesloten?
Zoja hoeveel kost zo een drive dan?

delinquente
12 August 2007, 21:16
Ik geloof dat ik daar eens een artikel over gelezen heb, de markt is gesloten meen ik:). Er zal geen afname meer zijn waarschijnlijk, of weinig alleszins;)
Voor 10 € heb je wel zo'n drive

Jule
2 September 2007, 18:33
Mijn pc-boer heeft tijd vrij gemaakt voor mij. Nu reeds ... :lol:
<TABLE cellSpacing=0 cols=3 rules=none border=0 frame=void><COLGROUP><COL width=127><COL width=86><COL width=418></COLGROUP><TBODY><TR><TD align=left width=127 height=17>soort</TD><TD align=left width=86>merk</TD><TD align=left width=418>omschrijving</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Mainboard</TD><TD align=left>ASUS</TD><TD align=left>P5k</TD></TR><TR><TD align=left height=17>geheugen</TD><TD align=left>Kingston</TD><TD align=left>2gb1066mhz Ddr2 Non-ecc Cl5 (5-5-5-15) Dimm (kit Of 2)</TD></TR><TR><TD align=left height=17>geheugen</TD><TD align=left>Kingston</TD><TD align=left>2gb1066mhz Ddr2 Non-ecc Cl5 (5-5-5-15) Dimm (kit Of 2)</TD></TR><TR><TD align=left height=17>CPU</TD><TD align=left>Intel</TD><TD align=left>Intel Core 2 quat Boxed, q6600, Socket 775</TD></TR><TR><TD align=left height=17>floppy</TD><TD align=left>Sont</TD><TD align=left>Floppy Drive 1.44mb Int Black Oem Bulk 1-pk</TD></TR><TR><TD align=left height=17>VGA</TD><TD align=left>ASUS</TD><TD align=left>Pci-en8600gts Silent/htdp/256m </TD></TR><TR><TD align=left height=17>kast</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Nsk6000 Mt Black Silver Atx 4x5.25in</TD></TR><TR><TD align=left height=17>fan</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Tricool Fan 92mm Double Ball-bearing With 3-speed</TD></TR><TR><TD align=left height=17>fan</TD><TD align=left>Antec</TD><TD align=left>Tricool Fan 92mm Double Ball-bearing With 3-speed</TD></TR><TR><TD align=left height=17>harddisk</TD><TD align=left>Samsung</TD><TD align=left>Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB</TD></TR><TR><TD align=left height=17>harddisk</TD><TD align=left>Samsung</TD><TD align=left>Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB</TD></TR><TR><TD align=left height=17>DVD-Writer</TD><TD align=left>Sony</TD><TD align=left>DVD-RW NEC AD7173S 18X Dual Layer zwart (bulk) SATA</TD></TR><TR><TD align=left height=17>DVD-Writer</TD><TD align=left>Sony</TD><TD align=left>DVD-RW NEC AD7173S 18X Dual Layer zwart (bulk) SATA</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Card reader</TD><TD align=left>SWEEX</TD><TD align=left>Internal Card Reader All-in-1 Usb 2.0 Black </TD></TR><TR><TD align=left height=23>TV-card</TD><TD align=left>Pinnacle</TD><TD vAlign=top align=left>Pctv 320cx Hybrid Dvb-t + Remote Express Card</TD></TR><TR><TD align=left height=17>keyboard</TD><TD align=left>Logitech</TD><TD align=left>Cordless Desktop Lx 710 Laser Be (967670-1123)</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Printer / Scanner</TD><TD align=left>Brother</TD><TD align=left>MFC-5860CN</TD></TR><TR><TD align=left height=17>Monitor</TD><TD align=left>Philips</TD><TD align=left>Monitor Lcd 22in 220aw8fs Wxga Black</TD></TR></TBODY></TABLE>
Dit is dus zijn voorstel. Voeding zit nog niet inbegrepen. Huidige kostprijs: 2.160 € btw incl. Wat mij opvalt, is toch ook zijn keuze voor de Q6600 CPU. Waar zit het addertje? 4 Gb werkgeheugen aan 1066 Mhz. De intel chipset op het moederbordje ondersteunt 800 Mhz, maar dat valt volgens hem te omzeilen? Wat zijn de meningen hier?
Er is volgens hem op dit moederbord nog één externe sata aansluiting aanwezig, moest ik ooit een externe HD willen.

wolfskin
2 September 2007, 18:43
Ivm je geheugen, volgens dat ik gelezen heb in je posts, ga je enkel windows XP draaien, dan is 4 GB geheugen volgens mij overbodig, omdat XP enkel maar 3GB herkent.

Ivm Q6600 en E6750, het prijsverschil is niet zo groot, en de Q6600 is toch wel iets toekomst gerichter.

Ivm je werkgeheugen, daar kan ik niet op antwoorden, te weinig ervaring mee.

Jule
2 September 2007, 19:58
Euh, ik draai XP pro. Eén enkele toepassing kan maximaal 2 Gb bezetten. Met twee toepassingen zit XP pro aan zijn limiet van 4 Gb. Of zit mijn pc-boer ernaast?

Btw: nice avatar ... :lol: :D :p

Mensen, nu heb ik meningen nodig!! Ik kan moeilijk beweren tegen mijn pc-boer dat een Q6600 200 % overkill is omdat ze dit hier op het forum beweren. Harde argumenten heb ik nodig. Ik zal het zo al moeilijk hebben om het te halen in de discussie. Kan een 1066Mhz werkgeheugen terwijl er slechts een 800Mhz ondersteunt wordt? Is een raptor overbodig zoals mijn pc-boer beweert? Alle hulp is welkom!

Jule
4 September 2007, 23:15
Niemand die twijfelt aan de configuratie van mijn pc-boer? (Met uitzondering van Wolfskin) Als vakman vergeet hij wel er een voeding in te stoppen ... :lol:

Simply
4 September 2007, 23:48
Mss, is kijken wat G-man ervan zegt, als ik ff tijd heeft om nog is langs te vliegen :D

Jelle
5 September 2007, 13:21
Wat opmerkingen :)

Een quadcore moet je vooral als toekomstinvestering zijn, met een dualcore van dezelfde prijsklasse heb je die extra kracht nu (meer Ghz rekenkracht t.o.v. de even dure quadcore die nog niet ondersteunt wordt door de software).

Minder tevreden ben ik over de monitor keuze, beeldkwaliteit is toch wel belangrijk bij videobewerking.
Philips is wat goedkoper, maar is ook wat minder in tests ... Beter is de Samsung 226BW variant in die prijsklasse en het best is de LG L226WTQ aan dezelfde prijs (ongeveer dan, ze verschillen enkele euro's en de LG is normaal goedkoper dan de Samsung).

Ten slotte is Antec NSK6000 een budgetbehuizing van € 55, wat wel opvalt t.o.v. de rest van de configuratie :p
Daar de andere onderdelen stil zijn (bv. passief gekoelde grafische kaart), zou ik gaan voor bv. de Antec P182 case in stijlvol zwart. Die staat bekend voor zijn stilte (door o.a. de voeding onderaan te plaatsen in een aparte kamer) in combinatie met een goede koeling (3 fans t.o.v. één fan in de andere case). Zo moet je ook geen losse fans meer gaan kopen die waarschijnlijk meer herrie gaan maken omdat ze maar optioneel voorzien zijn.
Dit in combinatie met de losse Antec Neo HE 550W voeding, die erg krachtig en stil is (de topper in alle tests momenteel en dat voor een normale prijs), zal je je niet beklagen :)

wolfskin
5 September 2007, 17:02
Niemand die twijfelt aan de configuratie van mijn pc-boer? (Met uitzondering van Wolfskin) Als vakman vergeet hij wel er een voeding in te stoppen ... :lol:

Euh, ik twijfel niet aan de config van uw PC boer hoor!!! maar ik zeg gewoon wat ik denk en al heb gelezen...:D

Monkey
5 September 2007, 20:38
Ik zou voor Western Digital gaan ipv Caviar serie want ik heb al meer dan eens gelezen dat die caviar pakke minder goed is dan WD.

Je kan misschien een WD raptor van 70Gig om op te werken en dan nog een grote HDD voor de massaopslag :)

seb
5 September 2007, 21:34
Ik zou voor Western Digital gaan ipv Caviar serie want ik heb al meer dan eens gelezen dat die caviar pakke minder goed is dan WD.
Caviar is van WD:damn: en hij neemt toch samsung Hdd's

Jelle
5 September 2007, 21:56
Samsung Spinpoints zijn momenteel de beste als opslagschijf. Ze zijn vooral wat stiller. Qua prestaties zitten ze gelijk met de Seagate Barracuda reeks (tweede plaats) en de Western Digital Caviars (derde plaats).

Western Digital Raptors zijn nog iets heel anders. Die draaien aan 10.000 toeren per minuut in plaats van de gebruikelijke 7.200 en zijn zo sneller (en maken wat meer geluid daardoor). Ze zijn in de eerste plaats bedoeld voor servers, maar ook als extra bootschijf. Goedkoop kan je ze wel niet noemen, dus het is te zien of je dat wilt uitgeven.

Op pagina twee van dit topic hebben we die discussie trouwens al eens gedaan :p

Jule
5 September 2007, 21:58
Bedankt Jelle voor uw gewaardeerd antwoord!
Wat het scherm betreft, ik kan met u akkoord gaan. Toen ik in januari een electrowinkel heb bezocht, viel het mij ook op dat de lcd tv's van LG een zeer goede weergave hadden. Sindsdien ben ik niet meer in een electrowinkel binnen geweest. :rolleyes:
De case ... Ik doe niet aan casemodding en vind het uitzicht onbelangrijk. Het goedkoopste model is goed genoeg. Wat het geluid betreft; ik woon langs een drukke weg; tegen een afrit van een snelweg ... Denkt u dat het geluid van de pc, dit gaat overtreffen? Op zaterdag moet ik niet naar een fuifzaal om te jumpen. Ik kan evengoed thuis jumpen op de muziek die uit de boxen knalt van de voorbij rijdende jongeren. :p Of kan ik een goedkopere grafische kaart nemen, als het geluid dat de case voortbrengt geen enkel rol speelt? (Allé, het is nu ook niet de bedoeling dat hij het geluid voortbrengt van een halve industriële stofzuiger. :D) Thanks!
Euh, ik twijfel niet aan de config van uw PC boer hoor!!! maar ik zeg gewoon wat ik denk en al heb gelezen...:D Kan u dit ergens aantonen op één of andere geloofwaardige technische site? Want als XP geen 4 Gb weet te gebruiken, steek ik er nu slechts 2 Gb en wacht tot alles iets goedkoper is om er nog eens 2 Gb bij te kopen. :good: Thanks!

Jelle
5 September 2007, 22:14
Of kan ik een goedkopere grafische kaart nemen, als het geluid dat de case voortbrengt geen enkel rol speelt?

In de 8600GTS reeks is er geen tot een verwaarloosbaar prijsverschil (enkele €'s) tussen de actief en passief gekoelde versies.
Merk wel op dat die betere koeling (stil of niet) ook invloed heeft op de prestaties en de levensduur van je hardware.


Kan u dit ergens aantonen op één of andere geloofwaardige technische site? Want als XP geen 4 Gb weet te gebruiken, steek ik er nu slechts 2 Gb en wacht tot alles iets goedkoper is om er nog eens 2 Gb bij te kopen. :good: Thanks!

Windows XP (de gewone, niet de 64-bits editie) en Windows Vista 32-bits kunnen maar tot 3GB geheugen gebruiken. Die ene gigabyte zal dus ongebruikt blijven. Je hebt een 64-bits besturingssysteem nodig, dus Windows Vista 64-bits (of eventueel de speciale Windows XP 64-bits editie) om van de volle 4GB (en eventueel meer) te kunnen genieten.

wolfskin
5 September 2007, 22:19
..... en ivm die ' één of andere geloofwaardige technische site' ivm XP al dan niet 4GB herkent... wat dacht je van MINATICA als geloofwaardige technische site?, het is hier dat ik het gelezen heb.:D

Jule
5 September 2007, 22:20
De Windows 64-bits versie, moet deze aangekocht worden, of kan ik mijn oude registratienummer gebruiken? Is er andere software nodig om 64-bit te draaien? (Van pinnacle studio, Bleutooth, NOD32, ...) Normaliter werd ik toch verplicht om 64-bits te draaien bij aankoop van Office 2007. Thanks!
Nee, Minatica is helaas bij mijn pc-boer geen geloofwaardig forum. :D :lol:
Euh, ... Waarom kan ik Wolfskin niet bedanken voor zijn post? Mss eens de pagina vernieuwen? :shy:
Toch gelukt, na het vernieuwen van de pagina! :good:

Jelle
5 September 2007, 22:56
De meeste software werkt ook al op de 64-bits versie van Windows Vista en het wordt ook aangeraden om die te kopen qua toekomstgerichtheid. Bij sommige programma's werken bepaalde functies nog niet volledig onder de 64-bits architectuur, maar daar wordt zeker aan gewerkt.

NOD32 werkt al probleemloos 64-bits. Bij Pinnacle vind ik op hun site dat Studio 11 werkt met Windows Vista, maar men de 32-bits variant "aanraadt". Normaal werkt de 64-bits variant dus wel, maar enkele functies kunnen dus nog problemen hebben en de werking is niet gegarandeerd. Adobe doet ditzelfde ook voor Photoshop, Flash en hun andere professionele software.

nightraver
5 September 2007, 23:52
De meeste software werkt ook al op de 64-bits versie van Windows Vista en het wordt ook aangeraden om die te kopen qua toekomstgerichtheid. Bij sommige programma's werken bepaalde functies nog niet volledig onder de 64-bits architectuur, maar daar wordt zeker aan gewerkt.

NOD32 werkt al probleemloos 64-bits. Bij Pinnacle vind ik op hun site dat Studio 11 werkt met Windows Vista, maar men de 32-bits variant "aanraadt". Normaal werkt de 64-bits variant dus wel, maar enkele functies kunnen dus nog problemen hebben en de werking is niet gegarandeerd. Adobe doet ditzelfde ook voor Photoshop, Flash en hun andere professionele software.

Photoshop werkt onder vista 64 hoor Jelle. Enige probleem is dat het kadertje om te registreren elke keer weer terug komt. Heb op software vlak toch al enkele perikelen gehad met 64 bit vista, maar niks dat ik niet kan oplossen op een of andere manier. En ja tegen 2008 zullen er al wel pak meer progs goed werken hieronder zeker, en tegen die tijd is je pc nog niet versleten he.

Jule
6 September 2007, 12:17
Dus nu een pagina zoeken (liefst microsoft) waar duidelijk te lezen valt dat 32-bit 'slechts' 3 Gb werkgeheugen ondersteunt. Mijn pc-boer zal weer in zijn haar krabben. :lol: :p Ik ga gelijk hoe nog wachten om over te schakelen naar 64-bit. Dank voor alle uitleg. Nog één dwaze vraag. Ondersteunt 64-bit dan maximaal 6 Gb werkgeheugen of is zoiets nog niet geweten? Thanks! :D

Jelle
6 September 2007, 12:55
De officiële Microsoft FAQ pagina ervan: http://support.microsoft.com/kb/929605/nl

En bij workaround lezen we o.a.:

Er moet een x64-versie (64-bits) van Windows Vista worden gebruikt.

downagain
6 September 2007, 13:23
Een 64-bit systeem heeft een veel groter adresbereik. En kan dus probleemloos adresruimte reserveren voor je PCI, videokaart, enz.. zonder de 3GB beperking die je in een 32-bit systeem hebt.

Voor windows Vista schommelt de maximale ondersteunde geheugengrootte van 8 tot 128 GB, naargelang de gekozen 64-bit versie.

Gebruik je slecht max 2GB, dan gebruik je best een 32-bit systeem, daar een 64-bit systeem geen andere voordelen heeft, het kan zelfs nadelig zijn.

Gebruik je 4 of meer GB, dan moet je wel een 64-bit besturingssyteem aanschaffen.

Jule
6 September 2007, 17:20
@ Jelle: Bedankt! Ik hoef zelfs niet te googlen. Wat een service!
@ Downagain: bedankt voor de extra info. Ik vrees dat 128 Gb werkgeheugen net buiten mijn budget van 2.000 € valt ... :lol:

Monkey
7 September 2007, 17:55
Bestaat er een PC met 128 Gig geheugen???

downagain
7 September 2007, 18:34
Bestaat er een PC met 128 Gig geheugen???

In de toekomst wel he :). (En mss nu al enkele supercomputers)

Monkey
7 September 2007, 20:36
Wooowww, maar dat zijn computers van ettelijke kamers groot, dat telt niet!!!!!
Dat is geen Personal Computer.
Ik vraag me af wanneer zoveel geheugen nodig is voor PC's.

downagain
7 September 2007, 20:44
Wooowww, maar dat zijn computers van ettelijke kamers groot, dat telt niet!!!!!
Dat is geen Personal Computer.
Ik vraag me af wanneer zoveel geheugen nodig is voor PC's.


"640K ought to be enough for anybody" Bill Gates, 1981

Jule
7 September 2007, 23:48
Tja, Monkey, wie weet wat de toekomst brengt? Tien jaar geleden keken we allemaal tv met 400.000 px. De HD-ready schermen van tegenwoordig hebben 1.000.000 px. De full HD tv's staan garant voor 2.000.000 px. Waar staan we over tien jaar? En hoe meer pixels één beeld bevat, hoe meer capaciteit het geheugen nodig heeft om het te bewerken (monteren). Vroeger werden de filmrollen met de hand gemonteerd. Knippen en plakken (met schaar en lijm) tot het gewenste resultaat was bekomen. Tegenwoordig maken ze 3D films met de computer. (Ice age, Nemo, Ratatouille, ...)

Ondertussen heb ik antwoord gekregen van mijn pc-boer: "Dit KB is niet van toepassing voor u. 4Gb is de limiet voor XP, ongeacht wat het venster van systeemeigenschappen weergeeft. U kan wel maximaal 2 Gb per toepassing benutten. U heeft dus minstens twee zwaar draaiende toepassingen nodig om de volledige 4 Gb van het werkgeheugen te benutten."

compuchrisje
8 September 2007, 00:09
Minatica en Excell, en niet vergeten Vista als touwtrekker in de geheugenvreterij. Niet genoeg?

downagain
8 September 2007, 01:07
Ondertussen heb ik antwoord gekregen van mijn pc-boer: "Dit KB is niet van toepassing voor u. 4Gb is de limiet voor XP, ongeacht wat het venster van systeemeigenschappen weergeeft. U kan wel maximaal 2 Gb per toepassing benutten. U heeft dus minstens twee zwaar draaiende toepassingen nodig om de volledige 4 Gb van het werkgeheugen te benutten."

Hij is je blaasjes aant wijs maken. Het is onmogelijk om 4GB van je werkgeheugen te gebruiken. Het geheugen is er wel.. maar het heeft gewoon geen adres.
Je kan het vergelijken met een huis zonder huisnummer. Het huis is er wel, maar kan toch geen post ontvangen.
Een 32 bit systeem heeft maar een beperkt aantal adressen(beperkt aantal huisnummers). Er is voor maximaal 4GB RAM geheugen aan adressen. Maar de PC moet ook adressen hebben voor de videokaart, bios, pci,.. en dus is het onmogelijk de 4GB fysieke RAM te gebruiken.

Jule
8 September 2007, 13:00
Minatica en Excell, en niet vergeten Vista als touwtrekker in de geheugenvreterij. Niet genoeg?
Sinds wanneer vret Minatica geheugen? Momenteel nog geen Vista, desnoods slechts 2 Gb. En wat excel betreft, ik nodig iedereen uit om OpenOffice te installeren. U downlaod het Oocalcje van de verjaardagen, en u sleept alle formules tot u 10.100 verjaardagen kan invullen zoals in het oorspronkelijke excelletje, slaat het op en heropent het. Wie zijn pc opent dit bijgewerkte Oocalcje in minder dan 5 sec.? Al naargelang de formulering slaag ik er dus wel in om zware excelletjes te maken. :D Waarschijnlijk grotendeels door mijn onkunde in desbetreffende materie ... :shy:

PorkyFrost
8 September 2007, 16:05
Is Caviar niet 'n type van Western Digital? :p
D'oh, ik dacht dat het de laatste pagina was die 'k las :damn:

Monkey
8 September 2007, 18:13
Jah ik denk wel dat het van Western Digital is maar het is minder goed dan de gewone WD HDD's denk ik.

PorkyFrost
8 September 2007, 19:27
Caviar is zeker geen slechte serie, ik heb er zelf 2 van liggen :)

Jelle
9 September 2007, 11:16
Derde keer, goede keer hopelijk. Dit is nu al drie keer gepost:


Samsung Spinpoints zijn momenteel de beste als opslagschijf. Ze zijn vooral wat stiller. Qua prestaties zitten ze gelijk met de Seagate Barracuda reeks (tweede plaats) en de Western Digital Caviars (derde plaats).

Western Digital Raptors zijn nog iets heel anders. Die draaien aan 10.000 toeren per minuut in plaats van de gebruikelijke 7.200 en zijn zo sneller (en maken wat meer geluid daardoor). Ze zijn in de eerste plaats bedoeld voor servers, maar ook als extra bootschijf. Goedkoop kan je ze wel niet noemen, dus het is te zien of je dat wilt uitgeven.

Op pagina twee van dit topic hebben we die discussie trouwens al eens gedaan :p


Jah ik denk wel dat het van Western Digital is maar het is minder goed dan de gewone WD HDD's denk ik.

De Caviar is de gewone WD reeks en de betere WD schijven zijn de dubbel zo dure WD Raptor serverschijven, geen gewone WD's dus (ook maar maximum tot 150GB te krijgen).

Monkey
9 September 2007, 13:52
Dan had ik dat zeker verkeerd begrepen.

compuchrisje
6 November 2007, 01:57
Topic heropend op aanvraag.

Jule
6 November 2007, 02:12
Dank u wel!!!
Goed. Ik heb een week deze pc. Op de Vista performantie test haalt ie een 5,7. Het zwakste onderdeel volgens deze test is het werkgeheugen. Dit komt opdat het SLI ondersteunt. Moest het geen SLI ondersteuning hebben, dan was mijn grafische kaart de zwakste schakel. Er was in het begin de discussie omtrent de Q6600 of de E6750 CPU. Hier geef ik het antwoord:
http://img231.imageshack.us/img231/7456/taakbeheergt0.jpg
Op dat moment was enkel Nero actief onder XP. Vista gebruikt standaard reeds 1,5 Gb werkgeheugen. Ik gebruik dus wel Nero 8 die multicore ondersteunt. In de hoop dat anderen hier iets aan hebben ... Iedereen die heeft geholpen: ferm bedankt!!! Er mag terug een slotje op! Dank u wel!

Kleine toevoeging: Een dvd-tje aanmaken heeft een goeie 2 uur geduurd. Met mij oude pc was dit 2 dagen.