Volledige versie bekijken : windows 2000 pro



spruit
31 August 2007, 16:11
Zit met een probleem met 2 pc's met os windows 2000 pro.
Plots kunnen die niet meer op het internet, waarvoor voordien dit wel ging.
Pc's zitten achter een router. (1 xp die wel gaat, 2 win2000 dus niet) Wanneer ik mijn laptop aansluit met dezelfde utp-kabel als die 2000 bakken gaat die wel.
Als ik ipconfig (/renew, /release) doe helpt er niks. Wel zegt hij dat de DHCP server niet kan gevonden worden. Zoeken op het net heeft niet veel geholpen. Wel heb ik gezien op mijn zoektocht dat de DHCP server zogezegd een automatisch ip geeft doordat hij dienen dhcp niet vindt?
Dus, ipconfig geeft bij mij een ipadres totaal buiten de rangen met subsetmask 255.255.0.0
Onderaan recht geeft hij wel een lan-verbinding, maar zonder verkeer :wtf:
Plots valt die lan weg, en is hij terug....:rolleyes:

Iemand suggesties??? Peeeeeter!!!! :p ;)

alvast merciii

ajja, vergeten, heb eentje ervan nu mee naar huis genomen en het probleem blijft dus hetzelfde :angry:

edited:

dit nog gevonden op het net die mijn probleem wat beschrijft:

Mijn IPnummer is 169.254.x.x en ik kan niet meer op Internet.

Bij het opstarten van je computer zal deze contact zoeken met de DHCP server van @Home. Deze DHCP server geeft je computer een IPnummer en andere benodigde gegevens, zodat je Internetverbinding automatisch goed wordt ingesteld.

Als de DHCP server niet bereikt kan worden, zal Windows zelf een IPnummer uit de reeks 169.254.0.1 t/m 169.254.255.254 kiezen (met subnetmasker 255.255.0.0), die door Microsoft voor dit doel gereserveerd is. Dit wordt APIPA genoemd: Automatic Private IP Addressing. Omdat dit niet een door @Home verstrekt IPnummer is, kun je daarmee niet het internet op.

Mogelijke oorzaken voor het niet kunnen bereiken van de DHCP server:

* Probleem met de DHCP server. Wacht af tot @Home dit heeft opgelost.
* Probleem met het kabelmodem. Controleer of de lampjes op het modem normaal branden en zo niet, neem contact op met de @Home helpdesk.
* Kabels niet goed aangesloten.
* Computernaam (bijv. cp123456-a) niet ingesteld op de computer.
* Firewall die contact met de DHCP server verhindert (zie onder).

Normaal zou de APIPA service regelmatig opnieuw contact proberen te zoeken met een DHCP server en vervolgens het juiste @Home IPnummer instellen, maar als inmiddels ook een firewall op je computer is opgestart, kan die het contact met de DHCP server blokkeren. In dat geval helpt het om de computer eens opnieuw op te starten of de firewall uit te zetten.

compuchrisje
31 August 2007, 18:55
Als je met een router op internet gaat, is het de router die je IP instelt. Dus moet je in feite je router "wijsmaken" dat je met zoveel pc's online wil én de range instellen. Je router heeft eigenlijk je IP dat je opgeeft 169.254.x.x, de pc's zouden dan een oplopend cijfer moeten krijgen, dus laatste x, x+1, x+2, etc.
Maar dit is méér iets voor Peter, hij krijgt je wel terug "op den draad".

PeterN
1 September 2007, 03:42
Zolang de DHCP server niet bereikbaar is door één of andere reden zal windows idd zelf een ip toewijzen in de range van 169.254.x.x
Uw pc is dus niet te zien door de router.
Zorg dat de 'uit te delen' range van uw router groot genoeg staat om iedere pc een uniek ip te geven.
Firewalls kunnen ook roet in het eten gooien.
Een test dat je kan doen is eens te pingen naar de router. Zolang dat niet gaat zal je geen verbinding kunnen krijgen.
Kijk ook de kabels eens na (straight/crossed) sommige routers/pc's hebben geen automatische twisting van de draden
Zorg dat DHCP op de pc's op automatic staan en dat je subnetmask na connectie op 255.255. 0.0 staat om het hele subnet te bestrijken

spruit
1 September 2007, 11:55
Zolang de DHCP server niet bereikbaar is door één of andere reden zal windows idd zelf een ip toewijzen in de range van 169.254.x.x

heb die apipa eens uitgeschakeld door een wijziging in het register. Nu krijg ik geen ipadres
Uw pc is dus niet te zien door de router.
Zorg dat de 'uit te delen' range van uw router groot genoeg staat om iedere pc een uniek ip te geven.

Dit is zeker in orde
Firewalls kunnen ook roet in het eten gooien.
Zeker ook ok
Een test dat je kan doen is eens te pingen naar de router. Zolang dat niet gaat zal je geen verbinding kunnen krijgen.
lukt niet
Kijk ook de kabels eens na (straight/crossed) sommige routers/pc's hebben geen automatische twisting van de draden
Hier kan het probleem zeker ook niet zitten
Zorg dat DHCP op de pc's op automatic staan en dat je subnetmask na connectie op 255.255. 0.0 staat om het hele subnet te bestrijken
ook in orde


Het rare is dat het om 2 pc's gaat (win 2000). Dus het probleem moet lokaal te zoeken zijn op de pc's. Zelfs in mijn eigen thuisnetwerk wil het niet lukken, idem als op het werk.
Ik weet echt niet meer waar te zoeken. Alle suggesties zijn dus nog zeker welkom.
Anders doe ik een volledige nieuwe install met xp erop, maar dan weet ik nog niet hoe in de toekomst dergelijke misérie op te lossen :damn:
Ze hebben dus altijd gewerkt, en van de ene dag op de andere niks meer

PeterN
1 September 2007, 13:16
Als het altijd heeft gewerk kan het idd enkel lokaal op de pc zijn.

Check even dat je niks over het hoofd hebt gezien: (ik zit momenteel wel aan een xp pc)
- Vinkje bij internet protocol (tcp/ip)
- Automatisch ip
- Automatisch dns
- Bij advanced automatisch persoonlijk IP laten toekennen
- schakel firewall eens even uit.
- verifieer dat je niet probeerd op een domein in te loggen
- kijk bij systeem hw dat de drivers nog io zijn

Dingen toch even checken in de router
- heb je geen mac beveiliging in de router? Staat het juiste mac adres er wel dan nog in?
- is de pool van ip's groot genoeg in de router

Doe eens een ipconfig/all en wat gegevens krijg je daar?

Als niks helpt, kan je ook eens een vast ip ingeven in de range van de router. Kan je dan de router pingen?

Kijk zeker na dat je op automatisch ip staat en automatisch dns

spruit
2 September 2007, 10:39
Peter, niks helpt en nochtans zou alles in orde moeten zijn. Heb ook nog eens geprobeerd met de laatste nieuwe drivers van de netwerkkaart te installeren. Was ook noppes.
Nu, ik wou er de brui aangeven en een nieuwe install doen, wat blijkt nu. Cd-romstation werkt niet. :angry:
Ik doe pc morgen gewoon binnen en zal eens luisteren wat de experts zeggen...
Alvast bedankt voor de geboden hulp ;)

spruit
10 September 2007, 17:28
tja, de netwerkkaart was stuk :damn:
:)

Pilote
10 September 2007, 21:46
Probleem is opgelost.
Deze ga op slot.